مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها / رقابت بر سر انتشار اخبار اربعین
کد خبر: 3659204
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها / رقابت بر سر انتشار اخبار اربعین

گروه فعالیت‌های قرآنی:‌ صفحات معارفی رسانه‌های کشور این روزها تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا مهم‌ترین رویدادهای مربوط به موضوع اربعین از صفحات معارفی آنها مخابره شود و به نظر می‌رسد رقابتی ناخواسته در این زمینه شکل گرفته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، امروز چهارشنبه دهم آبان‌ماه صفحات معارفی رسانه‌های کشور، بیشتر خبرهای مربوط به پیاده‌روی اربعین را منتشر کرده بودند. خبرگزاری تسنیم، یادداشتی به قلم حجت‌الاسلام انصاریان که در آن زوار امام حسین، مبلغان دینی معرفی شده‌اند را منتشر کرده،‌ فارس نیز دو خبر اختصاصی از مسابقات قرآن بسیج و کمیته قرآنی ستاد گرامی‌داشت دهه فجر را مخابره کرده بود. از سوی دیگر صحبت‌های مطرح شده توسط یکی از مراجع تقلید عظام در مورد اربعین و تبدیل نکردن آن به منبع درآمد از مهم‌ترین اخبار منتشر شده در ایسنا بود. 
همچنین خبرگزاری ایرنا با سه گفت‌وگو از نمایشگاه مطبوعات صفحه معارف خود را به روز کرده و باشگاه خبرنگاران نیز تلاش کرده است تا در قالب یک گزارش جامع «هر آنچه برای پیاده‌روی اربعین لازم است» را به اطلاع مخاطبان خود برساند.
در ادامه نگاهی تحلیلی به خبرهای منتشر شده در صفحات معارفی رسانه‌های عمومی داشته‌ایم، این صفحات تا ساعت 14 امروز 10 آبان‌ماه مورد مطالعه بوده است. 
تسنیم
مهم‌ترین مطلبی که امروز صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم منتشر کرده، یادداشتی با عنوان «زوّار اربعین حسینی، مبلّغان دین الهی» و به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان است . 
حجت‌الاسلام انصاریان در ابتدای یادداشت خود، امام حسین(ع) را بر «عظم‌العظمای عالم» عنوان کرده و در ادامه به روایاتی که در آن به گریه انبیاء الهی بر مصائب کربلا اشاره شده پرداخته است. 
انصاریان در بخشی از یادداشت خود به سفارش ائمه اطهار(ع) به زیارت کربلا اشاره کرده و آورده است؛ «در برخی روایات چنین ذکر شده است: ثواب هر قدمی که زائر امام حسین(ع) از منزل خود تا حرم ابی‌عبدالله برمی‌دارد، حال هرمقدار فاصله که بین منزل و حرم باشد، با ثواب یک حج و عمرهٔ قبول‌ شده برابری می‌کند؛ البته در برخی روایات نیز نود حج و عمرهٔ قبول‌ شده و یا هزار حج و عمرهٔ قبول‌ شده آمده و این اختلاف روایات به تفاوت معرفت و ظرفیت زائر بستگی دارد. گاهی زائر حرم آن حضرت از امامان معصوم (ع) است و گاهی مؤمنی با درجهٔ والای معرفتی و گاهی نیز مؤمنی با درجهٔ پایین‌تر ایمانی؛ لیکن نکتهٔ مهم و درخور توجه، سفارش و تأکید نسبت به سفر به کربلا و زیارت قبر ایشان است، نه‌ اینکه امام را در منزل خود و با خواندن زیارت‌نامهٔ آن حضرت زیارت کنیم».  
این مفسر قرآن کریم همچنین در یادداشت خود به جایگاه زیارت اربعین در روایات پرداخته و زیارت امام حسین(ع) در چهلمین روز شهادت را زیارتی که مکرراً و موکداً پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم(ع) به آن اشاره کرده‌اند؛ معرفی کرده است. در ادامه نیز «زوار اربعین حسینی، مبلغان دین الهی» معرفی کرده و  گفته است؛‌ «حقیقتاً افرادی که به این‌ شکل به پیاده‌روی اربعین می‌روند و آنان که به این گروه‌ها خدمت می‌کنند، دین الهی را در پرتو وجود ابی‌عبدالله تبلیغ می‌کنند. شور و اشتیاق مردم در زیارت اربعین به‌‌ جایی رسیده که چند سالی است ادیان گوناگونی مانند مسیحیان، زرتشتیان و حتی گروهی از اهل‌تسنن نیز بدان جذب شده‌اند و هر ساله خود را در روز اربعین حسینی به کربلا می‌رسانند. یقیناً اینها از ثواب زیارت امام حسین(ع) بی‌بهره نخواهند بود و چه‌ بسا همین آمدن‌ها موجب آشنایی با دین حقیقی خدا باشد و امید است که روزی در پرتو حضورشان در اربعین حسینی در زمرة پیروان مکتب اهل‌بیت (علیهم‌السلام) قرار گیرند».
