افزایش سطح آگاهی‌‎‌های اجتماعی؛ راهکار حل چالش‌های فرهنگی
کد خبر: 3656191
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵

افزایش سطح آگاهی‌‎‌های اجتماعی؛ راهکار حل چالش‌های فرهنگی

گروه اجتماعی: یک استاد دانشگاه گفت: سطح آگاهی مردم در خصوص فرهنگ‌ها و قومیت‌های مختلف را باید بالا ببریم و به مردم بگوییم ما دارای تفاوت‌های فرهنگی هستیم و این تفاوت‌ها در حوزه‌های مناسک شعائر و نگرش ما ظهور و بروز پیدا می‌کند.

مرتضی پدریان، استاد جامعه شناسی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، اظهار کرد: چالش‌ها، تفاوت‌ها و تعارض‌ها و مسائل فرهنگی که در  اصفهان اتفاق می‌افتند، ناشی از عوامل متعددی است.
وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های موجود، بحث مهاجرپذیری شهر اصفهان است، افزود: در این زمینه بعضا چالشی بین قومیت‌های مختلف که در اصفهان زندگی می‌کنند و بین مهاجرین و مردم بومی اصفهان به وجود آمده است.
وی ادامه داد: از دیگر چالش‌های مهم فرهنگی در اصفهان، چالش بین نسل‌های مختلف یعنی نسل قدیم و نسل جدید می‌باشد که با نگرش و تفکرات جدید خودش را به منصه ظهور رسانده است.
این استاد جامعه شناسی بیان کرد: از چالش‌های دیگر فرهنگی در اصفهان، تفاوت بین فرهنگ مردم و فرهنگ حاکم بر جامعه است که این چالش‌ها در حوزه منطقه‌ای، ملی و جهانی وجود دارد و تحت تاثیر همدیگر هستند.
پدریان در رابطه با راه برون رفت از این چالش‌ها، اظهار کرد: برخی از پدیده‌های اجتماعی در جامعه اجتناب ناپذیر هستند و ما باید به گونه‌ای آن‌ها را تحمل کنیم، تا مرحله گذارش رد شود، ولی می‌شود با استفاده از برخی از راهکارها، پیامدهای اجتماعی و فرهنگی این چالش‌ها را تا حدی تقلیل داد.
وی افزود: به نظر می‌رسد برای برون رفت از این چالش‌ها، نمی‌توانیم پدیده آنی و فوری تعریف کنیم، بلکه باید بر روی آشنایی مردم با پدیده‌های متفاوت با فرهنگ خودشان و بالابردن آستانه تحمل آن‌ها در مورد تفاوت‌های فرهنگی کار کرد که در کنار هم بودن آری، مثل هم بودن نه، باهم بودن آری، مثل هم بودن نه. 
وی در خصوص اولویت‌هایی فرهنگی در اصفهان که باید به آن‌ها پرداخته شود، گفت: ما باید سطح آگاهی مردم در خصوص فرهنگ‌ها و قومیت‌های مختلف را بالا ببریم و به مردم بگوییم ما دارای تفاوت‌های فرهنگی هستیم و این تفاوت‌ها در حوزه‌های مناسک شعائر و نگرش ما ظهور و بروز پیدا می‌کند و این ظهور و بروز به معنای تعارض نیست، ما می‌توانیم زندگی مسالمت‌آمیز موزائیکی در حوزه‌های مختلف فرهنگی در جامعه داشته باشیم.
پدریان در خصوص نسبت میان دین و فرهنگ در جامعه شهری اصفهان، بیان کرد: جامعه ما یک جامعه در حال گذار است و در جوامع در حال گذار حوزه‌های دین مقداری کارکرد خودش را از دست می‌دهد و بنابراین ما باید با توجه به اینکه جامعه‌ای در حال گذار هستیم به حوزه‌های دینی و مسائل دینی نیز توجه کنیم که بتوانند کارکرد داشته باشند و در رفع این چالش‌ها موثر باشند.
captcha