«زهراسادات» از نیشابور راهی دبی می‌شود
کد خبر: 3657219
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹

«زهراسادات» از نیشابور راهی دبی می‌شود

گروه مسابقات: دختر 10 ساله نیشابوری که حفظ قرآن را از کلاس آموزشی مسجد محل آغاز کرده، مدتی است که به تمرین‌های فشرده برای کسب موفقیت و رتبه‌ای خوب در مسابقات بین‌المللی که ویژه بانوان در دبی برگزار می‌شود، مشغول است.

زهرا سادات حسینی حافظ قرآن
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن امارات ویژه بانوان از اواخر آبان ماه آغاز می‌شود و به مدت دو هفته ادامه خواهد داشت.
با توجه به برگزاری این مسابقات در حضور آقایان و معذوریت‌های بانوان برای حضور در چنین رقابت‌هایی، تصمیم‌ اولیه مسئولان بر این بود تا شرکت‌کننده‌ای از کشورمان به این رقابت خاص اعزام نشود، پیگیری‌های رسانه‌ها و وجود حافظان خردسال با استعداد در کشور که تعداد آنها نیز کم نیست، مسئولان کمیته اعزام قاریان و حافظان به مسابقات بین‌المللی قرآن را بر آن داشت تا از بین این استعدادهای برتر، یک نفر را طی یک رقابت انتخابی برگزیده و به این رقابت جهانی اعزام کنند.
رقابتی انتخابی که البته رسانه‌ها از کم و کیف آن اطلاع زیادی نداشتند فقط اینکه از هر حافظ شرکت‌کننده، سه سوال دو صفحه‌ای توسط اساتید حاضر، معتز آقایی و عباس امام جمعه پرسیده شده است، اما در نهایت اعلام شد، «زهراسادات حسینی» دختر 10 ساله و حافظ کل قرآن کشورمان از شهر نیشابور به عنوان نماینده ایران در مسابقات امارات حضور خواهد یافت.
زهراسادات حسینی، از استان خراسان رضوی و شهر نیشابور عازم این مسابقات می‌شود، شهری که تا پیش از این، قاریان مطرحی همچون «حمیدرضا احمدی‌وفا»، «علی قاسم‌آبادی» و ... در دامان آن پرورش یافته‌اند و حالا می‌رود تا یکی دیگر از چهره‌های قرآنی را به جامعه معرفی کند. زهراسادات متولد فروردین ماه 1386 و در کلاس پنجم ابتدایی در حال تحصیل است. وی طی دو سال موفق به حفظ قرآن شده و ورودش به این عرصه، کاملاً اتفاقی و بدون اینکه پدر و مادرش فعالیتی حرفه‌ای در این عرصه داشته باشند، بوده است.
زهرا در یک خانواده چهار نفری زندگی می‌کند، پدرش راننده کامیون و مادر نیز خانه‌دار است و مدرک دیپلم دارند. یک برادر کوچکتر از خود نیز دارد. در خانواده آنها تنها زهرا به صورت حرفه‌ای فعالیت‌های قرآنی را دنبال می‌کند. همه اینها نشان می‌دهد که زهرا در زمینه حفظ قرآن کریم، تنها بوده و مانند بسیاری از خردسالان حافظ قرآن که پدر یا مادر و یا یکی از اعضای خانواده به صورت حرفه‌ای فعالیت قرآنی داشته، نبوده است. زهرا از این لحاظ شاید متفاوت‌ترین حافظ کل قرآن کریم کشور باشد.
در ادامه گفت‌وگویی با «معصومه نصرآبادی»، مادر زهراسادات صورت گرفته که مشروح آن در ادامه آمده است.
نصرآبادی در مورد زمان شروع زهرا به کار حفظ و مدت زمانی که طول کشید تا حافظ کل قرآن شود، می‌گوید: «زهرا از سن شش‌سالگی کار حفظ را آغاز کرد و در هشت سالگی حافظ کل قرآن شد. از زمانی هم که حافظ کل شده است هر روز به طور میانگین سه جزء را مرور می‌کند. در این ایام که به مسابقات بین‌المللی قرآن امارات نزدیک می‌شویم زمان بیشتری به کار مرور می‌پردازد و روزانه تا چهار جزء از قرآن را مرور می‌کند».
ورود کار زهراسادات به کار حفظ قرآن بسیار ساده بود و در ابتدا در کلاس آموزش قرآن مسجد محل ثبت نام کرد. معصومه نصرآبادی، کشف استعداد زهرا در زمینه حفظ قرآن کریم را اینگونه شرح می‌دهد: «ورود زهرا به عرصه حفظ قرآن، بسیار ساده بود، مخصوصاً اینکه من و پدرش و آشناهای دیگر هیچگاه به صورت حرفه‌ای فعالیت قرآنی نداشته‌ و تقریباً با این فضا ناآشنا بودیم، چند سال قبل از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه در مسجد محل، کلاس‌های حفظ قرآن کریم برای افرادی که در دوره ابتدایی تحصیل می‌کردند، دایر شد». 
