مشکل اصلی جامعه قرآنی کم فروغ بودن محافل تلاوت قرآن است
کد خبر: 3656273
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹
مسائل جامعه قرآنی استان ریز ذره بین ایکنا/11

مشکل اصلی جامعه قرآنی کم فروغ بودن محافل تلاوت قرآن است

گروه فعالیت‌های قرآنی: سید مصطفی حسینی گفت: مشکل اصلی جامعه قرآنی کم فروغ بودن محافل تلاوت قرآن است و اگر به اندازه مجالس مداحی برای قرآن اهمیت قائل می شدیم شاهد حضور پررنگ‌تر قرآن در جامعه بودیم.

سید مصطفی حسینی از قاریان برجسته کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین اظهار کرد: مهم‌ترین معضل جامعه قرآنی در کشور نشأت گرفته از همان آیه « وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا » است.
وی افزود: به نظر من در کشوری که پایه و اساس آن قران است و انقلاب کرده تا قران در کوی و برزن آن شنیده شود، خوب نیست که اینقدر مجالس قرآنی کم و یا کم فروغ باشد.
حسینی  با اشاره به اینکه مشکل اصلی جامعه قرآنی کم فروغ بودن محافل تلاوت قرآن است ،ادامه داد: امروز به مجالس اهل بیت و مداحی‎‌ها به صورت با شکوه توجه می شود و نهادهای دولتی و صداوسیما برای این کار وارد میدان می شوند اما چرا این حرکات را به سمت قرآن هدایت نکنیم که قرآن نیز با این محالس حداقل در یک تساوی قرار بگیرد.
وی تأکید کرد: در برخی اوقات سازمانها و نهادها هم به این مهجوریت قرآن دامن می زنند و باید اینگونه سوال پرسید که کدام سازمان تخصصی قرآنی با اهتمام خاص در پی قرآنی کردن جامعه است.
این قاری برجسته کشور عنوان کرد: کشوری مثل مصر می تواند یک الگو برای جمهوری اسلامی باشد تا بتواند قرآن را در جامعه سیطره دهد به گونه ای که اگر کسی وارد کشور شد شاهد این امر باشد که در این کشور در حداقل در ظاهر به قرآن عمل می شود و قرآن را سرلوحه خود قرار داده است.
وی بیان کرد: امروز اگر کسی از خارج از کشور وارد ایران شود، باید تلاوت قرآن نظر او را جلب کند و این فرمایش پیامبر(ص) که قرآن باید بر مردم تلاوت شود را در کشور مشاهده کند.
حسینی تأکید کرد: موسسه ای کار کردن برای قرآن نتیجه بخش نیست کما اینکه در گذشته به واسطه وجود مکتب‌خانه و قرائت قرآن شاهد تربیت قاریان قرآن بیشتری بودیم.
نفر اول مسابقات قرآن اوقاف گفت: این روش همچنان در مصر در حال انجام است و به این واسطه می بینیم که تعداد قاریان برجسته در این کشور زیاد است.
وی ادامه داد: متاسفانه وقتی از مصر سخن میگوییم برخی‌ها این نکته را بیان می کنند که این افراد ولایت ندارند در حالی که باید این سوال را پرسید که چرا امروز در جامعه ما که ولایت را دارد، قرآن را کمتر حس می‌کنیم.
حسینی اظهار کرد: مردم ما با نگاه به مسئولین خود، حرکت میکنند و وقتی شاهد سیطره موسیقی و طنز از نوع سخیف هستیم و صداوسیما نیز به راحتی آنها را منعکس میکند نباید انتظار قرآنی شدن جامعه را داشته باشیم بلکه ابتدا باید از مسئولین و رسانه شاهد حرکت به سمت قرآنی شدن جامعه باشیم.
وی افزود: حرکت رسانه مخصوصاً صداوسیما را نباید بی اثر دانست بلکه شاهدیم خیلی از بزرگانی که امروز در حوزه مداحی و حتی قرائت در کشور برجسته شدند، از جایگاه تلویزیون به این عناوین رسیده اند.
نفر چهارم مسابقات مالزی بیان کرد: مردم از قرآن دور نیستند بلکه اگر مسئولین و رسانه ها همراه شوند مردم نیز به راحتی همراه می شوند.
وی در پایان یادآور شد: یکی از اصلی ترین اهداف انقلاب اسلامی قرآنی شدن مردم و جامعه بود اما امروز باید این سوال را پرسید که قرآن کجای جامعه ما است.
captcha