آمریکا جبهه مقاومت را هدف گرفته است/ دیپلماسی نظامی سدی برابر سودای ترامپ
کد خبر: 3656510
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹
جعفر قنادباشی:

آمریکا جبهه مقاومت را هدف گرفته است/ دیپلماسی نظامی سدی برابر سودای ترامپ

گروه سیاسی: کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آمریکا و اسرائیل خواستار تضعیف کشورهای مخالف هستند تا جبهه مقاومت تضعیف و دیگر توان مقابله با توطئه‌های جدید را نداشته باشند، اما دیپلماسی نظامی ایران سیاست‌های ترامپ را با چالشی جدی روبرو کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در روزهای اخیر شاهد رفت‌‌وآمدهای سران نظامی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای ترکیه و بعد از آن به سوریه بودیم که این دو سفر در شرایطی رقم خورده که ایران به کمک ارتش عراق و سوریه برای سرکوب گروه‌های تروریستی تکفیری داعش پیوسته و همچنین از طرف دیگر با بحران بوجود آمده در کردستان عراق که امنیت کشورهای منطقه به‌ ویژه ایران را با تهدید مواجه ساخته است، سفر مقامات نظامی همچون سردار باقری می‌تواند پیام‌های سیاسی‌ را برای کشورهای معارض و دشمن جمهوری اسلامی ایران در بر داشته باشد. 

دیپلماسی نظامی ایران برای دفع توطئه‌‌های ددشمنان است

«جعفر قنادباشی» سفیر اسبق ایران در لیبی و کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن مفید دانستن اینگونه سفرها بیان کرد: آنچه که ما در قالب رفت‌وآمدهای مقامات نظامی بلندپایه جمهوری اسلامی ایران به کشورهای ترکیه و بعد از آن به سوریه صورت گرفته است در قالب تمهیدات دفاعی از کشور قابل ارزیابی است. 
وی ضمن تأکید بر پیگیری حفاظت از امنیت مرزها در خارج کشور بیان کرد: این سفر به منظور برقراری ثبات و آرامش در منطقه صورت گرفته است و به این موضوع مربوط می‌شود که شرایط امروز حاکم در جهان در ابعاد معادلاتی و نظامی بر تمامی کشورها لازم است تا حفظ امنیت کشورشان و اقدامات دفاعی را فقط در داخل مرزها تعریف نکنند. در حال حاضر ترتیباتی که بر معادلات نظامی منطقه حاکم است این ضرورت را به وجود می‌آورد تا برای دفاع از خود و هر کشور دیگری، اقدامات فرامرزی را در دستور کار قرار دهیم چون اقدامات فرامرزی می‌تواند کامل کننده حلقه دفاع از هر کشوری باشد.
سفیر اسبق ایران در لیبی ادامه داد: به عبارت دیگر حضور نظامی ما در برخی از کشورهای همسایه مانعی برای اجرای برخی از توطئه‌های ناامن کننده و زیان‌بار منطقه‌ای است که امنیت ما را در معرض خطر قرار می‌دهد. 

رفت‌وآمدهای مقامات نظامی ایران در قالب تمهیدات دفاعی صورت گرفته است

جعفر قنادباشی با اشاره به ضرورت عمل به توافقات بین‌المللی گفت: سفر سردار باقری به سوریه بر اساس توافقات، تفاهم‌ها و قراردادهای دفاعی میان دو کشور انجام شده و دو کشور ایران و سوریه وارد یک پیمان دفاعی مشترک شده‌اند که این پیمان دفاعی ایجاب می‌کند که ما این همکاری‌ها را همچنان حفظ کنیم، چون تاکنون نتایج بسیار خوبی نه تنها برای منطقه بلکه برای ما داشته است. 
وی افزود: این پیمان دفاعی سبب توقف گروهک‌های تروریستی تکفیری در خاک سوریه شده است و از تحرکاتشان به سوی مرزهای کشورمان جلوگیری کرد، لذا این رفت‌وآمدها کمک می‌کند تا تمهیدات بهتری صورت گیرد و تداوم آن ضروری جلوه می‌کند. 
دیپلمات پیشین با تشریح پیام سفر سردار باقری به کشورهای منطقه اظهار کرد: سفر سردار باقری به ترکیه و سوریه یک پیامی برای قدر‌ت‌های مداخله‌گر وجود داشت؛ آن پیام این بود که چنانچه آنها در صدد ناامن کردن هرکدام از کشورهای منطقه باشند، مجموع کشورهای منطقه دست به دست هم خواهند داد تا توطئه آن‌ها را خنثی کنند. این پیام بسیار مهم و این سفرها به هیچوجه نشان‌دهنده ناامن کردن هیچ کشوری نیست بلکه بیشتر ابعاد دفاعی دارد و بر این مسئله تأکید می‌کند که کشورهای منطقه در برابر هرگونه تهدید، مداخله‌ و جنگ‌افروزی در کنار یکدیگر عمل خواهند کرد. 

تیم ترامپ در پی  ضربه واردن به پیکره جبهه مقاومت است

قنادباشی هدف سفر «رکس تیلرسون» به عربستان را تضعیف قدرت ایران در منطقه دانست و تصریح کرد: سفر دوره‌ای تیلرسون به منطقه با اظهاراتی که دونالد ترامپ درباره حضور فرامرزی ایران مطرح کرد، همسو بود. از طرف دیگر این سفر دوره‌ای با مطالبات عربستان سعودی از آمریکایی‌ها همسویی داشت، چون این کشور خواستار این هست که آمریکا از آنچه که در ترتیبات منطقه‌ای به نفع ایران، عراق و سوریه ایجاد شده است، جلوگیری کند. 
وی با موثر دانستن همکاری‌های ایران و عراق در سرکوب گروه‌های تروریستی تکفیری، ادامه داد: تیلرسون مأموریت داشت تا سخنان ترامپ را که در جهت منافع  اسرائیل بود دوباره یادآوری کند؛ لذا تکرار آن مسلماً هیچ تأثیری بر خط مشی کشورهای منطقه در همکاری‌های اصولی و قانونی با ایران نخواهد داشت، چرا که ما و دولت عراق با کمک هم توانستیم تروریسم را سرکوب کنیم و در حال حاضر هم در ادامه راه خواهان این هستیم که ترتیباتی در منطقه به نفع تمامی کشورها حکم فرما باشد و همچنین حضور به گونه‌ای باشد که هرگونه توطئه جدید خنثی شود.
جعفر قنادباشی در پایان با تأکید بر نقش منطقه‌ای جبهه مقاومت در خنثی‌ ساختن توطئه‌های آمریکا و رژیم ‌صهیونیستیی افزود: ایالات متحده آمریکا و رژیم‌صهیونیستی خواستار این هستند که کشورهای مخالف دخالت‌ های آمریکا و رژیم‌صهیونیستی و همچنین جبهه مقاومت تضعیف شوند تا توان مقابله با توطئه‌های جدید را نداشته باشند، لذا سردار باقری پاسخی مثبت و به‌جا برای سخنان تیلرسون و ترامپ بود که نشان‌دهنده این است ما در ادامه راه، هیچ توجه‌ای به کشورهای مداخله‌گر نخواهیم کرد و همچنان بر پیوندهایمان با مجموعه کشورهای مقاومت تأکید خواهیم کرد. 

captcha