رسانه‌های افغانستان، فرصت‌ها و چالش‌ها
کد خبر: 3658478
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
اخبار بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات/ 106

رسانه‌های افغانستان، فرصت‌ها و چالش‌ها

گروه بین الملل: رییس اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان در پاویون رسانه‌های خارجی بیست‌و‌سومین نمایشگاه مطبوعات وضعیت رسانه‌های این کشور را مورد بررسی قرار داد.

رسانه های افغانستان، فرصت ها و چالش هابه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، محمدفهیم دشتی، رییس اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان در نشستی با موضوع «رسانه‌های افغانستان، فرصت‌ها و چالش‌ها» که امروز «هشتم آبان ماه» در محل پاویون رسانه‌های خارجی بیست‌و‌سومین نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، مشکل اصلی اهل رسانه را در افغانستان، تهدیدات تروریستی عنوان کرد.

وی گفت: دولت افغانستان نه تنها امنیت مردم را نتوانسته است به طور کامل تامین کند بلکه امنیت خبرنگاران و رسانه ها نیز تامین نشده است.

دشتی افزود: در 16 سال گذشته حدود 72 خبرنگار در جنگ و یا توسط گروه های تروریستی مانند القاعده و طالبان به شهادت رسیده است.

وی تصریح کرد: در کنار کشتار خبرنگاران در 16 سال گذشته حدود هزار مورد خشونت شامل خشونت فیزیکی، اهانت و بازداشت موقت علیه خبرنگاران به ثبت رسیده است.

رشد بی سابقه رسانه ها در افغانستان

رییس اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان با اشاره به رشد بی سابقه و گاه بی رویه رسانه ها در افغانستان گفت: در دوره تاریک سلطه طالبان بر افغانستان تنها دو رسانه وجود داشت: رادیو و روزنامه.

وی اظهار کرد: ‌‌‌پس از سقوط طالبان بیش از 150 کانال تلویزیونی، 215 پایگاه رادیویی، 700 رسانه چاپی و 35 خبرگزاری در افغانستان به وجود آمد.

دشتی افزود: افزایش تعداد رسانه ها به دلیل وجود دوره خفگان و محرومیت در زمان طالبان و جنگ داخلی در افغانستان است که بیش از دو و نیم قرن استکبار و نزدیک نیم قرن جنگ، اعتماد اجتماعی مردم این کشور را از هم پاشید و هر کسی تلاش کرد صدای رسانه خود را بلند کند.

مشکلات رسانه ها در افغانستان

محمد فهیم دشتی مشکل اصلی رسانه‌ها در افغانستان را نبود کادر حرفه‌ای و نیروی رسانه‌ای متخصص عنوان کرد و گفت: تربیت نیروی رسانه‌ای متخصص نیازمند کار فراوان است.

وی تصریح کرد: مشکل دیگر رسانه‌های افغانستان، وابستگی به شخصیت‌ها، گروه‌ها و کشورهای خارجی است که از لحاظ مالی آن ها را تامین می‌کنند.

دشتی تاکید کرد: آزادی بیان در رسانه ها وجود  دارد اما رسانه آزاد کم است و رسانه ها وابسته به کشوری هستند که آن ها را تامین مالی می کند و همین بازده کار رسانه را پایین می آورد.

وی با بیان نبود امنیت به عنوان مشکل دیگر رسانه ها افزود: رسانه هایی که اخبار گروه های تروریستی را منتشر می کنند همواره در معرض تهدید این گروه ها قرار دارند و دولت موجود هم نمی تواند تامین امنیت خبرنگاران و کارکنان رسانه را تضمین کند.

وضعیت شبکه های اجتماعی در افغانستان

رییس اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان اظهار کرد: افغانستان حدود  30 میلیون جمعیت دارد که 60 درصد آن بی سواد هستند و کمتر از ده درصد جمعیت به خدمات اینترنتی دسترسی دارند و در این میان رادیو بیشترین مخاطب را در این کشور دارد چون نیازی به داشتن برق و سواد ندارد و هر کسی می تواند با یک رادیوی کوچک اخبار و رویدادها را دنبال کند.

وی افزود: بعد از رادیو، تلویزیون بیشترین تعداد مخاطب را دارد و پس از آن رسانه ها و رسانه های اتجتماعی کمترین کاربر (حدود دو میلیون) را در افغانستان دارد اما تعداد کاربران این رسانه های نوظهور روزبروز در حال افزایش است.

اخبار بد، بهترین اخبار رسانه های افغانستان

دشتی با انتقاد از تمامی اهالی رسانه به دلیل بازتاب اخبار بد مانند اخبار حملات تروریستی و تیراندازی در صدر رسانه های جهان افزود: این روند در افغانستان بدتر است و رسانه ها گاهی اخبار بد را به صورت بدتر بازتاب می کنند و این یک نقص است.

وی گفت: به دلیل استبداد چند دهه در افغانستان و تنش ها بین اقوام، رسانه ها نیز در افزایش این تنش ها نقش داشته اند و رسانه ها به عنوان وسیله ای برای مواجهه با قوم یا گروه دیگر و برای تضعیف گروه های مخالف کوشیدند.

دشتی تاکید کرد: مسوولیت رسانه ها مقابله با حرکات تروریستی و بازتاب حقایق است و اکنون رسانه های افغانستان به این عیده باور دارند که رسانه می تواند وسیله تبلیغ صلح و فرهنگ و زندگی صلح آمیز بین اقوام و گروه ها باشد.

رییس کمیته ملی اتحادیه خبرنگاران افغانستان در پایان از دولت جمهوری اسلامی ایران درخواست کرد تا از کشور افغانستان به عنوان یک کشور با اشتراکات دینی،  فرهنگی و زبانی حمایت کند.

وی در این رابطه گفت: بسیاری از کشورهای خارجی و بعضی از کشورهای همسایه تنها از افراد، حرکت ها و اندیشه های خاصی در افغانستان حمایت می کنند و ما امیدواریم ایران از دولت و تمام مردم افغانستان حمایت کند/.
captcha