نگاهی به پروژه‌های «موزه اسلامی» برلین در ایران
کد خبر: 3656240
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶

نگاهی به پروژه‌های «موزه اسلامی» برلین در ایران

گروه بین‌الملل: موزه هنرهای اسلامی در برلین پروژه‌های بین‌المللی و بین رشته‌ای در زمینه حفاظت از میراث در کشورهای مختلف را اجرا می‌کند.

نگاهی به پروژه‌های موزه اسلامی برلین در ایرانبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)؛ در شماره 342 هفته‌نامه خبری رایزنی فرهنگی ایران در آلمان، در گزارشی آمده است: در پایان سال 2016، دو پروژه با همکاری گالری هنر فدرال در بن و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران راه‌اندازی شد که از سال 2017 تا سال 2020 اجرا خواهد شد.

این برنامه از کمک به حفظ میراث فرهنگی، بهبود زیرساخت‌های علمی، آموزش جوانان و ایجاد شبکه‌های علمی، سیاسی و اجتماعی در کشورهای هدف حمایت می‌کند.

پروژه یزد

پروژه «موزه استان یزد؛ حفاظت از میراث فرهنگی، ارتقاء هویت‌های منطقه‌ای» به عنوان یکی از پروژه‌های موزه هنر اسلامی برلین برای مدت سه سال در نظر گرفته شده است. استان یزد دارای تاریخی چشمگیر است که به دوران قبل از اسلام باز می‌گردد. در مرکز این استان، ساختمان‌های برجسته تاریخی از قرن 12 تا 15 شکل گرفته‌اند. شهرت قدیمی شهر به دلیل ساختمان‌هایی با خاك رس با بادگیرهای بلند و قناتهایی است که برای تأمین آب از آن استفاده می‌شود و در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

مجموعه تاریخی صدرالعلما در مرکز بافت تاریخی شهر یزد و در کنار مهم‌ترین بناهای تاریخی این شهر قرار دارد و قرار است تا سال 2020 بازسازی و به عنوان اولین موزه مدرن استانی مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

مرمت‌گران، موزه‌داران، باستان‌شناسان و سایر کارکنان موزه از طریق آموزش و کارگاه‌های آموزشی برای انجام تحقیقات، حفاظت و مدیریت موقت در آینده آماده می‌شوند. هدف کلی پروژه تقویت هویت‌های منطقه ای است و به عنوان یک الگو برای سایر موزه‌های استانی در کشور عمل می‌کند.

برای این منظور، هنر، معماری، تاریخ و صنایع دستی منطقه مورد مطالعه، مستندسازی و ویرایش قرار می‌گیرد و بعد به بازدیدکنندگان ارائه می‌شود.

موزه ملی ایران

هدف پروژه دو ساله موزه ملی ایران در تهران، ایجاد مستندسازی و سیستم مدیریت در بخش هنر اسلامی این موزه است. از مجموع موجودی موزه ملی، حدود 15 هزار عتیقه متعلق به مجموعه موزه هنر اسلامی است که در سال 2015 جمع‌آوری و اخیرا افتتاح شده است.

سیستم مدیریت اطلاعات با توجه به نیازهای محلی ایجاد شده است که به عنوان یک ابزار زیربنایی ضروری، برای مستندسازی و مدیریت موجودی‌ها طراحی شده است.

در چارچوب پروژه آزمایشی برای ساخت پایگاه داده‌های اطلاعاتی، یافته‌های حفار‌ی‌های مؤسسه باستان‌شناسی آلمان در تخت سلیمان ثبت می‌شود. در طول حفاری، اشیاء متعددی به برلین وارد می‌شوند، جایی که در موزه هنر اسلامی بر روی این آثار کار می‌کنند، در نتیجه امکان دیجیتالی‌کردن مجموعه‌ها وجود دارد.

در حقیقت این پروژه، فرصتی برای دیجیتالی‌کردن ترکیب این دو مجموعه است. تجربیات و نتایج پروژه در موزه‌های دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد/.

captcha