یکی دیگر از خبرهای مهم امروز تسنیم در صفحه قرآن و عترت مربوط به گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا نجفی، ‌معاون آموزش موسسه جامعه‌القرآن الکریم است. گفت‌وگویی که با حضور چند نفر از حافظان قرآن صورت گرفته است. این گفت‌وگو و پرسش‌ و پاسخ‌های مطرح شده در این گفت‌وگو به صورت ویدئویی بارگذاری شده است.
«ثواب کسی که سواره یا پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود»، بارگذاری «جدیدترین مداحی فارسی – عربی میثم مطیعی درباره راهپیمایی اربعین» و گفت‌وگو با مدیر طرح و برنامه شبکه قرآن و معارف سیما در مورد برنامه «عطر اربعین» از دیگر خبرهای منتشر شده در صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم است. 
فارس 
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس امروز خبر از اضافه شدن بخش بانوان به بیست و پنجمین دوره مسابقات قرآن بسیج داده است. «رحیم قربانی»، رئیس دارالقرآن بسیج کشور در گفت‌وگوی خود با خبرنگار فارس گفته؛ «امسال برای اولین‌بار مسابقات خواهران به مسابقات سراسری بسیج اضافه شده است که همزمان با مسابقات برادران برگزار خواهد شد». وی در ادامه افزوده است؛ «تا پیش از این مسابقات قرآن خواهران توسط بسیج خواهران برگزار می‌شد که با توجه به وقفه‌هایی که داشت مقرر شد تا توسط دارالقرآن بسیج به همراه مسابقات برادران برگزار شود».
قربانی همچنین در مورد میزبان مرحله کشوری این مسابقات نیز از اعلام آمادگی استان‌هایی همچون اصفهان، تهران، بوشهر و قم خبر داده است. 
این خبرگزاری امروز به فاصله نزدیک به 100 روز به ایام‌الله 22 بهمن، طی گفت‌وگویی خبری با رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم از آغاز فعالیت کمیته قرآن ستاد دهه فجر خبر داده است. 
مهدی قره شیخ‌لو، دبیر کمیته قرآن ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی در این گفت‌وگو از برگزاری اولین جلسه این کمیته در روز گذشته خبر داده و گفته است؛ «امسال تغییراتی در آیین‌نامه اجرایی اعمال کرده‌ایم که هفته آینده به استان‌ها ابلاغ می‌شود، در این آیین‌نامه، راهکارها و شیوه‌های اجرایی فعالیت‌های قرآنی استان‌ها در دهه فجر را توسعه داده‌ایم و برای ترویج فرهنگ قرآنی به ویژه در این ایام راهکارهایی را پیشنهاد کرده‌ایم به طوری که استان‌ها باید در کنار استفاده از ظرفیت‌ها و استعدادهای قرآنی، به تدوین طرح‌های جدید و جذاب نیز بپردازند».
بارگذاری تلاوتی از استاد شهریار پرهیزکار و همچنین انتشار بخشی از صحبت‌های حجت‌الاسلام محسن قرائتی در برنامه درس‌هایی از قرآن که 10 اردیبهشت ماه 1377 ایراد شده است، از دیگر خبرهای منتشر شده در صفحه فعالیت‌های قرآنی فارس است.
ایسنا 
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران امروز در نمایشگاه مطبوعات گفت‌وگویی با محوریت پیاده‌روی اربعین با «لاله افتخاری»،‌ رئیس کمیته بانوان ستاد اربعین و رئیس سابق فراکسیون قرآن و عترت مجلس دهم انجام داده و آن را با عنوان «بانوان تنها به راهپیمایی اربعین نروند» منتشر کرده است. افتخاری در این گفت‌وگو همچنین از برگزاری نشست‌هایی در ایام پیاده روی خبر داده و گفته؛ «ما سه نشست علمی تخصصی در کربلا با موضوعات مرتبط با اربعین و پیاده‌روی آن و جهانی‌سازی اربعین و نقش مدیریتی حضرت زینب (س) در الگوسازی برای زنان جامعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را داریم».
