«قطره»؛ پایانی برای پنجمین کنگره بین‌المللی شعر بانوان عاشورایی
کد خبر: 3658136
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲

«قطره»؛ پایانی برای پنجمین کنگره بین‌المللی شعر بانوان عاشورایی

گروه فرهنگی: پنجمین کنگره بین‌المللی شعر بانوان عاشورایی، شب گذشته، 7 آبان‌ماه، با حضور شاعران برگزیده عاشورایی و رونمایی از «قطره»؛ سومین کتاب شعر ترکیب‌بندهای زینبیه(س) به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، اختتامیه پنجمین کنگره بین‌المللی شعر «بانوان عاشورایی»، شب گذشته، 7 آبان‌ماه، با حضور علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کشور، فرح روز فاتحی، مدیرعامل بنیاد آیه‌های ایثار و تلاش، محمدعلی چمی‌گو، مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های آستان قدس رضوی، عابدین عابدی‌مقدم، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی، اسلام کریمی، مدیرکل مرکز نخبگان شاهد و ایثارگر و شاعران آیینی داخلی و خارجی در محل سالن همایش‌های بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.
در ابتدای این مراسم فرح روز فاتحی، مدیرعامل بنیاد آیه‌های ایثار و تلاش، با اشاره به فراز و نشیب‌های فعالیت‌های فرهنگی، اظهار کرد: مشارکت و هماهنگی نهادهای مختلف به منظور برگزاری برنامه‌هایی همچون کنگره شعر بانوان عاشورایی، هنرمندی خاصی را می‌طلبد که به خوبی شاهد این مشارکت در این برنامه بوده‌ایم.
فاتحی با اشاره به فعالیت‌های بنیاد ایثار و تلاش، عنوان کرد: این سازمان از سال 82 فعالیت خود را با جمعی از خانواده‌های ایثارگران آغاز کرد که در حال حاضر تعداد اعضا به سه هزار نفر رسیده است.
«قطره»؛ پایانی برای پنجمین کنگره بین‌المللی شعر بانوان عاشورایی
وی ادامه داد: فعالیت‌های بنیاد ایثار و تلاش به بخش‌هایی از جمله ادبیات، کتاب، فیلم کنگره‌ها و نشست‌های تخصصی تقسیم شده که در هر یک از این بخش‌ها فعالیت‌های قابل توجهی انجام گرفته که از جمله آن‌ها می‌توان به تولید بیش از صدها کتاب در قالب سیره شهدا و پیک افتخار، چاپ بیش از صد میلیون نسخه از این آثار و توزیع در بین عموم مردم اشاره کرد.
جاذبه دفاع مقدس نشان از نقش آفرینی هنرمندان است
در ادامه این کنگره، عابدین عابدی‌ مقدم، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی، با اشاره به نقش شعر در حفظ حوادث تاریخی، عنوان کرد: اگر هنر و شعر نتواند دین خود را به حادثه‌های بزرگ، ادا کند، تاریخ به خوبی منتقل نخواهد شد، یکی از دلایل درخشش عاشورا، نقش‌آفرینی هنرمندان است.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی با اشاره به اینکه در زمان جاهلیت، جنگ، جنگ شعر بود، بیان کرد: پویایی و جاذبه دفاع مقدس طی گذشت چهار دهه از جنگ تحمیلی، که خود فرهنگی عاشورایی را به نمایش می‌گذارد، نشان از نقش‌آفرینی بنیاد ایثار و هنرمندان در این عرصه است.
تقویت فضای ادبیات عاشورایی نتیجه کنگره اشعار آئینی است
علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کشور نیز در ادامه گفت: اگر به گستره ادبیات فارسی نگاه کنیم شاید قصیده‌ای سروده‌شده برای حُر نیابیم اما طی این سال‌های اخیر که شعر آئینی رشد داشته است شاهد اشعاری با این مضمون و ترکیب‌بندهایی زینبی زیبایی بوده‌ایم.
مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کشور افزود: همچنان که پروین، خود را در سپهر ادب فارسی به عنوان یک ستاره پر فروغ نشان داد، امروز نیز شاهد اتفاقات خوبی در عرصه شعر بانوان هستیم.
