آیا قیام امام حسین(ع) بر اساس یک دستور خصوصی از سوی خداوند بوده است؟
کد خبر: 3657921
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴
پاسخ به یک شبهه در قیام امام حسین(ع)؛

آیا قیام امام حسین(ع) بر اساس یک دستور خصوصی از سوی خداوند بوده است؟

گروه معارف: یک کارشناس مذهبی در همدان به تحلیل بخشی از نظریه قیام امام حسین(ع) پرداخت و گفت: برخی سکولارهای روشن فکر در پی این هستند که قیام امام حسین(ع) را یک دستور خصوصی معرفی کنند که بین امام حسین(ع) و خداوند بوده و هیچ استفاده‌ای برای دیگران ندارد.

سید مجتبی حسینی یمین استاد حوزه و دانشگاه در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از همدان تصریح کرد: سکولارهای روشن فکر قیام امام حسین(ع) را یک مسئله خصوصی بین خداوند وامام حسین(ع) می‌دانند که هیچ استفاده‌ای برای دیگران نداشته و ما حق تحلیل و بررسی آن را نداریم چرا که یک دستور خصوصی بوده است.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: بر اساس این عقیده مسلمانان نمی توانند علیه مستکبرین ایستادگی کنند و از قیام امام حسین(ع) الگو بردارند چراکه این قیام امری خصوصی بین خداوند و امام حسین(ع) است.
وی با تاکید بر اینکه این نظریه از نظر علمی نظریه نیست و لا نظریه محسوب می شود چرا که دلیل قیام امام حسین(ع) را نمی‌دانند، یادآور شد: اگر تاریخ را مطالعه کنیم متوجه خواهیم شد که این عقیده از زمان منتشر شدن کتاب شهید جاوید در میان برخی روشنفکران باب شده است.
حسینی یمین ادامه داد: در سال 1350 آقای صالحی نجف آبادی اقدام به تالیف کتابی به عنوان شهید جاوید می کند که در این کتاب می نویسد قیام امام حسین(ع) یک دستور خصوصی از سوی خداوند بوده که امام خود و اهل بیت خود را در این قیام با خود ببرد و شب عاشورا از یارانش می خواهد که خود را برای ماندن اذیت نکنند چرا که ماندنش یک دستور خصوصی از خداوند بوده است.
وی با بیان اینکه بیش از 50 کتاب و مقاله علیه این کتاب نوشته شده است افزود: یکی از مهم‌ترین کتاب‌هایی که این نظریه را نقد می‌کند کتاب حماسه حسینی استاد مطهری است.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در کتاب شهید جاوید، نگارنده اظهار می‌کند که خود امام حسین(ع) هم نمی‌داند که چرا قیام می کند در حالی که امام حسین می فرماید من به خاطر احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کرده ام.
وی در پاسخ به این نظریه گفت: این نظریه نقد ندارد چرا که خودش هم نمی داند که چرا قیام کرده است؛ اگر قیام امام حسین یک دستور خصوصی بوده و هیچ استفاده ای برای دیگران ندارد پس چرا امام مسلم را پیش از ورودش به کوفه می‌فرستد تا از مردم بیعت بگیر دو دیگران را با خود همراه کند؟!
captcha