به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) آیتالله هادوی تهرانی امروز ششم آبان ماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه زمر با اشاره تعبیر «وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى» گفت: مفهوم این آیه به معنای نفی مسئولیت اجتماعی افراد در عرصه اجتماعی نیست. وی افزود: مثلا امر به معروف و نهی از منکر یک امر اجتماعی است و بدون جامعه، این مقوله محقق نمیشود، ولی این وظیفه بر دوش آمر به معروف و ناهی از منکر است و اینکه فرد امرشده و نهی شده آیا ترتیب اثر میدهد یا خیر بر دوش خود اوست.
این استاد تفسیر قرآن حوزه علمیه عنوان کرد: وظیفه پیامبران هم این بود که مردم را به دین خدا دعوت کنند ولی اینکه مردم میپذیرند یا نه بر دوش خود آنان است.
هادوی تهرانی بیان کرد: شرایط اجتماعی ما طوری شده که هر اتفاقی در کشور بیفتد گردن اسلام و دین میاندازند حتی مسایلی که ربطی با احکام دینی هم ندارد آن را به دین و نظام مربوط میکنند.
این استاد حوزه علمیه اظهار کرد: دشمنان دانا و دوستان نادان تصویری از مسایل ایجاد میکنند تا دین را امری منفی، کهنه و تاریخ گذشته معرفی کنند مثلا امر به معروف از نقاط پیشرفته و بسیار مثبت اسلام است که برخی آن را خشن و بد جلوه دادهاند.
وی بیان کرد: در کشورهای غربی نیز همین بحث امر به معروف و نهی از منکر در قالب کنترل عمومی به شدت دنبال میشود و مردم در بسیاری از امور اجتماعی دگران دخالت دارند و این در حالی است که همین فرهنگها را از ما گرفتهاند.
وی همچنین در ادامه تفسیر سوره «ص» به داستان قضاوت حضرت داود(ع) و آزمون الهی در این مورد گفت: علمای تفسیر بحث کردهاند که این های که بر داود(ع) وارد شدهاند بشر بوده یا فرشته، که علامه طباطبایی معتقد بودند اینها فرشته هستند و اگر داود(ع) خطا کرده چون قبل از گوش کردن به ادله طرف شکایت، حکم صادر کرده است البته مفسران معتقدند این مسئله با عصمت ناسازگار نیست.
هادوی تهرانی بیان کرد: هدف از بیان این داستان نیز این است که خداوند مصائب انبیاء گذشته را برای پیامبر بیان فرمود تا صبر پیامبر در مقابل مصائب بیشتر شود و ما هم با ذکر مصائب اهل بیت(ع) می توانیم صبرمان را بیشتر کنیم و این روش، روش تربیتی قرآن است.
وی با اشاره به معجزه قرآن تاکید کرد: مطالب قرآن، جهانی و جاودانه است و مخاطب آن عقول همه انسانها است.
هادوی تهرانی عنوان کرد: بعد از کاریکاتورهای موهن در دانمارک، اجلاسی برگزار شد و یک فرد اندیشمند، در این اجلاسیه تاکید کرد که اگر قرار است یک الگو برای پیاده شدن آموزههای عیسی(ع) ارایه کنیم در زندگی پیامبر اسلام وجود دارد.