اختتامیه سوگواره ملی علمدار کربلا در ایلام برگزار شد
کد خبر: 3658557
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۹

اختتامیه سوگواره ملی علمدار کربلا در ایلام برگزار شد

گروه فرهنگی: معاون فرهنگی ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور گفت: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد سراسر کشور از ظرفیت بسیار بالایی برای تولید ایده‌های ناب در راستای ترویج سیره ائمه اطهار (ع) برخوردار هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از ایلام، به نقل از روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، مرتضی طاهریان، معاون فرهنگی ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، روز گذشته هشتم آبان در مراسم اختتامیه چهارمین سوگواره ملی علمدار کربلا در ایلام، اظهار کرد: استان ایلام سال‌های سال است که این افتخار را دارد که در آستانه اربعین حسینی میزبان جمعی از عاشقان به آستان مقدس حضرت ابوالفضل (ع) باشد.
وی با اشاره به میزبانی استان ایلام در سوگواره علمدار کربلا، افزود: استان ایلام در عرض ارادت با ساحت مقدس حضرات معصومین (ع) زبانزد خاص و عام بوده و هستند و در سال‌های اخیر به برکت زیارت اربعین حسینی و برگزاری سوگواره علمدار کربلا، فرصت جدیدی ایجادشده که مردم عزیز در ایران اسلامی و جهانیان ارادت مردم را به استان مقدس ائمه اطهار(ع) ببیند.
معاون فرهنگی و ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور اضافه کرد: مردم استان ایلام و مجموعه کانون‌های مساجد ایلام پرچم‌دار این حرکت هستند، برکت مسجد به داشتن به دو گوهر گران‌بهای قرآن و عترت است و ترویج قرآن و عترت کارکرد اصلی مساجد است و اگر مسجد در طراز اسلامی می‌خواهیم باید مسجدی باشد که قرآن و عترت جز لاینفک این مکان مقدس باشد.
طاهریان گفت: در بسیاری این استان‌ها این حرکت به‌صورت جدی دنبال می‌شود و استان ایلام پرچم‌دار ترویج معارف و سیره حضرت ابوالفضل (ع) است، در مجموعه کانون‌های مساجد در عرض ارادت به ساحت مقدس ائمه اطهار (ع) برنامه‌های ویژه‌ای برگزار می‌شود و تاکنون سه برنامه ازجمله کنگره بین‌المللی پیامبر اعظم (ص) در کرمان، کنگره بین‌المللی امام سجاد (ع) در استان هرمزگان و علمدار کربلا در استان ایلام برگزارشده است.
وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری مساجد در راستای بزرگداشت مناسبت‌ها و ترویج معارف اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) از اهداف مهم این برنامه‌هاست، تصریح کرد: همایش علمدار کربلا به میزبانی استان ایلام برگزار می‌شود و یکی از افتخارات مجموعه ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور بوده که جا دارد از همه عزیزانی که در این امر مشارکت دارند، تشکر کنم.
معاون فرهنگی و ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در پایان با تقدیر از ستاد بازسازی عتبات عالیات استان و آستان مقدس حرم مطهر حضرت ابوالفضل (ع)، عنوان کرد: ترویج سیره ائمه اطهار(ع) با بهره‌گیری از ظرفیت کانون‌های فرهنگی و هنری، محور فعالیت‌های ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور است.
حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدنقی لطفی» نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه ایلام در این مراسم گفت: مردم استان ایلام و مرز بین‌المللی مهران در آستانه اربعین آماده استقبال و پذیرایی از زوار حسینی است.
امام جمعه ایلام افزود: استان ایلام در دوران هشت سال دفاع مقدس، قدمگاه هزاران سپاهی و ارتشی و رزمندگان اسلامی از سراسر کشور بوده است.
وی با بیان اینکه امروز مهران قدمگاه میلیون‌ها زائر عاشورای و اربعین حسینی است، اضافه کرد: عاشورا مکتب و دانشگاه عشق است که آموزگار این مکتب و مدرسه، سالار و سرور شهیدان حضرت امام حسین (ع) است و این دانشگاه شاگردانی تربیت کرد که برای همیشه تاریخ اسطوره‌های فضایل و همه ارزش‌ها هستند.
نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه ایلام گفت: شاگرد ممتاز و برجسته این دانشگاه و مدرسه عشق قمر بنی‌هاشم حضرت ابوالفضل (ع) است که عالی‌ترین مراتب اخلاق، فضیلت، علم، حلم، دانش، شجاعت، ایثار و وفاداری را در صحنه کربلا به نمایش گذاشت.
