اعجاز عشق؛ از دلتنگی‌های زائر افغانستانی تا صدور ویزا+فیلم
کد خبر: 3658239
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱
اختصاصی ایکنا/

اعجاز عشق؛ از دلتنگی‌های زائر افغانستانی تا صدور ویزا+فیلم

گروه بین الملل: صدور روادید عراق برای برخی اتباع افغانستانی همچنان مشکلی لاینحل است اما اگر امام حسین (ع) توجه کند، وقوع هر چیزی سهل می‌شود.

آماده **از دلتنگی برای کربلا تا معجزه حضور/ فیلم حکایت ویزای اربعین یک افغانی با پیگیری خبرگزاری ایکنابه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)؛ فاطمه محمدی از اتباع افغانستانی مقیم ایران است که ماه مهر برای گرفتن ویزای عراق به منظور زیارت اربعین حسینی اقدام کرد اما بعد از سردرگمی‌های بسیار، میان اشک شوق از براورده شدن آرزویش، موفق به گرفتن آن شد.

لحظه گرفتن ویزایش، با وجود اینکه اعلام شد از این پس می‌تواند به مراسم اربعین و زیارت برود، اصلا باورش نمی‌شد با اینکه مدارکش را هم تحویل داده بود (برای انجام فرایند صدور روادید)؛ فقط بلا انقطاع اشک می‌ریخت....

وی چندی پیش گفته بود پسر ۷ ساله‌اش که مکبر مسجد است، یک پرچم خریده و می‌خواهد آن را در دستانش بگیرد و به کربلا ببرد ولی حالا نمی‌تواند به زیارت امام حسین(ع) برود.

انتشار نخستین فیلم مصاحبه محمدی، موجی در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخت و افکار عمومی را تحت تاثیر خود قرار داد  تا جاییکه منجر به واکنش برخی مسوولین نیز شد.

رسانه‌ها در این زمینه پیگیری و تلاش زیادی کردند تا بتوانند انتظار خانم محمدی را برای وقوع یک اتفاق خاص به سرانجام برسانند که خبرگزاری ایکنا هم سعی کرد کنار سایر تلاشگران این عرصه از وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گرفته تا سفارت و کنسولگری جمهوری عراق و همچنین دیگر رسانه‌های پیگیر در وقوع این اقدام عاشورایی، سهمی داشته باشد.

فاطمه محمدی لحظه گرفتن ویزا با وجود اینکه به او اعلام شد می تواند به پیاده روی اربعین برود، اما باور نمی کرد و بلاانقطاع اشک می ریخت.

منتظر معجزه هستیم

فاطمه محمدی در  نخستین مصاحبه گفته بود که با وجود همه پیگیری‌ها و قول و قرارها، مشکل صدور ویزای عراق برای اتباع افغانستانی با گذرنامه عادی، همچنان وجود دارد. 

وی افزوده بود: مشکل ما به همان وضعیتی که بود، همچنان هست. در یک هفته اخیر هیچ اتفاق جدیدی نیفتاده و تمامی پیگیری‌ها و تلاش‌هایمان برای گرفتن ویزای عراق، بی فایده بوده است.

لحظه دریافت ویزای اربعین
محمدی اظهار کرد داشته بود: همچنان به ما می‌گویند صدور روادید عراق، برای اربعین، منوط به داشتن گذرنامه الکترونیک است و صادر کردن آن هم علاوه بر اینکه دو میلیون تومان هزینه دارد، مستلزم صدور کارت ملی الکترونیک است در حالیکه برای صدور این کارت هم تاریخ زده اند، چهاردهم آذر ماه یعنی حدود یک ماه پس از اربعین حسینی سفارت عراق هم پیشتر اعلام کرده که به اتباع افغانستان صرفا برای مراسم اربعین ویزا می‌دهد و الان هم به بهانه نداشتن گذرنامه الکترونیک، از صدور روادید برای ما، سر باز می‌زند.
 
محمدی در پایان با ناراحتی ادامه داده یود: همچنان امیدوارم و منتظر یک معجزه هستم، تا بتوانم در مراسم بزرگ روز اربعین در کربلا باشم و نذر خود و پسرم را ادا کنم.

واکنش مسوولین

سه روز پس از پخش فیلم مصاحبه خانم محمدی، جانشین ستاد اربعین نیروی انتظامی کشور اعلام کرد: هنگام انتشار این فیلم خانم که مشکلاتش را مطرح کرد، ما با طرف عراقی در حال مذاکره برای حل مشکل تردد مرزی عزیزان افغانستانی مهمان کشورمان بودیم که خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده، این مشکل (برای اتباع افغانستانی) حل و فصل شد. 

وی افزود: بنا بر توافقات انجام گرفته مقرر شد تمام عزیزان افغانستانی که دارای گذرنامه دست‌نویس هستند، بتوانند با همکاری ایران، امکان اخذ ویزای کشور عراق را داشته باشند.

نخستین گلایه‌های فاطمه محمدی

جانشین ستاد اربعین نیروی انتظامی گفت: بر این اساس لازم است این عزیزان به دفاتر کفالت در تهران و 10 استان دیگر مراجعه کنند و پس از ثبت مشخصات خود دفترچه اقامت یکساله دریافت کنند که با هماهنگی به عمل آمده، دولت عراق بر اساس این دفترچه‌های اقامت، ویزای سفر اربعین به این کشور را صادر کند.

آرزویی که معجزه‌وار برآورده شد

با پیگیری‌های رسانه‌ها و همچنین خبرگزاری ایکنا، سرانجام خانم فاطمه محمدی توانست ویزای خود و خانواده‌اش را برای اربعین بگیرد. هر چند شاید صدور روادید عراق برای بقیه اتباع افغانستانی همچنان برقرار باشد ولی شاید زمینه‌ساز حل مشکل تمام افغان های مقیم ایران شود.

اعجاز عشق؛ از دلتنگی‌های یک زائر افغانستانی تا معجزه صدور ویزا+فیلم

کاروان هزاره عاشق

شیعیان افغانستان جزء قدیمی‌ترین و معتقدترین پیروان مکتب اهل بیت(ع) در تاریخ اسلام می باشند که همواره این مهم را ثابت نموده‌اند. 

از گذشته های بسیار دور این مردم با تحمل رنج ها و مشقت‌های فراوان به سفر عتبات عالیات می‌رفتند و رسیدن به این بارگاه را از آرزوهای خویش می‌دانستند و برای رسیدن به آن تلاش می کردند. 

از دلتنگی برای کربلا تا معجزه حضور/ حکایت ویزای اربعین یک افغانی

یاد آور می‌شود که در سالیان اخیر با تسهیل این سفر معنوی سیلی از شیعیان افغانستان چه از داخل و خارج به سمت عتبات عالیات شتافتند که مهاجرین افغانستانی مقیم ایران سهم گسترده‌ای از خود نشان دادند.

سال گذشته 25 هزار تبعه افغانستانی در کاروانی با عنوان کاروان «هزاره عاشق» در 600 کاروان و در 3 مرحله در مراسم پیاده روی اربعین شرکت کردند. اعزام افغانی‌های مقیم ایران  به کربلا از 5 شهر اصفهان، تهران، یزد، مشهد، شیراز صورت گرفت/.




captcha