طراز قرآن در زندگی مشترک زن و مرد/ گام‌های تربیت موفق قرآنی
کد خبر: 3656705
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
حجت‌الاسلام تراشیون:

طراز قرآن در زندگی مشترک زن و مرد/ گام‌های تربیت موفق قرآنی

گروه جامعه: کارشناس برتر مسائل تربیتی با اشاره به نقش خانواده‌ها در تربیت و الگوسازی صحیح به سه شاخصه قرآن برای یک زندگی مشترک اشاره کرد و گفت: گام‌های تربیت موفق قرآنی بر اساس تقویت ریشه‌های تربیتی، افزایش دانش و مهارت تربیتی و الگو گیری از اهل بیت(ع)، بیان شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، الگوبرداری و اسطوره‌سازی از شخصیت‌های درست و سالم در کشور امروز بر اساس آمارهای اعلام شده کارشناسان به درستی محقق نشده و از جهتی ارائه الگوهای دینی و اسطوره‌سازی صحیحی هم از چهره‌های دینی و اسلامی در کشور رخ نداده است. لذا آنچه در این جریان و با توجه به اهمیت مسئله وجود دارد نحوه اسطوره‌سازی صحیح از الگوهای دینی است که بر اساس آمار اعلام شده که چندی توسط خبرگزاری ایکنا منتشر شد در وضعیت بسیار نابسامانی قرار دارد.

از این رو در مصاحبه‌ای که هفته گذشته با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا تراشیون، کارشناس برتر مسائل تربیتی و استاد سرشناس حوزه علمیه قم داشتیم وی به بحث شکل‌گیری شخصیت که بیشترین مقدار آن در دوران کودکی است، اشاره کرد و گفت: بسیاری از کارشناسان معتقدند که بیشترین حجم شکل‌گیری شخصیت در هفت سال اول زندگی رخ می‌دهد و تقریبا تا 13 سالگی یک بخش متمم دارد که عمده شخصیت در این دوران شکل می‌گیرد.

این کارشناس تربیتی با بیان اینکه عمده شخصیت بر اساس الگوگیری از دیگران شکل می‌گیرد، اضافه کرد: پایه ثابتی که می‌تواند شخصیت انسان را شکل دهد الگوسازی از شخصیت‌ها است. الگوهایی که امروز بچه‌ها در معرض آنها هستند الگوهایی بر اساس دینی، ملی و بومی ما نیست. زمانی که بچه‌های ما پای باب اسفنجی و بن‌تن می‌نشیند و یا شخصیت‌هایی از این دست که با هیچ یک از ساختاری‌های تربیتی دینی و قرآنی ما همخوانی لازم را ندارد، در نهایت اوضاع آن می‌شود که نباید باشد.

این استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه در جریان الگوسازی صحیح نیاز به این است که بتوانیم مجموعه‌ای از الگوها را برای بچه‌ها الگوسازی، پیدا و شخصیت‌پردازی کنیم، تصریح کرد: ما زمانی که به متن شخصیت‌های مذهبی و دینی و حتی ائمه معصومین(ع) و کسانی که منتسب به ایشان هستند، نگاه می‌کنیم، شاهد این هستیم که برای هر گروه سنی و دوره سنی شخصیت‌های جامع و کاملی را داریم و تنها آنچیزی که به نظر می‌رسد باید به آن بپردازیم نحوه الگو دهی به فرزندان است.

طراز قرآن برای خانواده و زندگی مشترک
در بخش دوم این مصاحبه، سوال دیگری را مبنی بر نقش پدر و مادر در تربیت دینی و الگوسازی صحیح از حجت الاسلام تراشیون داشتیم که وی با اشاره به وظایف خانواده‌ها برای تربیت صحیح دینی به (ایکنا) پاسخ داد: اولین قدم برای رسیدن به این مهم در خانواده‌ها این است که ابتدا طراز خانواده را که متشکل از زن و مرد است تعریف کنیم؛ ملاک این طراز هم  آیه 23 سوره روم است که سه شاخصه را برای یک زندگی مشترک بیان می‌کند و می‌فرماید: «لِتَسْکُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً»؛ این یعنی آرامش، دوستی و محبت که همان تبادل عاطفی در محیط خانه طراز و شاخصه خانواده‌ها برای ‌ زندگی مشترک است.

وی در ادامه اظهار کرد: ‌در بحث تربیت ابتدا خانواده باید قوی و قدرتمند باشد تا بتواند تاثیر خود را بگذارد. عرب‌ها مثالی دارند که می‌گویند از پدر پیاز و مادر سیر میوه خوشبویی بیرون نمی‌آید و لذا وقتی خود خانواده پایه‌هایش محکم و ریشه‌هایش قوی شد گام اول در تربیت محقق شده است.

پدران و مادرانی که می‌خواهند در تربیت موفق باشند
حجت‌الاسلام تراشیون افزود: گام دوم برای پدران و مادرانی که می‌خواهند در تربیت موفق باشند این است که دانش و مهارت تربیتی خودشان را افزایش دهند؛ لذا باید مطالعه داشته باشند و در عین حال به کتب کاربردی تربیتی منجمله بحث سیره‌ای مراجعه و آنها را مورد مطالعه قرار دهند.

استاد حوزه علمیه گفت: زمانی که پدر و مادر از سیره عملی اهل بیت(ع)، الگو بگیرند و در مدل‌های تربیتی خودشان این موارد را به کار بگیرند، این الگو همان مهارت تربیتی می‌شود که مورد تاکید قرآن و اهل بیت(ع) است.

وی با بیان اینکه ما مصادیق تربیتی بسیار زیادی را در بحث الگوهای تربیتی در قرآن و در سیره عملی اهل بیت(ع)، داریم، گفت: همه این موارد به عنوان یک مهارت و تجربه تربیتی است که قرآن و اهل بیت به ما انتقال می‌دهند و ما باید این موارد را در میدان عملیات تربیت فرزندانمان هم اجرایی کنیم.

مسئله تربیت باید تبدیل به یک دغدغه و مطالبه عمومی شود
این کارشناس تربیتی ادامه داد: امروز مسئله تربیت باید تبدیل به یک دغدغه و مطالبه عمومی در جامعه تبدیل شود؛ تا زمانی که این موضوع تبدیل به یک مطالبه و دغدغه نشود، ما در گوشه و کنار آسیب خواهیم دید؛ به عنوان مثال خانواده دقت می‌کند اما چون مطالبه عمومی نیست تربیت در کف خیابان و اجتماع آسیب می‌بیند.

حجت‌الاسلام تراشیون اظهار کرد: زمانی که مسئله تربیت در فضای عمومی مطرح شود و این موضوع جز مطالبه‌های عموم مردم قرار بگیرد،  تاثیرات تربیتی آن را می‌توانیم در خانواده و جامعه مشاهده کنیم و نهایتا سعادت انسان با همین تربیت‌های دینی رقم خواهد خورد.

captcha