ضرورت تشکیل اتاق فکر رسانه‌ای برای توسعه خراسان‌جنوبی
کد خبر: 3658192
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶
در نشست با مدیران رسانه مطرح شد؛

ضرورت تشکیل اتاق فکر رسانه‌ای برای توسعه خراسان‌جنوبی

گروه اجتماعی: در نشست مدیران رسانه استان بر ضرورت تشکیل اتاق فکر رسانه‌ای برای توسعه خراسان‌جنوبی تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از خراسان جنوبی، نقش رسانه‌های ملی و منطقه‌ای در معرفی استان و بازتاب ظرفیت‌ها و مشکلات آن انکار نشدنی است. «جاده مرگ»،  «انتقال آب» ، «در بسته کارخانه های شهرک‌های صنعتی»، «سرمایه گذار خارجی»‌، «استانی فرهنگی» و کلید واژه‌های دیگری از این قبیل ساخته رسانه و حل مشکلات آن نیز وابسته به مطالبه‌گری همین بخش از جامعه است. 
پیرو نحوه همگرایی رسانه‌ها برای پروژه‌های توسعه‌ای استان و استفاده از آن‌ها به عنوان یک قدرت، جلسه‌ای با حضور مدیران تعدادی از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های شاخص استان برگزار شد.
اتاق فکر رسانه‌ای برای توسعه استان
غلامرضا جعفرپور مقدم مدیر مسئول روزنامه آوای خراسان جنوبی در این جلسه با تاکید بر داشتن اتاق فکر رسانه‌ای برای توسعه استان عنوان کرد: متاسفانه در زمان حاضر، رسانه‌های استان از یکدیگر فاصله گرفته‌اند و برای همدلی باید نشست‌های مشترک را بیشتر کنیم. 
وی با اشاره به اینکه رقابت‌ها بین رسانه‌ها باید مثبت و در راستای توسعه باشد، ادامه داد: زمانی که وحدت و انسجام روی یک موضوع داشته باشیم، نتیجه خواهیم داد.
دعوت از اساتید برجسته برای بررسی عملکرد رسانه‌های استان
محمد قربانی رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات نیز با بیان این که ارتباط و  توسعه به هم نزدیک بوده، عنوان کرد: توسعه بیشتر واژه‌ای اجتماعی است تا اقتصادی، و برای رسیدن به آن باید کارکردهای رسانه ها را مد نظر قرار داد. 
وی ادامه داد: کارکردهای رسانه‌ها بیشتر متفرقه بوده که زیاد کارساز نیست، از طرف دیگر برخی تیترهای رسانه‌های محلی بیشتر کشوری و فرامنطقه ای شده است، در حالی که باید تیترها به سمت معرفی و مطالبه‌گری بروند.
 وی به برنامه دعوت از اساتید برجسته دانشگاه تهران در دور جدید خانه مطبوعات اشاره کرد و افزود: قصد داریم به طور عملی، کارکرد رسانه‌ها را بررسی کنیم که مشکل از کجا بوده و چه تیتر و مطالبی را بیشتر استفاده می‌کنیم. 
رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات گفت: تعداد نشست‌های مدیران رسانه‌ها باید بیشتر شود تا جایگاه رسانه را بهتر معرفی کنیم و در کنار آن برای جایگاه خودمان نیز اهمیت قایل شویم. 
رسانه‌های محافظه کار، مخرب توسعه هستند
ابوالفضل زاهدی‌پور مدیر مسئول روزنامه زعفران نیز در این نشست با اشاره به این که توسعه نقشی چندگانه و چند رخساره‌ای دارد، گفت: اگر بخواهیم به همه ابعاد آن بپردازیم ، باید ابتدا دیدگاه ، نگرش و تکلیف رسانه خود را مشخص کرده و بر همان اساس پایه‌ریزی کنیم.
وی، رسانه‌ها را به دو مدل محافظه‌کار و  توسعه مدار تقسیم کرد و افزود: دسته اول، رسانه‌هایی که متاسفانه در خدمت یک جناح یا افراد خاصی که قدرت و ثروت دارند قرار گرفته و به نفع اهداف آن ها کار می‌کنند، این نشریات مخرب کم هم نیستند و بیشتر منفی گرایی در آن ها موج می زند، یا نقد می‌کنند یا نق  می‌زنند!.
به گفته وی رسانه توسعه مدار همیشه یک سری تابوها را می‌شکند و تکلیف خود را با توسعه مشخص کرده است.
مدیر مسئول روزنامه زعفران ادامه داد: هنوز در استان جایگاه رسانه جدی گرفته نشده است و ما نتوانسته‌ایم نفوذ در جامعه در راستای اهداف ترسیم شده سند چشم انداز 20 ساله کشور را ایجاد کنیم.
زاهدی‌پور با تاکید بر این که رسانه‌ها باید موتور محرکه مدیران و رخداد اتفاقات مثبت باشند، اظهار کرد: متاسفانه صاحب یک تفکر استراتژیک نیستیم. 
