اربعین جلوه‌ حرکتی پایدار برای امت اسلامی است/ حضوری توأم با عشق و دلدادگی
کد خبر: 3656116
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۵
حجت‌الاسلام رئیسی:

اربعین جلوه‌ حرکتی پایدار برای امت اسلامی است/ حضوری توأم با عشق و دلدادگی

گروه اجتماعی: تولیت آستان قدس رضوی در برنامه اذن اربعین، با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین جلوه‌‌ حرکتی پایدار و رو به جلو برای امت اسلامی است، حضور در این برنامه را توأم با عشق و دلدادگی دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، در ویژه برنامه بدرقه خدام و زائران اربعین حسینی که با عنوان «اذن اربعین»، عصر روز گذشته، اول آبان‌ماه در صحن انقلاب حرم مطهر رضوی برگزار شد، بیان کرد: در فرهنگ اسلامی، تنها یک عاشورا و یک اربعین داریم.
وی ادامه داد: رحلت پیامبر اکرم(ص)، شهادت امیرالمومنین(ع) و شهادت حضرت فاطمه(س)، مصیبت بسیار بزرگی است، اما ما تنها یک عاشورا داریم که عاشورای حسین(ع) است و شاید بتوان گفت همه‌ انبیاء و اولیاء الهی، قبل و بعد از عاشورا، برای آن اشک ریخته‌اند.
حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه دشمنان می‌خواستند که عاشور، روز پایان نام و راه اباعبدالله(ع) و اصحابشان باشد، بیان کرد: اراده الهی طوری تعلق گرفت که عاشورا، روز تولد و آغاز عاشورائیان باشد.
تولیت آستان قدس رضوی ابراز کرد: نجات و حیات انسان در گرو پاسداشت از عاشورا و مضامین و مفاهیمی است که اباعبدالله(ع) و اصحابشان برای نجات همه نسل‌ها در همه قرون و اعصار خلق کرده‌اند؛ به گونه‌ای که سخنشان حیات بخش انسان است نه فقط مسلمانان.
اربعین برای آن است که عاشورا گم نشود
وی با بیان اینکه اربعین برای آن است که نمود و نمادی برای بقای عاشورا شکل گیرد، ابراز کرد: اربعین برای آن است که عاشورا گم نشود.
حجت‌الاسلام رئیسی عنوان کرد: هرچند در حدیث امام حسن عسکری(ع)، زیارت اربعین یکی از نشانه‌های مؤمن عنوان شده است، اما عشق و دلدادگی است که انسان را به برداشتن گام در این مسیر وامی‌دارد و گویا برنامه آن است که قطره‌ای اشک، به قدرت نرم اسلام تبدیل شود.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه اربعین، قدرت رهبری است و قدرت نرمی است برای اسلام و جنبش و خیزشی که این چنین برای جهانیان به نمایش گذاشته می‌شود، ابراز کرد: اربعین یک حرکت توأم با دلدادگی است که ساکنان با دل خود، در راه معشوق گام می‌نهند.
وی با بیان اینکه این نمایش قدرت از طرف مستکبران سانسور می‌شود، اظهار کرد: افراد با دغدغه‌های مختلفشان در این حرکت عظیم شرکت می‌کنند، اما رسانه‌های غربی این حرکت عظیم و بی‌بدیل در عالم را نمایش نمی‌دهند، چون معتقدند که نباید این قدرت راهبردی اسلام و قدرت عاشقان اباعبدالله(ع) را در معرض دید جهانیان قرار دهند.
حجت‌الاسلام رئیسی اذعان کرد: در این همایش و حضور پرمعنا، نمی‌دانیم که میزبان کیست و مهمان کدام است؛ قرار است با این حضور، تمدن بزرگ اسلامی رقم بخورد و جلوه‌ای از وحدت و انسجام مسلمانان و دلدادگی به خداوند را به نمایش گذارند.
اربعین جلوه‌ای از امت واحده
وی تصریح کرد: حرکت عظیم اربعین، جلوه‌ای از گرایش به دین و معنویت است، در مقابل این همه گریز از معنویت؛ و جلوه‌ای از گرایش به آزادگی، سرور آزادگان و مقاومت و مقتدای عالم است.
حجت‌الاسلام رئیسی، اربعین را جلوه‌ای از استکبارستیزی، دشمن‌‌شناسی و دشمن‌‌ستیزی دانست و بیان کرد: اربعین، جلوه‌ای از ایستادگی در راه هدف است.
تولیت آستان قدس رضوی ابراز کرد: حضور در این راهپیمایی عظیم، عبور از همه‌ سیطره‌های کمیت در عالم و پیوستن به خیل عظیمی از عشق و دلدادگی و حضور با کیفیت است؛ اربعین جلوه حرکتی پایدار و رو به جلو برای امت اسلامی است و به همین جهت مستکبران آن را سانسور می‌کنند؛ گویا قرار است به اسم اباعبدالله(ع) عالم متحول شود و سخنِ آقا، دل‌ها را در جهان تسخیر کند.
وی با تأکید بر اینکه اربعین یک کار مردمی است، بیان کرد: در زیارت اربعین، سخن از دولت‌ها نیست و مردم از مکاتب مختلف غیر شیعی هم عاشق امام حسین(ع) هستند و می‌خواهند با این حضور، از جاهلیت مدرن موجود، جهل‌‌زدایی کنند و ارزش‌ها را به نمایش گذارند.
حجت‌الاسلام رئیسی انقلاب اسلامی را از جلوه‌های مهم عاشورا دانست و مطرح کرد: این نماد و نمودی است که عاشورا در همه لایه‌های زندگی انسان شکل و رنگ پیدا کرده است و به دلیل همین اثرگذاری است که موضوع زیارت مورد هجوم است.
captcha