لطفی با بیان بهترین معرف برای حضرت ابوالفضل العباس (ع) ائمه اطهار (ع) هستند، یادآور شد: وجود مقدس حضرت ولی‌عصر (عج)، امام سجاد، امام رضا (ع) و امام صادق (ع) از آن حضرت با نیکی و با عنوان عموی خود عباس یاد کرده‌اند که این بهترین معرفی برای حضرت ابوالفضل(ع) است که در راه حق و حقیقت همه‌چیز خود را فدا کرد.
امام‌جمعه ایلام با بیان اینکه مهران محل عروج 6 هزار شهید دوران دفاع مقدس است، یادآور شد: امروز اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مرهون خون پاک شهداست که با الهام از معارف از عاشورای حسینی و کربلا شهید شدند و از کیان و آرمان‌های نظام اسلامی دفاع کردند.
وی با بیان اینکه امروز فضای کشورهای اسلامی عراق و یمن، سوریه و لبنان همه عاشورایی است، ابراز کرد: ریشه این حرکت‌ها و فضای عاشورایی ایران اسلامی بوده که با الهام گیری از مکتب عاشورا و خط سرخ کربلا، در برابر نظام سلطه ایستاده‌اند و مروج فرهنگ اصیل و ناب عاشورایی است.
لطفی با اشاره به اینکه امروز دشمنان اسلام و نظام سلطه با شکست مواجه شده و دچار ذلت و خواری یکی بعد از دیگری شده است و هر نقشه و توطئه‌ای که می‌کشند به برکت حرکت بزرگ اربعین حسینی در منطقه و جهان نقش بر آب می‌شود.
امام‌جمعه ایلام تصریح کرد: امروز بین ایران اسلامی و کشور دوست عراق هیچ انفکاکی نیست و با ویژگی ولایتمداری و پیروی از مکتب عاشورا دست در دست هم داده‌اند و دشمنان در برابر آنان ذلیل و خوارشده و هر روز نیز شاهد پیروزی‌های بیشتری در برابر تکفیرها و نظام سلطه هستیم.
وی بیان کرد: مردم استان ایلام خودشان را آماده کنند که همانند سال‌های گذشته که از صدها هزار زوار حسینی استقبال و پذیرایی کردند در سال جاری نیز باشکوه بیشتر در خدمت زوار حسینی خواهند بود و امروز شاهد هستیم که مرز بین‌المللی مهران نیز آماده پذیرایی و استقبال از زوار حسینی و علمدار کربلاست.
امام‌جمعه ایلام با بیان اینکه تردد زوار حسینی از مرز مهران و استان ایلام یک نعمت بزرگ و فرصت برای مردم استان ایلام است، خاطرنشان کرد: مردم کشور عراق نیز از زوار حسینی به‌ خوبی استقبال کرده و میزبانی بسیار خوبی زوار هستند.
به گزارش خبرگزاری ایکنا، چهارمین سوگواره ملی علمدار کربلا در بخش شعر نو، کلاسیک و بخش ویژه به زبان‌های فارسی، کردی و لکی برگزار شد که فراخوان این سوگواره از شهریورماه سال جاری در سطح کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور توزیع و اعلام‌ گردید و با استقبال چشم‌گیر شاعران برجسته کشوری مواجه شد.
570 اثر از سراسر کشور به دبیرخانه سوگواره علمدار کربلا ارسال‌ شد و در نهایت هیئت‌ داوران بعد از بررسی‌های لازم تعداد 7 اثر را به‌عنوان برگزیده انتخاب و معرفی کردند و همچنین نیز سه نفر از شاعران در زبانی‌های کردی و لکی حائز رتبه‌های اول تا سوم شدند .
115 شاعر از 25 استان کشور برای این سوگواره آثار خود را در قالب شعر نو و کلاسیک ارسال کرده بودند که درنهایت در مراسم اختتامیه این سوگواره از برگزیدگان این تقدیر شد.
در بخش ویژه «فرهاد شاهمرادیان» از ایلام، «محمدرضا رستم‌پور» از ایلام و «سمیه مهری» از ایلام حائز رتبه‌های اول تا سوم شدند و بر اساس نظر هیئت ‌داوران آقایان «محمدفرخ طالب فومنی» از استان گیلان، «سعید دشتی» از استان تهران، «فاطمه حلیمیان» از استان خراسان رضوی و «مصطفی توفیقی» از استان خراسان رضوی عنوان برگزیده سوگواره را در بخش شعر کلاسیک کسب کردند.
همچنین آقایان «مجتبی صفدری» از استان گیلان، «پیام جهانگیری» از استان اردبیل و «مجید موسوی» از استان اصفهان در بخش شعر نو عنوان برگزیده چهارمین سوگواره علمدار کربلا را به میزبانی استان ایلام کسب کردند.
captcha