وی خواستار برگزاری جلسات در فواصل زمانی منظم شد و افزود: حداقل هر هفته و حتی هر ماه یک توافق رسانه‌ای داشته و اتاق فکرهایی داشته باشیم.
بلواسازی‌های بی‌مورد در استان 
در ادامه سیف روابط عمومی اداره کل صدا و سیمای استان نیز عنوان کرد: مبانی اصلاح فرهنگی دست ما رسانه ها است. 
وی با اشاره به این که خیلی اوقات در استان بلواسازی می‌شود، ادامه داد: یک رسانه به قدری درگیر حاشیه می‌شود که وقت، انرژی و سرمایه زیادی از دست داد و در نتیجه آن برای توسعه اتفاقی نمی‌افتد.
مدیر روابط عمومی اداره کل صدا و سیما  از شروع ساخت مستندهایی برای شخصیت‌های مطرح استان و پخش آن در سال آینده خبر داد و گفت: هرچند این بین شخصیت‌های متعددی را نیز از دست دادیم مانند پروفسور معتمدنژآد که به هیچ عنوان اجازه ورود به ما نمی‌دادند.
زمینه ورود هر قشری به عرصه خبرنگاری را باز گذاشته‌ایم
سپیده قلندری سردبیر خبرگزاری ایسنا و ایکنا نیز با انتقاد از این که رسانه‌های استان متحد نیستند، گفت: کارهای پراکنده به صورت تیمی و در فضاهای مجازی زیاد انجام شده است، ولی هیچ خروجی قابل توجهی نداشتند، اگر قرار است اتاق فکری داشته باشیم باید پایدار و برقرار باشد.
وی مشکل اصلی را باز بودن راه ورود برای هر قشری به عرصه خبرنگاری دانست و گفت: گاهی افرادی ورود پیدا می‌کنند که نه دوره‌ای دیده‌اند و نه در رشته دانشگاهی حرفه‌ای در این زمینه تحصیل کرده‌اند.
قلندری خواستار تشکیل تیم رسانه‌ای قوی شد و افزود: خانواده‌هایی در شهر داریم که با سخت‌ترین شرایط زندگی می‌کنند و این مشکلات کم نیست، اما می‌توانیم با قدرت رسانه‌ای خود مشکلات را برطرف کنیم.
شروع کار از داخل رسانه‌ها نقد پذیر باشیم
فاطمه زیراچی مدیر مسئول خبرگزاری مهر نیز با اشاره به این که گاهی حقیقت‌ها دستکاری شده و این موضوع حاشیه‌هایی را ایجاد می کند، بیان کرد: متاسفانه این بین، توان و ظرفیت رسانه‌های دیگر هم درگیر شود.
وی با اعتقاد بر این که ابتدا باید آسیب‌شناسی را از داخل شروع کرد و انتقادپذیر باشیم، عنوان کرد: باید فارغ از دو دستگی و موارد سیاسی مطالبه‌گری کنیم و خیلی جلوتر از مسئولان نیازهای استان را بشناسیم.
خواستار حضور مشاور رسانه‌ای قوی در استانداری هستیم
فاطکه رمضانی سردبیر خبرگزاری شبستان نیز در این نشست، ابتدا به سخن مقام معظم رهبری در جمع دولتمردان که بیان کردند "مطالب انتقادی روزنامه‌ها و رسانه‌ها از هر دو جناح را بخوانید و تحلیل کنید" اشاره کرد و گفت: ما در زمان استاندار قبل مشاور رسانه‌ای نداشتیم و الان هم نداریم، به عنوان اولین کار در راستای همگرایی باید خواستار حضور مشاور رسانه‌ای قوی در استانداری باشیم تا سند توسعه چشم انداز استان را تدوین کنیم.
وی با اعتقاد بر این که مخالف کم کاری رسانه‌ها هستم، تصریح کرد: رسانه‌ها استان دست به زانو گرفته و قیام کردند، کمپین‌های مختلفی راه اندازی شده و سه شیفته کار کردن در جاده بیرجند قاین نیز حاصل همین موضوع است.
اگر رسانه قلم در جیب بگذارد، مشکلات استان بیشتر خواهد شد
محمود حیدری مدیر مسئول روزنامه امروز خراسان‌جنوبی نیز با بیان این که اختلاف بین رسانه‌ها تا حدی خوب است و موجب پیشرفت می شود، عنوان کرد: در مسائل کلی استان وحدت نظر داریم، مخصوصا این که یک رسانه را شاید بتوان تحت فشار گذاشت ولی همه رسانه‌ها را نمی‌توان.
وی با اشاره به این که اگر مطلبی ذره‌ای انتقادی باشد، باید با دادگاه و قاضی و ضامن سرکار داشته باشیم، اظهار کرد: باید این افراد را توجیه کنیم و مطمئنم اگر در جریان کار قرار بگیرند، به خیلی از شکایت‌ها حکم منع تعقیب می دهند.
وی تصریح کرد: مسئولان باید بدانند اگر رسانه‌ای، قلم در جیب بگذارم مشکلات استان بیشتر خواهد شد.
captcha