قرآن کریم حتی کم‌فروشی به کفار را جایز نمی‌داند
کد خبر: 3656307
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹
آیت‌الله العظمی جوادی آملی:

قرآن کریم حتی کم‌فروشی به کفار را جایز نمی‌داند

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم ضمن برشمردن منطق قرآن در معاملات اقتصادی گفت: قرآن کریم حتی کم‌فروشی در حق کفار و کمونیست‌ها را هم جایز نمی‌داند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی جوادی آملی دوم آبان ماه در درس تفسیر خود در مسجد اعظم با اشاره به تکرار سه باره «میزان» و «وزن» در سوره الرحمن با تاکید بر اینکه رعایت وزن و کم‌فروشی نکردن بسیار مورد تاکید قرآن است گفت: میدان‌دارانی که می‌خواهند از کشاورز جنسی بخرد آن را همان مقداری که می‌خواهند می‌خرند و قطعا مقدار کمتری نمی‌گیرند ولی وقتی می‌خواهند بفروشند، گاهی کم‌فروشی می‌کنند که حرام است. 

وی افزود: در سوره مطففین نیز بر این مسئله اشاره شده است لذا قرآن تاکید فراوان بر این دارد که ترازو و میزان را اقامه کنید در غیر این صورت، ظلم صورت خواهد گرفت. 

صاحب تفسیر تسنیم افزود: البته عدل واجب است ولی مشکل جامعه را عدل حل نمی‌کند بلکه قیام به عدل حل خواهد کرد.

وی افزود: از عالم و عاقل کاری ساخته نیست زیرا عالم و عاقل سعی می‌کنند فقط گرهی از مشکلات شخصی خود را باز کنند ولی اگر کسی بخواهد جامعه را نجات دهد باید قائم به علم و عدل باشد.

این مفسر قرآن کریم بیان کرد: اگر کسی مانند امام خمینی(ره) شد مشکل جامعه را حل و انقلاب ایجاد می‌کند ولی اگر کسی قائم به عدل نشد اهل بهشت است و مشکل خود را رفع خواهد کرد ولی جامعه را نجات نخواهد داد.

آیت‌الله جوادی آملی عنوان کرد: کسی اگر جامعه را بخواهد متمدن و فرهنگی شود باید اهل عدل و عقل شود؛ البته در پرونده‌های میلیاردی از قائم بالقسط هم کاری ساخته نیست و باید قوام بالقسط باشد که برای اوحدی انسان‌هاست. 

صاحب تفسیر تسنیم تصریح کرد: منطق قرآن این است که در مواجهه با مردم اعم از مردم داخل کشور و یا فضای بین‌المللی فارغ از اینکه کمونیست هست یا نیست باید کم‌فروشی نشود و یا پول آنان را باید مطابق عدل داد و این منطق است که قرآن را بین‌المللی می‌کند.

این مرجع تقلید تصریح کرد: اگر کسی در حوزه و دانشگاه هم بدون مطالعه درس دهد و یا سخنرانی کرده و جلسه‌ای بخواهد اداره کند ولی به علت نداشتن مطالعه و تجربه وقت مردم را تلف کند آیات متعددی در قرآن می‌گوید این کار حرام است.

وی اظهار کرد: هر پیمانی که با هر کسی بستی به اندازه کافی وفا کنید.  

captcha