نگاهی به فعالیت‌های قرآنی ایران در هند
کد خبر: 3657718
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰

نگاهی به فعالیت‌های قرآنی ایران در هند

گروه بین‌الملل: هند به عنوان سومین کشور مسلمان، جمعیت زیادی از پیروان اسلام را در خود جای داده و بیش از 180 میلیون مسلمان دارد.

فعالیت‌های قرآنی ایران در هند در یک نگاهبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، علی دهگاهی، رایزن فرهنگی ایران در دهلی نو اخیرا در ارتباط تصویری با برنامه «رصد» شبکه قرآن و معارف سیما به منظور تشریح فعالیت‌های قرآنی رایزنی در هند ضمن بیان این مطلب گفت: هندوستان با بیش از 180 میلیون مسلمان در ردیف سه کشور اول جهان از نظر تعداد جمعیت مسلمان قرار دارد و این نمایندگی فرهنگی با بیش از 60 سال سابقه در ارتباط نزدیک با این طیف گسترده مسلمانان در ایالت‌های مختلف هندوستان بوده است.
 
وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های دینی قرآنی ایران در هند افزود: نخستین برنامه سمیناری با موضوع «معنویت در اسلام و هندوئیسم» در روزهای سوم و چهارم آبان‌ماه بود که اولین دوره گفت‌و‌گوهای اسلام و هندوئیسم محسوب می‌شود و در آن شورای تحقیقات فلسفی هند و مرکز گفت‌و‌گوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همکاری داشتند و وزیر امور دینی اقلیت‌های هند و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی سخنرانی کردند.
 
دهگاهی تصریح کرد: برگزاری مسابقات سراسری حفظ و قرائت قرآن کریم که تاکنون 17 دوره از آن برگزار شده است، از جمله فعالیت‌های قرآنی رایزنی است و هجدهمین دوره آن امسال در هفته وحدت برگزار خواهد شد.
 
رایزن فرهنگی کشورمان در هند ادامه داد: 200 نفر از قاریان و حافظان هر ساله از ایالت‌های مختلف در این مسابقات شرکت می‌کنند و داورانی از ایران و هندوستان داوری و قضاوت این رقابت‌ها را بر عهده دارند.
 
وی همچنین فعالیت‌های قرآنی رایزنی فرهنگی در هند شامل سه قسمت دانست و این فعالیت‌ها را این‌گونه تقسیم‌بندی کرد:
 
1ـ فعالیت‌های حمایتی
 
15 دارالقرآن، 18 مؤسسه قرآنی و 70 مرکز آموزش قرآن از حمایت‌های فرهنگی و دینی رایزنی برخوردارند و این حمایت‌ها در قالب دعوت از قاریان ممتاز ایرانی، برنامه‌های آموزشی قرآنی، دعوت از داوران قرآنی و سایر حمایت‌ها مانند اهدای اقلام فرهنگی انجام می‌شود.

2ـ فعالیت‌های آموزشی

هر ساله کارگاه‌های متعدد آموزشی در ایالت‌های مختلف برگزار و داورانی را از ایران برای داوری در مسابقات مراکز قرآن هند دعوت می‌کنیم و قاریان ایرانی به همت رایزنی به منظور قرائت در محافل انس با قرآن، در این کشور حضور می‌یابند که با استقبال زیادی جامعه مسلمانان هند مواجه می‌شود.

3ـ برنامه‌های پژوهشی

فصلنامه‌ای را با عنوان «راه اسلام» به زبان اردو منتشر می‌کنیم که تاکنون 230 شماره از آن منتشر شده است، معارف اسلامی و موضوعات قرآنی در این فصلنامه جای دارد و در بین مسلمانان هندوستان توزیع می‌شود.
 
مقالاتی از اندیشمندان و متفکران دینی و اساتید ایرانی هم در این نشریه چاپ می‌شود.
همچنین چندین سمینار قرآنی تاکنون برگزار شده است که آخرین آن سمینار «قرآن و علم» بود که مجموعه مقالات آن به اردو منتشر شد.
 
اخیرا یکی از قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی نهج‌البلاغه در کتابخانه «مولانا ابوالکلام آزاد» دانشگاه اسلامی علیگر را با همکاری این دانشگاه منتشر کردیم که با استقبال زیادی در هندوستان و حتی ایران مواجه شد/.
captcha