اربعین، زمینه وحدت در جهان اسلام
کد خبر: 3656042
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۳

اربعین، زمینه وحدت در جهان اسلام

گروه اندیشه: ذکیانی معتقد است که همکاری اساتید اسلامی و عراقی در همایش بین‌المللی اربعین، زمینه همکاری مشترک را فراهم خواهد کرد که این در جهت تقویت وحدت جهان اسلام است. اربعین بدون برنامه‌ریزی ما، زمینه وحدت اسلامی را فراهم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری همایش بین‌المللی اربعین ظهر امروز اول آبان با حضور غلامرضا ذکیانی، دبیر اجرایی این همایش در دانشکده ادبیات دانشگاه علامه برگزار شد. 

ذکیانی در آغاز گفت: چند سالی است که راهپیمایی اربعین با استقبال گسترده شروع شده است و حتی رسانه‌های جهانی اعتراف کرده‌اند که در این شرایط نامناسب امنیتی و شرایط حضور بسیار گسترده بوده است و این پدیده دانشمندان را شگفت‌زده کرده و  وارد میدان کرده است. سال گذشته اولین همایش بین‌المللی با ابتکار ستاد اربعین برگزار شد.

وی ادامه داد: با توجه به ضیق وقت برنامه‌ریزی این همایش به سرعت پیش رفت و در یک ماه گذشته با همکاری هیئت علمی دانشگاه‌های تهران ۶۴ چکیده تفضیلی گردآوری شد. اغلب مقالات به زبان فارسی بود که به زبان عربی و انگلیسی ترجمه شد. همچنین ۴۴ مقاله از دانشگاه‌های عراق رسید که ارزیابی و ترجمه شد.  از بین مجموع مقالات ۸۶ مقاله انتخاب و به صورت کتابچه‌های چکیده‌های مقالات تفصیلی منتشر شد.

وی تصریح کرد: از نظر محتوا می‌توانم بگویم مقالات بسیار خوب بوده و در حدود ۱۵ مقاله عالی است. امید است این همایش کلیه سطوح دانشگاهی را برای شرکت در آن تشویق کند.

ذکیانی ادامه داد: محورهای این دور از همایش عبارتند از  اربعین و چالش‌های فرهنگی اسلامی در جهان معاصر، شیوه مواجهه رسانه‌ها با پدیده اربعین، شعایر حسینی، ابعاد فقهی و اقتصادی، بازتاب اربعین در ادب عربی و فارسی، حوادث تاریخی در آئین اربعین، جامعه‌شناسی پدیده اربعین، دیپلماسی عمومی در اربعین، اربعین و مقاومت اسلامی، ابعاد راهبردی اربعین، آینده پژوهی اربعین و جهانی‌سازی اربعین. 

وی تصریح کرد: همکاری اساتید اسلامی و عراقی در این همایش زمینه همکاری مشترک را فراهم خواهد کرد که این در جهت تقویت وحدت جهان اسلام است. اربعین بدون برنامه‌ریزی ما، زمینه وحدت اسلامی را فراهم می‌کند.

اشرفی، از مجریان این رویداد علمی در خصوص برنامه روزهای همایش گفت: روز اول افتتاحیه در دانشگاه کربلا با حضور دو سخنران علمی و اجرایی خواهد بود. در مجموع دو روز برگزاری همایش، هشتاد مقاله در قالب ۸ پنل ارائه خواهد شد.
captcha