فرزند خواندگی؛ هدیه نوازش‌های مادرانه به کودکان بی‌سرپرست
کد خبر: 3656140
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵

فرزند خواندگی؛ هدیه نوازش‌های مادرانه به کودکان بی‌سرپرست

گروه اجتماعی: برای کسانی که از درمان مشکل نازایی خود نا امید شده‌اند؛ هنوز یک راه دیگر باقی مانده است چرا که در گوشه‌ای از شهر، در یک مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست کودکانی وجود دارند که آرزویشان این است که زنی با حس زیبای مادری آنان را در آغوش بگیرد و برایشان لالایی بخواند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، چند سال است از روزی که پیمان زندگی مشترک بستند، گذشته و همه آن شور و نشاط سال‌های ابتدای ازدواج را تجربه کرده‌اند و حال یک خلا بزرگ در زندگی‌شان احساس می‌کنند.
حس می‌کنند خانه‌شان صدای خنده و گریه یک کودک را کم دارد. فرزندی که با شیرین زبانی صفای خانه‌شان را دو چندان کند و آنان را به مقام بلند پدری و مادری برساند. اما انگار تقدیرشان چیز دیگری است.
برای درمان نازائی به مؤسسات و مراکز درمانی مختلف مراجعه کردند و خیلی‌ها را دیدند که با روش‌های نوین درمان نازایی صاحب فرزند شده‌اند اما قسمت خداوند بر این بوده که این درمان‌ها برایشان نتیجه‌بخش نباشد و کم‌کم نا امیدی به سراغشان آمد.
اما نه هنوز یک راه دیگر باقی مانده است. در گوشه‌ای از شهر، در یک مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست کودکانی وجود دارند که آرزویشان این است که زنی با حس زیبای مادری آنان را در آغوش بگیرد و برایشان لالایی بخواند.
اما بر اساس قوانین حقوقی و اصول روانشناسی و مذهبی چگونه می‌توان کودکی را به عنوان فرزند‌خوانده به خانه آورد و سرپرستی او را پذیرفت؟
فرزندخواندگی یک ایثار مسئولیت آفرین است
محمدرضا نخعی پور، عضو انجمن روانشناسی ایران و مشاور خانواده گفت: فرزند خواندگی و پذیرش سرپرستی کودکی که به دلایلی چون فوت والدین و یا آسیب‌های اجتماعی در مراکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست زندگی می کند، یک انفاق و ایثار بسیار بزرگ است.
وی اظهار کرد: البته این انفاق و ایثار بزرگ مسئولیت سنگینی نیز به همراه دارد چرا که آن کودک به رسم امانت به آنان سپرده شده که در حفاظت و نگهداری از آن باید نهایت دقت را داشت و با توجه به سن کودک برای حضور او در خانه بستر مناسب را فراهم کرد.
عضو انجمن روانشناسی ایران بیان کرد: هر چند هیچ کس پدر و مادر اصلی انسان نمی‌شود که این مورد در خصوص مادر با توجه به دوران بارداری و شیردهی و.. بیشتر صدق می‌کند، اما زوجی که سرپرستی کودکی را پذیرفته‌اند، با رعایت اصول انسانی می‌توانند تا حد زیادی نقش پدر و مادر اصلی را برای کودک داشته باشند.
نکته‌ای درباره سن کودک فرزند خوانده
نخعی‌پور ادامه داد: ممکن است  به لحاظ علمی این نکته بیان شود که بهتر است فرزند خوانده در سن شیرخوارگی باشد ، اما این مسئله نباید منجر به این اتفاق شود که نونهالان بالای سه سال در مسئله فرزند خواندگی مورد توجه قرار نگیرند.
وی افزود: نیت افراد از فرزند خواندگی را به دو قسمت می توان تقسیم کرد، نخست کسانی که فرزند دارند ولی به واسطه نیات خیرخواهانه قصد دارند سرپرستی کودکی را بپذیرند و عده دیگر نیز نداشتن فرزند آنان را به این سمت کشیده است.
این مشاوره خانواده یادآور شد: نمی‌توان به طور قطعی نظر داد اما در اکثر مواقع در گروه دوم که خودشان فرزندی ندارند ارتباط بین کودک و زوجی که  سرپرستی او را تقبل کرده‌اند عاطفی‌تر و صمیمانه‌تر است.
هدف از فرزندخواندگی در اسلام صرفاً حمایت معنوی از ایتام است
حجت‌الاسلام مهدی اسدالهی، مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان خراسان‌جنوبی نیز گفت: هدف از فرزندخواندگی در اسلام صرفاً حمایت معنوی از ایتام است و به‌لحاظ محرمیت و ارث بردن هیچ رابطه‌ای میان فرزندخوانده و کسانی‌که سرپرستی او را برعهده گرفته‌اند به‌وجود نمی‌آید.