وی می‌افزاید: «با توجه به اینکه زهرا حدود شش سال داشت و هنوز مدرسه را آغاز نکرده بود، حضور زهرا در این کلاس‌ها را زیاد جدی نگرفته بودیم، برای همین به صورت جدی به این کلاس‌ها نمی‌رفت و تنها برای چند جلسه در کلاس‌های آموزشی حضور یافت. بعد از مدتی معلم آن کلاس من را احضار کرد و از استعداد و علاقه فراوان زهرا در زمینه حفظ قرآن به ما خبر داد. زهرا در آن کلاس‌ها بهتر از سایر قرآن‌آموزان حتی آنهایی که از او بزرگتر بودند به تکالیف خود عمل می‌کرد. همین بود که حضور در آن کلاس را ادامه داد».
یکی از عواملی که بسیاری آن را بازدارنده‌ترین عامل برای پرداختن به حفظ قرآن توسط افراد مختلف می‌دانند، بحث هزینه‌های حفظ قرآن است. بسیاری هزینه‌های حافظ قرآن شدن مخصوصاً در سنین پایین را بالا می‌دانند، اما معصومه نصرآبادی، این موضوع را رد می‌کند و می‌گوید: «تا جایی که به یاد دارم برای زهرا در زمینه حفظ قرآن کریم هزینه خاصی را انجام ندادیم و تقریباً همه چیز رایگان صورت گرفت».
نکته جالب دیگر در زمینه این حافظ خردسال کشورمان این است که وی به دور از مرکز و در شهرستان، با استفاده از اساتید شهرستانی موفق به حفظ قرآن شده است و برای تکمیل کار حفظ خود برای یک بار هم از شهرستان خارج نشده است. مادر این حافظ خردسال در مورد این موضوع نیز بیان می‌دارد: «برای یادگیری قرآن کریم تنها به اساتید نیشابوری اکتفا کردیم و خوشبختانه بسیار موفقیت‌آمیز هم بوده است. از جمله اساتید زهرا می‌توان به اساتیدی همچون آقای صابری، خانم علوی، آقای موحدی، خانم گاذری و ... اشاره کرد. اخیراً هم سفری به تهران داشتیم و در محضر اساتیدی همچون آقایی، موسوی‌بلده و قاسم‌آبادی مشاوره‌ها و آموزش‌هایی را دریافت کردیم. این مشاوره‌ها بیشتر در زمینه حضور در مسابقات امارات بوده است».
زهراسادات، تاکنون در مسابقات کشوری حضور نداشته اما در مسابقات شهرستانی و استانی حضور پررنگی داشته و رتبه‌هایی را نیز کسب کرده است.
این حافظ خردسال کشورمان تا چند روز دیگر به همراه مادرش عازم کشور امارات خواهد شد تا به عنوان نماینده کشورمان در آن رقابت‌ها حضور یابد. مادر وی در زمینه میزان آمادگی زهراسادات برای حضور در این مسابقات می‌گوید: «تا حدود زیادی آماده شده و مطمئناً تمام توان خود را برای موفقیت در این مسابقات به کار خواهد بست. به دعای خیر هموطنان نیز برای موفقیت در این مسابقات نیاز داریم. زهراسادات این روزها برای رسیدن به اوج آمادگی هر روز برای تجوید نزد اساتیدی چون آقای صابری می‌رود و هر شب نیز با آقای موحدی صوت و لحن تمرین می‌کند. بحث پرسش و پاسخ را نیز به صورت روزانه خودم انجام می‌دهم».
معصومه نصرآبادی در مورد پیش‌بینی کسب رتبه در مسابقات امارات توسط زهراسادات می‌گوید: «نمی‌توان گفت و حتی حدس زد که چه رتبه‌ای را کسب می‌کند، چرا که این مسابقات از سطح بالایی برخوردار است. البته خوشبختانه زهرا از روحیه خوبی برخوردار است و هر چیزی قسمت باشد همان می‌شود. امیدواریم نماینده خوبی برای کشورمان در این مسابقات باشد».
بخش پایانی صحبت‌های مادر این حافظ خردسال به گلایه از کم توجهی به شهرستان‌ها اختصاص دارد. کم توجهی‌ای که باعث شده تا بسیاری از استعدادهای قرآنی در گوشه و کنار کشورمان دیده نشوند و در گمنامی تمام، فعالیت‌های قرآنی خود را ادامه دهند. وی در این زمینه می‌گوید: «بچه‌های شهرستان کمتر دیده و خیلی دیر کشف می‌شوند، زهرا دو یا سه سال است که کار حفظ خود را به پایان رسانده است اما تاکنون دیده نشده بود. مطمئناً امثال زهرا در کشور بسیار زیاد است که نیاز به شناسایی و توجه بیشتر دارند».
captcha