تعریفی دقیق‌تر از شناسنامه قرآنی و «عطر اربعین» در سیما
کد خبر: 3657069
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۷
اهم رویدادهای قرآنی هفته/

تعریفی دقیق‌تر از شناسنامه قرآنی و «عطر اربعین» در سیما

گروه فعالیت‌های قرآنی: نشست ظهر دلنشین این بار برای هادی فروزان، تشریح طرح «شمیم دانش» رادیو قرآن و «عطر اربعین» شبکه قرآن سیما، برگزاری مسابقات قرآن در فضای مجازی و آزمون نظری قاریان و مدرسان... از جمله اخبار مهم فعالیت‌های قرآنی کشور طی هفته اول مهرماه 96 بود.

 قرآن ایکنا
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، هفته‌ای که گذشت همراه بود با چندین و چند خبر مهم در حوزه‌های قرآنی چون نشست خبری مدیر رادیو قرآن در زمینه طرح «شمیم دانش»، اجرای طرح شناسنامه قرآنی کشور توسط معاونت قرآن و عترت ارشاد، برپایی ظهر دلنشین پیشکسوت قرآنی کشورمان «هادی فروزان»، اجرای هفت کرسی اذانگاهی در نمایشگاه مطبوعات، آغاز به کار «سیمای اربعین» و برگزاری نخستین جشنواره قرآنی «آیه‌های مهربانی» و ... بود.
ثبت نام ۵۱۰ هزار نفر در طرح «شمیم دانش» رادیو قرآن
طی نشست خبری که در رادیو قرآن با حضور احمد ابوالقاسمی، مدیر این شبکه رادیویی برگزار شد، جزئیات دوره آموزشی ضمن خدمت شمیم دانش ویژه معلمان و فرهنگیان تبیین شد. 
این طرح دارای شش سرفصل آموزشی چون تکنیک‌های قصه‌گویی با استفاده از آیات قرآن، زبان قرآن، حفظ سوره قاف، سبک زندگی قرآنی، مشاوره از منظر قرآن و شیوه‌های تشویق به نماز است که در حال حاضر در طرح شمیم دانش بالغ بر ۵۱۰ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند. برای دریافت جزئیات بیشتر درباره این طرح اینجا کلیک شود.
جعفر صاحبی یکی از پیشکسوتان قرآن کشورمان است که شاید اهالی قرآن وی را بیشتر با نام گروه هم‌خوانی اهل بیت(ع) بشناسند، چه اینکه ایشان یکی از اعضای قدیمی این گروه است.
جعفر صاحبی، بم‌خوان گروه هم‌خوانی اهل بیت‌(ع)، چند ماهی است که به دلیل سکته مغزی، از کسالت رنج می‌برد و در بستر بیماری است، لذا برخی از اعضای این گروه هم‌خوانی به همراه استاد هادی آرزم، سرپرست گروه و مهدی قره‌شیخلو رییس سازمان دارالقرآن جمعه، ۲۸ مهرماه در منزلش حاضر شده و از وی عیادت به عمل آوردند.
برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی در کانال تلگرامی شبکه قرآن
روابط عمومی شبکه قرآن و معارف سیما در نظر دارد با نزدیک شدن به ایام اربعین سرور و سالار شهیدان، حضرت سیدالشهدا(ع) و یاران با وفایش، اقدام به برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی با محوریت این ایام نماید.
این مسابقه به صورت پیامکی و در اول هر هفته(شنبه‌ها) از طریق کانال رسمی شبکه قرآن و معارف سیما به نشانی telegram.me/qtvirib منتشر می‌شود و همراهان این کانال می‌توانید از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۴۴۴۴ در این مسابقه شرکت کنند. برای اطلاع از جزئیات بیشتر این طرح اینجا کلیک کنید.
ظهر دلنشین استاد «هادی فروزان»
ظهر دلنشین استاد هادی فروزان، پیشکسوت قرآنی کشورمان، سوم آبان‌ماه با حضور شاگردان و دیگر اساتید، خادمان قرآن و چهره‌های نام آشنای جامعه قرآنی چون علی ‌اکبر حنیفی، سیدمحسن موسوی‌بلده، جهانبخش فرجی، بهروز یاریگل، حسین اخوان‌اقدم، یحیی علیمردانی، سیدعباس میرداماد، علی‌اصغر نوربالا، سعید زکی‌لو، سیدحسین موسوی بلده، محمد کاکاوند و جمعی دیگر از قرآنیان استان البرز و با اجرای حبیب مهکام، پیشکسوت قرآنی کشورمان در سالن اجتماعات ایکنا برگزار شد.
استاد فروزان در بسیاری از نشست‌های ظهر دلنشین دیگر اساتید با اشتیاق دعوت ایکنا را لبیک می‌گفت و این بار خود سوژه ظهر دلنشین شد. برای مشاهده گزارش این نشست اینجا کلیک شود.
برپایی آزمون نظری قاریان و مدرسان