وی بیان کرد: در صدر اسلام درباره فرزند‌خواندگی اصطلاح تَبَنّی را به‌کار می‌بردند و همه روابط حقوقی میان والدین و فرزندان طبیعی میان پدر و مادر‌خوانده با فرزند‌خوانده برقرار بوده و هیچ تفاوتی بین آنها قائل نبودند.
مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان خراسان‌جنوبی اظهار کرد: رسول الله(ص) نیز فرزند‌خوانده‌ای به نام زید‌بن‌ حارثه که مردم او را زید بن‌ محمد می‌نامیدند اما پس از نزول آیه ۴ سوره احزاب «وَمَا جَعَلَ أَدْعِیَاءکُمْ أَبْنَاءکُمْ ذَلِکُمْ قَوْلُکُم بِأَفْوَاهِکُمْ، و خداوند پسرخواندگانتان را پسران [واقعى] شما قرار نداده است این گفتار شما به زبان شماست» مردم مجدد او را زید بن‌ حارثه نامیدند.
ارزش سرپرستی یتیم در اسلام
اسداللهی افزود: اگر برای فرزند‌خوانده و فرزند طبیعی قواعد یکسانی درباره محرمیت و ارث وجود می‌داشت، ارزش نسب و ارتباط خونی که در اسلام دارای اهمیت است، کاهش می‌یافت.
وی اظهار کرد: البته صرف پذیرش سرپرستی ایتام در دین بسیار سفارش شده و در روایتی از رسول الله(ص) نقل شده که فاصله میان سرپرست یتیم و من در بهشت فاصله میان انگشت سبابه و اشاره است.
مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان خراسان‌جنوبی یادآور شد: البته در رساله علمای دین شرایطی برای محرمیت میان فرزند‌خوانده و سرپرست او بیان شده است با مراجعه به آن می‌توان راهی برای محرمیت یافت.
نگهداری 287 کودک در مراکز بهزیستی خراسان‌جنوبی/ واگذاری 10 کودک از ابتدای امسال
علی عرب‌نژاد، مدیر کل بهزیستی خراسان‌جنوبی گفت: در حال حاضر تعداد 287 کودک بی‌سرپرست یا بد سرپرست در مراکز بهزیستی خراسان‌جنوبی نگهداری می‌شود که تعداد این مراکز، یک مرکز دولتی و 21 مرکز غیر دولتی است.
 مدیر کل بهزیستی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: از ابتدای امسال در خراسان‌جنوبی ده کودک به فرزندخواندگی واگذار شده‌اند که تعدادی از این کودکان فاقد هویت هستند و تعدادی بدسرپرست بوده‌اند
عرب‌نژاد بیان کرد: مطابق قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست مصوب 92، طفلی که برای سرپرستی سپرده می‌شود باید از 16 سال تمام کمتر باشد، امکان شناخت هیچ یک از پدر مادر و جد پدری آنان وجود نداشته باشد و همچنین پدر مادر جدپدری و وصی منصوب از سوی ولی قهری آنان در قید حیات نباشند.
وی ادامه داد:  همچنین افرادی که سرپرستی انان طبق حکم قضائی به سازمان سپرده شده و تا دو سال از تاریخ سپردن آنان به بهزیستی پدر یا مادر و یا جد پدری و وصی منصوب از سوی ولی قهری برای سرپرستی آنان مراجعه ننموده باشند و یاهیچ یک از پدر و مادر و جد پدری آنان و وصی منصوب از سوی ولی قهری صلاحیت سرپرستی را نداشته باشند نیز می‌توان به فرزندخواندگی واگذار کرد.
مدیر کل بهزیستی خراسان‌جنوبی یادآور شد: درخواست کنندگان سرپرستی باید دارای شرایطی چون  تقید به انجام واجبات و ترک محرمات، عدم محکومیت جزائی موثر با رعایت موارد مقرر در قانون مجازات اسلامی، تمکن مالی و سلامت جسمی و روانی لازم و توانایی عملی برای نگهداری و تربیت کودکان و نوجوانان تحت سرپرستی باشد.
عرب نژاد یادآور شد:  نداشتن اعتیاد به مواد مخدر مواد روانگردان و الکل،  صلاحیت اخلاقی،  عدم ابتلا به بیماری های واگیر و یا صعب العلاج و اعتقاد به یکی از ادیان مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز از دیگر شرایط درخواست کنندگان سرپرستی است.
گزارش از حکیمه بهمن زاده
captcha