گفت‌وگو با «عباس خامه‌یار»، معاون بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات در مورد عملکرد رسانه‌های ایران در قبال کشورهای منطقه و خبری مبنی بر اصلاح نحوه دریافت هزینه پارکینگ از زائران حسینی در مرز مهران از دیگر خبرهای این خبرگزاری است.
همچنین مطالب مطرح شده توسط آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی،‌ ازمراجع تقلید عظام در دس خارج فقه ایشان در روز 10 آبان‌ماه از دیگر خبرهای صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان است که با عنوان «مراسم اربعین را منبع درآمد نکنید» منتشر کرده است.
ایرنا 
صفحه معارف خبرگزاری ایرنا امروز با «مظفر اقبال»، رئیس مرکز مطالعات اسلامی کانادا گفت‌وگویی انجام داده است. وی در این گفت‌وگو اعلام کرده که معتقد است انتشار دائرة المعارف قرآنی به زبان انگلیسی در کانادا از سوی مسلمانان باعث شکسته شدن انحصارگرایی شرق شناسان برای تدوین دائرة المعارف‌های قرآنی پس از 300 سال شده است. 
این استاد دانشگاه کانادا همچنین درباره سابقه انتشار دائرة‌المعارف قرآنی به زبان انگلیسی در کانادا گفته؛‌ «تاکنون دائرة المعارفی که توسط مسلمانان تهیه شده باشد، نداشتیم و تالیفات گذشته توسط شرق شناسان و اندیشمندان غیرمسلمان صورت گرفته که در سال 2005 نیز یک دائرة المعارف منتشر شد ولی از نظر محتوایی اشکالات فراوانی در آن وجود دارد».
گفت‌وگو با معاون پژوهشی دانشگاه مذاهب اسلامی و اعلام خبر انتشار مجلات علمی خارجی‌زبان این دانشگاه، اعلام خبر آغاز ساخت مستند شهید حججی از 20 روز آینده توسط رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس و اعلام خبر آغاز فعالیت‌های بصیرت‌افزایی دانشگاه آزاد اسلامی  در گفت‌وگو با یکی از اعضای هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی از دیگر خبرهای صفحه معارف ایرنا در روز 10 آبان‌ماه است.
باشگاه خبرنگاران جوان  
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان امروز در ادامه معرفی شهدای سرافراز میهنمان، به معرفی شهید «عبودی» پرداخته است، انتشار تصاویری زیبا از حرم امام حسین(ع) در اربعین و انتشار حدیثی از امام حسن عسکری(ع) در باب ریاست‌طلبی از دیگر خبرهای منتشر شده در این خبرگزاری است. 
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران امروز همچنین گزارش مفصلی با عنوان «همه چیز در رابطه با اربعین حسینی» منتشر کرده است. در این گزارش مطالبی از سابقه پیاده‌روی اربعین در دوره‌های مختلف تاریخی منتشر شده است.
میزان 
تنها خبر منتشر شده در روز 10 آبان‌ماه در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان به بحث پیاده‌روی اربعین اختصاص یافته است. این گزارش با عنوان «برای پیاده روی اربعین چه لوازمی همراه خود ببریم» منتشر شده است.
ایبنا
خبرگزاری کتاب ایران امروز دهم آبان‌ماه و در نمایشگاه مطبوعات گفت‌وگویی با «مجید معارف»، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران انجام داده است. وی در بخشی از این گفت‌وگو «کتاب‌های دینی جدای از ممیزی محتوای باید داوری علمی بشوند و شاهد کتابسازی در این حوزه نباشیم».
رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران همچنین به بحث درباره وضعیت پژوهش‌های دینی در ایران و در مقایسه با دیگر کشورها هم پرداخته و گفته؛ «اگر بخواهیم کتاب‌های حوزه دین را طبقه‌بندی کنیم در دو دسته تقسیم می‌شوند؛ یک دسته تالیف کتاب‌هایی که با گونه‌ای از ممیزی چاپ می‌شوند و منظور من از ممیزی، داوری علمی است نه ممیزی به معنای معمول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر مشاهده محتوای یک کتاب که اگر صلاح باشد چاپ شود و در غیر این‌صورت منتشر نشود».
همچنین امروز دهم آبان‌ماه صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر و قرآن و عترت خبرگزاری آریا هیچ خبری را بر روی خروجی خود قرار نداده‌اند.
captcha