با اعلام محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن و مدیر برنامه‌ریزی و اجرایی دبیرخانه ارزیابی، امروز پنجم آبان‌ماه برای برگزاری آزمون نظری ششمین دوره طرح ارزیابی قاریان و مدرسان در تهران انتخاب شد که مخاطبان این اطلاعیه، پذیرفته‌شدگان آزمون تلاوت و مصاحبه ششمین دوره ارزیابی و مشروط شدگان دوره پنجم هستند. برای در جریان قرار گرفتن اطلاعیه این آزمون اینجا کلیک شود.
آغاز به کار عطر اربعین از ۸ آبان
دبیر شورای معارف سیما طی نشستی خبری از راه‌اندازی عطر اربعین(سیمای اربعین) خبر داد و بیان کرد: این طرح از هشتم آبان آغاز به کار خواهد کرد و همراه با راهیان کربلا از ساعت ۶ تا ۲۳ در چهار بخش از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود. مشروح این گزارش را اینجا بخوانید.
‌شناسنامه قرآنی؛ طرحی برای احصاء آمار و ارقام
معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از حدود دو سال قبل طرحی را با عنوان «طرح جامع شناسنامه قرآنی کشور» کلید زده است. طرحی که خبر چندانی از آن طی دو سال اخیر منتشر نشد تا رسانه‌ها و مخاطبان کمترین اطلاعات ممکن در مورد این شناسنامه را داشته باشند. 
با وجود اقبال کم رسانه‌ها به این طرح به نظر می‌رسد که از لحاظ بودجه‌ای نیز شاهد کمترین اقبال به آن بوده‌ایم. اقبالی که اگر وجود داشت بدون شک تا به حال باعث به ثمر نشستن طرح مذکور می‌شد تا ایکنا در زمان حاضر به جای پرداختن به احصاء اطلاعات اولیه آن در گزارش حاضر، به خروجی و آثار و ثمرات شناسنامه قرآنی می‌پرداخت. 
با این وجود طرح جامع شناسنامه قرآنی کشور از دو سال قبل کلید خورد و حالا با همه موانع و مشکلاتی که از همان ابتدا سر راه خود دیده است، به اجرایی شدن بیش از همیشه نزدیک شده است. اجرایی شدنی که البته بسته به نگاه مسئولان وزارت ارشاد و حمایت‌های آنها از طرح مذکور است.
برای آشنایی با این طرح و اهداف و کارکردهای آن اینجا کلیک شود.
خبر دستور جلسه سی و هفتمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در این هفته منتشر شد. مقرر شده است تا شنبه، ششم آبان‌ماه به بررسی موضوعاتی چون تصویب سند توسعه آموزش عمومی قرآنی، بررسی و تصویب پیش‌نویس آیین‌نامه اجرای پرداخت کمک هزینه تحصیلی دانشجویی به حافظان و قاریان قرآن کریم و ارائه و تصویب عناوین برنامه‌های ملی و بین‌المللی کمیسیون‌های وابسته به شورای توسعه فرهنگ قرآنی ذیل کلان برنامه‌ها به منظور جذب اعتبار از محل تحقق اهداف منشور پرداخته شود.  
۷ کرسی تلاوت اذان‌گاهی در نمایشگاه مطبوعات
بیست و سومین دوره نمایشگاه مطبوعات طی ۵ تا ۱۲ آبان در مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار می‌شود و خبرگزاری ایکنا همانند سنوات قبل در این نمایشگاه حضور خواهد داشت. 
غرفه ایکنا در شبستان اصلی، راهروی اصلی، بخش دین و اندیشه، غرفه ۱۶۳ واقع شده است. ایکنا در این دوره بر آن است به منظور ترویج فرهنگ استماع تلاوت قرآن و در راستای رسالت خود برای آشنایی بیشتر جامعه به ویژه اصحاب رسانه با قرآن کریم ۲۰ دقیقه قبل از اذان مغرب، کرسی تلاوت اذان‌گاهی را برپا کند. برای اطلاع از جزئیات این برنامه معنوی اینجا کلیک شود.
برگزاری نخستین جشنواره قرآنی «آیه‌های مهربانی»
جشنواره قرآنی آیه‌های مهربانی با هدف کشف و پرورش استعدادهای درخشان قرآنی به همت مهد قرآن و ولایت آران و بیدگل ویژه گروه سنی زیر ۱۸ سال، نهم و دهم آذرماه همزمان با هفته وحدت در دو مرحله مقدماتی و نهایی برگزار می‌شود، جشنواره در رشته‌های حفظ ۱ و ۳ جزء، قرائت تقلیدی، قرائت ترتیل، اذان برپا خواهد شد.
مداحی، تولید کلیپ، تصویرگری، نقاشی، شعر و تئاتر با موضوعات قرآنی، حفظ و مفاهیم بخشی از نهج‌البلاغه، حفظ و مفاهیم بخشی از صحیفه سجادیه، خطبه‌خوانی و سخنرانی از دیگر بخش‌های رقابتی این جشنواره است. مشروح جزئیات این جشنواره را اینجا بخوانید.
captcha