برگزاری و اعلام نتایج مسابقه مناظره دانشجویی در غرفه ایکنا
کد خبر: 3657629
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۱
اخبار بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات/ 41

برگزاری و اعلام نتایج مسابقه مناظره دانشجویی در غرفه ایکنا

گروه دانشگاه: مسابقه مناظره دانشجویی با بحث موافق و مخالف پیرامون گزاره «انتشار اخبار آسیب‌های اجتماعی و بی‌اخلاقی‌های جامعه موجب تبلیغ و عادی شدن این منکرات می‌شود» عصر امروز در غرفه ایکنا برگزار شد و با نظر هیأت داوران، تیم «نخبگان انقلابی» پیروز این مسابقه شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) مسابقه مناظره دانشجویی عصر امروز 6 آبان‌ماه در غرفه خبرگزاری ایکنا با حضور دو تیم مناظره کنند موافق و مخالف برگزار شد. گروه نخبگان انقلابی از دانشگاه امام صادق(ع) به عنوان گروه موافق و گروه نوفل لوشاتو از دانشگاه تهران به عنوان گروه مخالف با یکدیگر به مناظره پرداختند.
برگزاری و اعلام نتیجه مسابقه مناظره دانشجویی در غرفه ایکنا
محمد صرفی، فرشید فرجی، امیرمحمد شریفی و رامتین آقاجانلو از موافقین و امیرحسین عرب‌پور، مصطفی دوست فاطمی، سجاد گلچین و محمدجواد تسلیمی از گروه مخالفین بودند که درباره گزاره مناظره «انتشار اخبار آسیب‌های اجتماعی و بی‌اخلاقی‌های جامعه موجب تبلیغ و عادی شدن این منکرات می‌شود» به مناظره پرداختند.
تیم نخبگان انقلابی در دفاع از گزاره مناظره گفت: هدف رسانه آگاه‌سازی مسئولین و انتقال خبر به مردم است. و اگر بخواهیم آسیب‌های اجتماعی را از طریق رسانه انتقال دهیم، باید هدف آن‌را مشخص کنیم. هرچند اعلام همگانی آسیب‌های اجتماعی چالش‌هایی هم دارد و با تبعات منفی روبرو خواهیم شد ما با توجه به شرایط با این گزاره موافقیم. مثلاً بازی نهنگ آبی که در اروپا ترویج یافته است نباید در رسانه ملی خیلی به آن پرداخته شود چون در ایران استفاده از این  بازی تا الان شیوع نیافته است، پس ما با رسانه‌ای کردن آن خود به تبلیغ یک عامل ناهنجار تبدیل می‌شویم.
تیم مخالف با ابراز مخالفت نسبت به گزاره منظره بیان کرد: ما باید به کلیدواژه‌های مهم در حوزه رسانه بپردازیم و سپس مشخص کنیم کارکرد رسانه چیست؟
گروه مخالف ادامه داد: کارکرد رسانه همان خبرپراکنی است و با توجه به اینکه امروز ما در عصر انقلاب اطلاعات سیر می‌کنیم نباید انتظار داشته باشیم که که رسانه‌ها همانند گذشته اخبار مورد نظر و باب میل نهادهای تصمیم‌گیرنده و تصمیم‌ساز را منتقل کنند. و رسانه باید به فرهنگ سازی و ارتباط آن با اعتماد اجتماعی بپردازد چون اگر اعتماد اجتماعی از بین برود، منشأ مشکلات دیگر خواهد بود.
این گروه ادامه داد: رسانه باید برای انتشار اخبار مربوط به خشونت در جامعه چارچوب‌ها را در نظر گیرد. با توجه به اینکه در عصر انقلاب اطلاعاتی مرزهای جغرافیایی کمرنگ شده است، باید رسانه‌ها فرصت داشته باشند که یک وسیله هنجار شکن مثل بازی نهنگ آبی را در قالب تیزرهای رسانه‌ای به مردم معرفی کنند تا هموطنان به آسیب‌های آن پی ببرند.
برگزاری و اعلام نتیجه مسابقه مناظره دانشجویی در غرفه ایکنا
گروه نخبگان انقلابی در دفاع از این گزاره ادامه داد: ما برای خبرپراکنی ابتدا باید سطح نخبگان و آحاد مردم را در نظر بگیریم و باید این دو از یکدیگر تفکیک شوند و خبر نباید منجر به سلب اعتماد مردم شود و همچنین نباید اجازه دهیم که آسیب‌های اجتماعی عادی‌سازی شوند.
تیم نوفل لوشاتو در بیان مخالفت خود گفت: متأسفانه گروه مقابل جامعه را به عنوان شی در نظر گرفته و اینگونه به جامعه نگاه می‌کنند. بلکه ما باید به این موضوعات نگاه ریاضی گونه داشته باشیم تا چارچوب‌های انسانی و ارزش‌ها را مشخص کنیم.
تیم نخبگان انقلابی با طرح موضوع اصالت ارزش‌ها بیان کرد: نهاد ضد ارزش ما دین است و نباید هیچ زمانی به جامعه نگاه ابزاری داشته باشیم. ما در اسلام موضع اصالت فایده را داریم و هدف آن رشد جامعه و بنایراین هدف رسانه همانند آن باید به رشد جامعه بیندیشد. وظیفه رسانه اسلامی عدم اشاعه اخبار نادرست است و باید عدم آسیب‌سازی ارزش‌ها را از وظایف خود بداند.
گروه مخالف با مهم دانستن تقسیم‌بندی اخبار گفت: ما باید اخبار را تقسیم‌بندی کنیم و مشخص سازیم که چه کسی مسئول تقسیم‌بندی اخبار است. مثلاً در تجاوزهای اخیر به کودکان،  پوشش رسانه‌ای باعث شد به دغدغه اجتماعی خانواده‌ها تبدیل شود و در نهایت مجلس اقدام به بررسی تصویب لایحه حمایت از خانواده در مجلس کند.
گروه موافق ادامه داد: ممکن است با انتشار برخی اخبار قبح اجتماعی شکسته شود و اگر قبح اجتماعی شکسته شود، ممکن است مردم را نسبت به برخی آسیب‌ها بی‌تفاوت سازد و همچنین اعتماد اجتماعی را تضعیف می‌سازد.
در پایان این مناظره، هیئت داوران متشکل از مهدی کاظمی خالدی، رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، دکتر حمید صابر فرزام، رییس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مریم جمشیدی، سرپرست خبرگزاری پانا، هرکدام به تناسب عملکرد گروه‌ها امتیاز دادند که گروه نخبگان انقلابی از دانشگاه امام صادق(ع) با کسب امتیاز 460 و گروه نوفل‌لوشاتو با کسب 442 امتیاز به مناظره خود پایان دادند.
بنابراین طبق اعلام داوران، گروه نخبگان انقلابی با نظر داوران پیروز مسابقه مناظره دانشجویی شد.

گزارش تصویری مناظره را اینجا ببینید.

برگزاری و اعلام نتیجه مسابقه مناظره دانشجویی در غرفه ایکنا
captcha