نوجوانان؛ قربانیان بی‌دینی و بی‌اخلاقی فضای مجازی
کد خبر: 3658560
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱

نوجوانان؛ قربانیان بی‌دینی و بی‌اخلاقی فضای مجازی

گروه اجتماعی: جوانان و نوجوانان جامعه، امروز در فضای ناامن و آلوده‌ فرهنگی با عنوان فضای مجازی زندگی می‌کنند و فقط بی‌دینی و بی‌اخلاقی را از این فضا به ارث می‌برند و قربانی آن شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، محسن کرمی، مشاور مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کردستان در یادداشتی به بیان یکی از آسیب‌های مهم اجتماعی یعنی فضای مجازی و رابطه آن با اخلاق و فرهنگ دینی جامعه پرداخته است که در ادامه این یادداشت بیان می شود.

نمی‌دانم تعداد نوجوانان کشور چقدر است؟ اما حدس می‌زنم نزدیک به ده میلیون نوجوان داشته باشیم که در حال درس خواندن هستند. این نوشتار درباره آینده نوجوانان امروزی در قیاس با نسل‌های گذشته است. هر چند همه افراد متکلف و مسئول آینده خودشان هستند اما به شرطی که در یک فضای سالم و امن فکری، اخلاقی و فرهنگی زندگی کنند.

اما امروز نوجوانان ما در یک فضای ناامن و شدید آلوده فرهنگی زندگی می‌کنند که تحت تأثیر مستقیم فضای مجازی بخصوص شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان و بازی‌های تحت وب قرار دارد!

امروز جفایی که در حق نوجوانان شده در طول تاریخ بشریت بی‌سابقه است. از یک طرف آنان در یک فضای بی‌در و پیکر و آزاد و فاسقانه رها شده‌اند و برخی نیز بشدت از این کار حمایت می‌کنند!!!

از طرف دیگر نیز هیچ کنترل و نظارتی بر فضای مجازی صورت نمی‌گیرد و یک نوجوان تحت تأثیر مستقیم هزاران هزار تصویر، فیلم و مطلب اغواگرایانه و فاسقانه قرار دارد؛ بویژه در شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی که در ارتباط مجازی با صدها نفر قرار دارد و هزاران پیام و مطلب رد و بدل می‌کنند. این نوجوان معصوم در این فضا یاد می‌گیرد چگونه خیانت کند؛ چگونه فاحشگی کند؛ چگونه فریب بدهد و فریب بخورد؛ چگونه تجاوز کند، چگونه حرمت بشکند و... .

آینده این وضعیت کاملا روشن است و بانیان آن جفایی که در حق این نوجوانان معصوم می‌کنند که به صورت لکه ننگی بر پیشانی و پرونده آنها باقی خواهد ماند. هیچ راهی نداریم جز سوختن و ساختن و ناظر پرپر شدن نوجوانانی که فقط بی‌دینی و بی‌اخلاقی را از این فضا به ارث می‌برند...

باید برای نوجوانان‌مان اشک بریزیم و گریه کنیم !! مگر می‌توان بدون بسترسازی مناسب اخلاقی و فرهنگی و دینی‌، این همه نوجوان را ساعت‌ها به پای رایانه و گیم و شبکه‌ها و غیره کشاند و رها و سرگردان شان کرد؟!

در جامعه‌ی ایران متولدین دهه‌ی هفتاد ویژگی‌های رفتاری و عاطفی منحصر به خود را دارند، این ویژگی‌ها محصول تحولات جامعه است.

در واقع نسل دهه‌ی هفتاد و بعد از آن ارزش‌هایی دارد که مبتنی بر گردشگری و مصرف فرهنگی است

برای نسل امروز مدیریت بدن(آراستگی در لباس و توجه به اندام به لحاظ چاقی و لاغری)، داشتن آزادی‌های اجتماعی، دسترسی به اطلاعات، برخورداری از اشکال گوناگون تعاملات جمعی، تجربه معاشرت باهم بودن‌های جدید، تجربه‌ی اشکال دیگری از شهروندی است که تمایلاتش بیشتر جهانی است.

نکته مهم این است که برای این نسل، ارزش‌های فرامادی مانند صلح سرگرمی، لذت، آزادی، زیبایی، گفتگو، ارتباطات اطلاعات و دانش اهمیت یا اصالت بیشتری از ارزش‌های مادی دارد. ذهنیت جوانان در خصوص مبلغان و معلمان دینی، مخدوش و مشکوک است.

جوانان امروزی تصور می‌کنند؛ نسل قدیم ساده، ‌خوش‌باور و حتی دارای فهم نادرست از آموزه‌های دینی هستند که از سر نا‌آگاهی به دستورات دین پایبندند.

نسل جوان امروز معنویت‌گرا و تکلیف‌گریز بوده، به گونه‌ای که حاضر است از شب تا سحرگاهان خود را صرف یک آیین و مراسم مذهبی مثل مولودی‌خوانی یا سوگواری برای بزرگان دین نماید ولی از خواندن دو رکعت نماز که تکلیف و واجب است سرباز می‌زند، علت گرایش آنان به فرقه‌ها و گروههای انحرافی هم دقیقا از همین روحیه ناشی می‌شود چون افراد این گروهها و فرق، تکلیفی از آنان طلب نمی‌کنند.

بنابراین لازم است افرادی همچون والدین، مبلغان، اساتید، مربیان و معلمان و سایر صاحبنظران و فرهیختگانی که با جوانان سخن می‌گویند، مطالعات مستمر و دقیق و علمی درباره‌ی روانشناسی و حالات و نیازهای جسمی وروحی آنان داشته باشند و به تفاوت‌های روحانی و جسمانی دختران و پسران، با مطالعات روانشناسی، توجه کافی داشته باشند تا بتوانند زمینه‌ هدایت و روشنگری آنها را به بهترین شیوه ممکن فراهم کنند.

captcha