تحول در رابطه ایران و حماس
کد خبر: 3656135
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵
نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین خبر داد:

تحول در رابطه ایران و حماس

گروه بین‌الملل: نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی «حماس» تاکید کرد که روابط این جنبش با جمهوری اسلامی ایران طی ماه‌های اخیر شاهد تحول چشمگیری بوده و تهران از تحقق آشتی ملی در فلسطین حمایت می‌کند.

صالح عاروری: رابطه ایران و حماس در ماه‌های اخیر تحول چشمگیری داشته است
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین؛ صالح عاروری که در رأس هیئتی از رهبران و اعضای دفتر سیاسی حماس به تهران سفر کرده، اظهار کرد که «روابط ما و برادرانمان در ایران طی ماه‌های اخیر تحول چشمگیری داشته است» و این رابطه مبتنی بر آرمان مشترکی به نام آرمان فلسطین است.

وی افزود: ایرانی‌ها مسئله فلسطین را مسئله اساسی می‌دانند که از اولویت برخوردار است و ما هم مسئله فلسطین را مسئله‌ای وجودی و مسئله مرگ و زندگی می‌دانیم و از همین رو، کاملا طبیعی است که میان ما روابط پیشرفته و چشمگیری برقرار باشد.

هیئت بلند پایه جنبش حماس به ریاست عاروری روز جمعه گذشته وارد تهران شد و دیدارهای متعددی با مسئولان بلندپایه ایرانی برگزار کرد.

سنگ بنای روابط با ایران

صالح عاروری در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد که سنگ بنای روابط حماس و ایران، حمایت از حقوق و جهاد و مبارزات ملت فلسطین در برابر اشغالگران و احقاق حقوق آن است و ایران با موضع خود پشت چیزی پنهان نشده و به صراحت اعلام می‌کند که از حقوق کامل فلسطینیان و مبارزات و مقاومت آن در برابر اشغالگران حمایت می‌کند.

وی افزود: گسترش روابط حماس و ایران هم بر پایه همین مسئله بوده که ایران کشوری حامی حقوق ملت فلسطین و مقاومت و جهاد آن در برابر اشغالگران صهیونیست است و روابط حماس با ایران قطع نشده و این کشور حامی مقاومت است، اما در ماه‌های اخیر روابط طرفین به گرمی سابق بازگشته است.

نایب رئیس دفتر سیاسی حماس با اشاره به بازگشت گرمی به روابط طرفین در عرصه‌های سیاسی و ملی و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، تاکید کرد که سیاست حماس مشخص است و این جنبش در امور طرف‌های دیگر دخالت نمی‌کند و این مسائل را هم وارد روابط خود با طرف‌ها و یا کشورهای دیگر نمی‌کند.

وی همچنین بر آمادگی حماس برای برقراری روابط با هر کشور یا سازمانی که آمادگی حمایت از ملت فلسطین و حقوق آن را داشته باشد؛ تاکید کرد و گفت ما در چارچوب این روابط، در مسائل داخلی طرف‌های مقابل یا مسائل میان آنها و کشورهای دیگر دخالت نخواهیم کرد.

اهداف سفر

صالح عاروری درباره اهداف برگزاری این سفر در این موقعیت زمانی تصریح کرد که پس از امضای توافق آشتی ملی در قاهره، ضروری و مناسب دیدیم که دوستان و همپیمانان و برادران‌مان در کشورهای عربی و اسلامی را در جریان این توافق قرار داده و خواستار کمک تمامی طرف‌ها برای احیای وحدت ملی فلسطین شویم.

وی افزود: در همین راستا، اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس تماس‌های متعددی با مقامات و مسئولان کشورهای عربی و اسلامی برقرار کرد و سفرهایی هم به کشورهای عربی و اسلامی صورت گرفت و سفر هیئت حماس به تهران هم در همین راستا صورت می‌گیرد.

عاروری تاکید کرد که هدف از این سفر رایزنی و اطلاع‌رسانی به برادرانمان در ایران در زمینه توافق آشتی ملی است و این کشور همواره به حمایت و کمک‌های خود به آرمان و ملت فلسطین و جنبش حماس ادامه داده است.

این رهبر فلسطینی اظهار کرد که ما برادران ایرانی‌مان را در جریان توافق آشتی ملی قرار دادیم و آنها هم با قدرت از تلاش‌های صورت گرفته برای تحقق آشتی و احیای وحدت ملی فلسطین که جزو منافع ملت فلسطین به شمار می رود، حمایت کردند.

پیگیری واقعی آرمان فلسطین

نایب رئیس دفتر سیاسی حماس در بخش پایانی صحبت‌های خود اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران واقعا استقبال خوبی از هیئت حماس به عمل آورد و ما احساس می‌کنیم که میان ملت و خانواده خودمان هستیم. مقامات ایرانی به صورت واقعی پیگیر مسئله فلسطین هستند و توجه ویژه‌ای به جزئیات این امر دارند.

وی افزود: برادران ایرانی درباره مسئله فلسطین بحث و رایزنی کرده و سوال‌های متعددی مطرح نمودند و از نزدیک این مسئله را زیر نظر دارند و علاقه‌مند به خدمت به مسئله و آرمان فلسطین هستند./»

captcha