ارتزاق برخی از ناشران قرآن با دور زدن قانون
کد خبر: 3656168
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷

ارتزاق برخی از ناشران قرآن با دور زدن قانون

گروه ادب: برخی ناشران قرآن برای چاپ و نشر قرآن ضوابط و قوانین را را رعایت نمی‌کنند و به نوعی قانون را دور می‌زنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با وجود قوانین و ضوابط چاپ و نشر قرآن به ویژه با تشکیل شورای نظارت بر چاپ و نشر قرآن از سال 1364، عده‌ای از ناشران همین قوانین و ضوابط را دور می‌زنند.
تشکیل این شورا و به دنبال آن تبدیل این شورا به اداره نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم، نقطه عطف بی‌سابقه‌ای در چاپ و نشر قرآن در ایران اسلامی به شمار می‌رود، به طوری که با اعمال این نظارت بیشتر قرآن‌های ارائه شده جهت تصحیح، بدون اشتباهات چاپی و نوشتاری چاپ و منتشر شده و علاوه بر آن بسیاری از مطالب غیرضروری مانند استخاره، شجره‌نامه، برخی تصاویر ناخوشایند و موارد غیرضروری از قرآن‌ها حذف شد تا جایگاه والای قرآن کریم در نظام اسلامی حفظ شود.
اما با وجود این قوانین سفت و سخت، ناشرانی هستند که قوانین را زیرپا می‌گذارند و یا آن را دور می‌زنند تا از این طریق ارتزاق کنند و از پیامدهای سوء عملکرد خود آگاه نیستند و یا به عمد چنین تخلفی را مرتکب می‌شوند، حال چند نکته را یادآور می‌شویم که چرا این تخلف پیامدهای منفی و گاه جبران‌ناپذیری دارد.
اولاً قرآن کلام الهی است و نباید به عمد یا غیرعمد اغلاطی در آن وجود داشته باشد، دوم اینکه همین اغلاط ممکن است معنی و مفهوم آیه را دگرگون کنند و همچنین حساسیت‌های بسیاری از سوی برخی کشورها نسبت به جمهوری اسلامی و شیعه وجود دارد و در صورت وجود چنین اشتباهاتی در قرآن، آنها کشورمان را تحریف‌کننده قرآن می‌نامند.
همین چند دلیل می‌تواند انگیزه خوبی برای رعایت کردن اصول و ضوابط چاپ و نشر قرآن از سوی ناشران باشد، اما بهانه‌های بنی‌اسرائیلی برخی ناشران تمامی ندارد، اینکه قرآن‌هایشان در جریان تصحیح، با بررسی‌های طولانی مواجه می‌شود و دریافت مجوز چاپ و نشر قرآن به بروکراسی‌های اداری می‌افتد، بهانه‌ای بیش نیست؛ چرا که سازمان دارالقرآن این زمان را در حدود 20 روز اعلام کرده است که به نظر می‌رسد چندان طولانی نباشد.
سازمان دارالقرآن الکریم برای پیشگیری از تخلفات برخی ناشران، راهکارهایی چون الصاق هولوگرام و بارکد را در پیش گرفته است. همان کاری که چند سال پیش مرکز طبع و نشر قرآن انجام داد و چند سالی است که قرآن‌های این مرکز با برچسب هولوگرام منتشر می‌شوند. بحث هولوگرام و بارکد در سازمان دارالقرآن نیز حدود یک ماهی است که مطرح شده و براساس گفته‌های احمد زرنگار، معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن، اغلب ناشران موافق اجرای چنین طرحی هستند و آن را مثبت ارزیابی می‌کنند.
هولوگرام، برچسب کنترل نهایی است که از سوی سازمان دارالقرآن بر روی قرآن‌ها الصاق خواهد شد که این طرح مربوط به مرحله نشر و بارکد مربوط به مرحله چاپ است. در بارکد اطلاعاتی چون شماره سریال مجوز، آرم سازمان دارالقرآن الکریم، نام ناشر و تاریخ چاپ تعبیه شده و با دستگاه مخصوص قابل شناسایی است و هولوگرام در قسمت بالای مجوز و بارکد در قسمت پایین آن نصب می‌شود و از این طریق قرآن‌ها به‌راحتی و سرعت مورد رصد قرار خواهند گرفت.
باید در خرید قرآن دقت لازم را داشته باشیم و به این منظور، رویت برچسب کنترل نهایی(هولوگرام) و بارکد یکی از راه‌هایی است که ما را در خرید مطمئن کمک می‌کند.
سمیه قربانی

captcha