قزوه با اشاره به اینکه در برخی از کنگره‌های بی‌محتوا برگزار شده در سراسر کشور، شاهد هزینه‌هایی میلیونی هستیم، بیان کرد: با توجه به شرکت قابل توجه شاعران دیگر کشورهای اسلامی در این کنگره، اگر همت آستان قدس نبود و دعوت ما را اجابت نمی‌کرد، شاید این کنگره امسال برگزار نمی‌شد.
مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کشور با بیان اینکه نقش بانوان در عرصه‎های مختلف انقلاب و عاشورا خیلی مورد توجه قرار نگرفته است، اظهار کرد: به جرئت می‌توان گفت اگر زنان نبودند انقلاب پیروز نمی‌شد و اگر زینب(س) نبود، امروز شاهد این جلوه از عاشورا نبودیم.
وی با اشاره به نقش پررنگ زنان در عرصه اسلام، عاشورا و انقلاب، بیان کرد: اگر از افراد اهل تحقیق درباره اولین مسلمان ایرانی بپرسید، قطعاً نام سلمان فارسی را خواهند آورد در صورتی که بر اساس جلد 7 کتاب «اعیان‌الشیعه» اولین مسلمان ایرانی یک زن به نام امه الفارسیه و اهل اصفهان بوده که سلمان را به سوی پیامبر(ص) هدایت کرده است.
قزوه ادامه داد: اگر مسیری را که حضرت زینب(س) و دختران آل نبی(ص) طی کردند، رصد کنید، خواهید دید که این افراد پا به پای سید‌الشهدا(ع) و سرهای بریده بر روی نیزه همراه شدند، سختی کشیدند، از مکتب عاشورا سخن گفتند، دفاع کردند و آن را در تاریخ تثبیت کردند.
«قطره»؛ پایانی برای پنجمین کنگره بین‌المللی شعر بانوان عاشورایی
وی، تقویت فضای ادبیات عاشورایی را یکی از نتایج برگزاری این کنگره عنوان کرد و گفت: اگر به گستره ادبیات فارسی نگاه کنیم شاید قصیده‌ای سروده شده برای حُر نیابیم اما در طی این سال‌های اخیر که شعر آیینی رشد داشته است شاهد اشعاری با این مضمون و ترکیب‌بندهایی زینبی(س) زیبایی بوده‌ایم.
مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کشور، افزود: همچنان که پروین خود را در سپهر ادب فارسی به عنوان یک ستاره پر فروغ نشان داد، امروز نیز شاهد اتفاقات خوبی در عرصه شعر بانوان هستیم.
مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کشور با اشاره به محفلی با نام انجمن شاعران آیینی در آستان قدس رضوی، ادامه داد: این محفل از پر قدمت‌ترین انجمن‌های شعری است که توسط بهترین شاعران کشور اداره می‌شود و قرار است تا با همکاری این انجمن‌ها از ظرفیت دیگر جوانان این عرصه و خلاقیت شاعران اهل بیت(س) نیز استفاده کنیم.
قزوه با اشاره به ایوان مختص بانوان شاعر در حرم رضوی، اضافه کرد: اقدامات اولیه برای شعرخوانی بانوان در حرم مطهر در دهه آخر صفر پیش‌بینی شده تا بتوانیم از شعرخوانی شاعرانی که در این زمینه اعلام آمادگی می‌کنند، استفاده کنیم.
در این مراسم شاعرانی از جمله حمیده رضایی و فاطمه سلیمانی از قم، احمد شهریار از پاکستان، الهام عمومی از اصفهان، رحیمه مهربان از مشهد، ایوب پرندآور از جهرم، زهرا حسین‌زاده از افغانستان، احمد جنید از یمن و همچنین ابراهیم قبله آریاطان از تبریز به شعرخوانی پرداختند.
«قطره»؛ پایانی برای پنجمین کنگره بین‌المللی شعر بانوان عاشورایی
در انتهای این مراسم از خانواده شهدای مدافع حرم، شهید کجباف، خلیلی، خیرآبادی و نیز شاعران برگزیده شعر بانوان عاشورایی تجلیل و نیز از «قطره»؛ سومین کتاب شعر ترکیب‌بندهای زینبیه(س)، نوشته نغمه مستشار نظامی رونمایی شد.
captcha