شروط طلبگی از منظر آیت‌الله نوری همدانی
کد خبر: 3656263
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰

شروط طلبگی از منظر آیت‌الله نوری همدانی

گروه حوزه‌های علمیه: آیت‌الله نوری همدانی در دیدار طلاب حوزه علمیه جامعة‌المصطفی(ص) العالمیة در لبنان به تبیین شروط طلبگی پرداخت و داشتن اخلاص و ورود به اجتماع و خدمت به مردم را از جمله مهم‌ترین شروط خواند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، ۲۲ شهریور ماه امسال بود که آیت‌الله نوری همدانی به کشور لبنان سفر کرده و با شخصیت‌های مختلف علمی، فرهنگی و سیاسی این کشور دیدار کرد. وی همچنین در دیدار با طلاب حوزه علمیه جامعة المصطفی(ص) العالمیة در لبنان به مناسبت آغاز سال تحصیلی به تبیین شروط طلبگی پرداخت و سخنان خود را با بیان ضرورت‏‌های تحصیل علم در حوزه‏‌های علمیه آغاز و اظهار کرد: هر شغلی موازینی دارد و طلبگی هم موازینی دارد که باید رعایت شود.

آیت‌الله نوری همدانی شرط اول در طلبگی را داشتن اخلاص بیان کرد و افزود: در کتاب‌های مهم اخلاقی مانند «منیة المرید» و «آداب المتعلمین»، از «اخلاص» به عنوان شرط مهم تحصیل علوم دینی یاد شده ست.

وی افزود: راه طلبگی راه شیخ طوسی‏‌ها و شیخ صدوق‌هاست و از این‌رو باید با همت بلند گام برداریم تا ما هم به آن قله فقاهت برسیم.

این مرجع در ادامه سخنان خود طلاب را به فراگیری عمیق و دقیق ادبیات عرب توصیه کرد و گفت: اگر کسی ۵۰ سال هم درس بخواند ولی ادبیاتش ناقص باشد، عالم محقق نخواهد شد.


آیت‌الله نوری همدانی بر تفقّه و فقیه شدن طلاب تاکید داشت و گفت: بنده تمام فقه را در ده فصل خلاصه کرده‌ام که اولین فصل؛ معارف اعتقادی است که در علم کلام مطرح می‏‌شود و دومین فصل؛ معارف عبادی است که رابطه ما را با خداوند محکم می‏کند و سومین فصل؛ معارف اخلاقی است که به ملکات روحی و اخلاقی مربوط می‏شود و فصل چهارم؛ معارف اقتصادی است که به کسب و کار و ثروت مربوط است و فصل پنجم؛ امور مدنی است که به کیفیت معاشرت در تمام جهات زندگی در داخل و خارج خانواده مربوطه است و فصل ششم؛ فرهنگی و فصل هفتم؛ سیاسی است، چون اسلام می‏خواهد جامعه را اداره کند و فصل هشتم؛ حکومتی است زیرا اسلام ولایت فقیه و حکومت دارد و می‏خواهد سر نوشت مردم به دست پیامبر(ص)، امام یا نائب او باشد و فصل نهم؛ قضایی و قضاوت است و فصل دهم نیز جهاد است که مراد ما از جهاد، جنگ‌افروزی نیست بلکه دفاع از نفوس مسلمین است.


ورود به اجتماع و خدمت به مردم؛ شرط دوم

آیت‌الله نوری همدانی بخش دوم طلبگی را پس از کسب فقاهت، ورود به اجتماع و خدمت به مردم دانست و افزود: فعالیت‏‌های حوزوی باید در کنار خدمت به مردم و مبارزه با دشمنان باشد و هیچ‌گاه یک عالم دینی نباید از مسیر تحقیق، تألیف و تصنیف دور باشد، چرا که شما باید مرزبانان فرهنگی اسلام باشید.

اهمیت تهذیب نفس برای طلاب علوم دینی

وی همچنین بر سحرخیزی و تهجد، مخصوصا برای طلاب علوم دینی تأکید کرد و گفت: تهجد و نماز شب، نورانیتی در دل انسان پدید می‏‌آورد که بدون آن نورانیت، پیمودن راه طلبگی مشکل است و لازم است طلاب نسبت به تهذیب نفس و کسب فضایل اخلاقی همت والا داشته باشند تا به لحاظ اخلاقی و عملی اسوه و الگو بوده و بتوانند چراغ هدایت برای مردم و اجتماع باشند.

وی همچنین بر اهمیت تحصیل در حوزه‏‌های علمیه تا مرحله فقاهت تأکید جدی داشت و دلیل آن را هم اینچنین عنوان کرد: اگر شما می‏‌خواهید در مردم اثرگذار باشید باید اول فقیه در دین باشید و پس از آن به هدایت مردم و تبلیغ دین همت گمارید و اگر با این وزنه علمی وارد در مجاهدت بشوید قطعا اثرگذاری بسیار بیشتری خواهید داشت، کما اینکه حضرت امام(ره) پس از آنکه به مقام مرجعیت رسید، نهضت انقلابی خود را آغاز کرد و اگر او یک فقیه و مرجع بزرگ نبود، هرگز چنین موفقیتی را نمی‏‌توانست بدست آورد، مردم همه دین را در وجود حضرت امام(ره) می‏دیدند و لذا در راه فرامین او جان می‏دادند و می‏دانستند که در این راه شک وجود ندارد و او نائب امام زمان(عج) است و اوامر او را واجب‌الاطاعة می‏‌دانستند.

captcha