تغییر در معاونت قرآنی وزارت ارشاد و کرسی تلاوت در میان اصحاب رسانه
کد خبر: 3659517
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۹
اهم رویدادهای قرآنی هفته/

تغییر در معاونت قرآنی وزارت ارشاد و کرسی تلاوت در میان اصحاب رسانه

گروه فعالیت‌های قرآنی: در دومین هفته از آبان‌ماه، مسابقات کشوری قرآن ورزش و جوانان در شیراز، برپایی هفت کرسی تلاوت اذان‌گاهی در نمایشگاه مطبوعات، انتخاب «عبدالهادی فقهی‌زاده» به عنوان معاون قرآن وزیر ارشاد، برگزاری مسابقات قرآن قوه قضائیه و آغاز پخش عطر اربعین از شبکه قرآن سیما را شاهد بودیم.

ایکنا قرآنبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در هفته ای که پشت سر گذاشته شد رویدادهایی مانند انتخاب معاون جدید قرآن وزیر ارشاد، برگزاری مسابقات قرآن قوه قضائیه در منطقه ۴ کشور، تودیع و معارفه معاونت قرآن و عترت، آغاز پخش عطر اربعین، دیدار اعضای گروه محمد رسول‌الله(ص) با فرمانده نیروی دریایی ارتش، رونمایی از پوستر مسابقات شوق تلاوت و غیره است. در ادامه نگاهی به مهم‌ترین رویدادهای قرآنی هفته گذشته می‌اندازیم.
برپایی 7کرسی تلاوت اذان‌گاهی در نمایشگاه مطبوعات  
بیست و سومین دوره نمایشگاه مطبوعات طی 6 تا ۱۲ آبان در مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار شد و خبرگزاری ایکنا همانند سنوات قبل در این نمایشگاه حضور داشت. غرفه در شبستان اصلی، راهروی اصلی، بخش دین و اندیشه، غرفه ۱۶۳ واقع شد. ایکنا به منظور ترویج فرهنگ استماع تلاوت قرآن و در راستای رسالت خود برای آشنایی بیشتر جامعه به ویژه اصحاب رسانه با قرآن کریم ۲۰ دقیقه قبل از اذان مغرب، کرسی تلاوت اذان‌گاهی را برپا کرد. از تاریخ شنبه، ۶ تا جمعه، ۱۲ آبان به ترتیب، حجت‌الاسلام سیدمحمدجواد موسوی‌درچه‌ای، مسعود سیاف‌زاده، هادی ایزدپناهی، محمدحسن موحدی، علی قاسم‌آبادی، محمد کاکاوند قاریان ممتاز و بین‌المللی تلاوت کردند و امشب حسین شالچی تلاوت خواهد کرد.
نشست‌های تخصصی رؤسای ادارات قرآنی استان‌های مختلف کشور برگزار شد
رؤسای ادارات قرآنی استان‌های مختلف کشور به منظور ارائه گزارش فعالیت‌های شش ماهه قرآنی استان‌ها و دریافت روش‌های اجرایی برنامه‌های شش ماهه دوم سال و در عین حال بررسی چالش‌های موجود در مسیر فعالیت‌ها و رفع آنان در سه گروه جداگانه و هر گروه به مدت دو روز از شنبه، ۶ آبان‌ماه تا پنجشنبه 11 همین ماه در سازمان دارالقرآن الکریم حضور یافتند.
قدردانی رئیس مرکز نظارت و ارزیابی رسانه ملی از برنامه «بوستان»
در روز ششم آبان ماه، جلسه مشترک مدیران شبکه قرآن و معارف سیما و مرکز نظارت و ارزیابی رسانه ملی با حضور محمدزاده و بخشی‌زاده در سالن جلسات این شبکه برگزار شد. علی بخشی‌زاده رئیس مرکز نظارت و ارزیابی رسانه ملی با اهدای لوحی از فرهاد خانه استادی به جهت توانمندی در تهیه و تولید برنامه‌های قرآنی به خصوص برنامه «بوستان» تجلیل به عمل آورد.
طرح ارتقای صوت و لحن حفاظ و قراء ستاد نداجا پایان یافت  
همچنین در هفته ای که گذشت، آیین پایانی طرح ارتقای سطح صوت و لحن و تجوید قراء و حفاظ نخبه نیروی دریایی راهبردی ارتش توسط دارالقرآن نیروی دریایی ارتش با حضور امیر دریاداردوم حسینی، جانشین اداره عقیدتی ـ سیاسی نیروی دریایی، ناخدا یکم حیدری، فرماندهی قرارگاه پشتیبانی نداجا و همچنین حجت‌الاسلام حسن‌زاده، معاون فرهنگی و روابط عمومی برگزار شد.
پرداختن برنامه «افق» به نقد مسابقات سراسری قرآن
برنامه امروز افق رادیو قرآن به «چرایی و چگونگی نقد مسابقات سراسری قرآن و تشکیل پویش‌های مردمی در این موضوع» پرداخت که در این برنامه حمیدرضا بصیری، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) و محمد انجم‌شعاع، معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی حضور داشتند به «چرایی و چگونگی نقد مسابقات سراسری قرآن و تشکیل پویش‌های مردمی در این موضوع» پرداخته شد و علاوه بر تبیین اصول نقد صحیح پیشنهاد تشکیل «صنف» برای نخبگان قرآنی داده شد.
دیدار اعضای گروه محمد رسول‌الله(ص) با فرمانده نیروی دریایی ارتش
براساس این گزارش، تعدادی از اعضای گروه هم‌‌خوانی محمدرسول‌الله(ص) تهران بزرگ، ششم آبان‌ماه با امیر «حبیب‌الله سیاری»، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دیدار کردند که این گروه توسط امیر«سیاری، به جهت تولید دو اثر «اسماءالحسنی» و «سبحان الله» بر روی عرشه ناوشکن ملی مورد تقدیر قرار گرفت.
«عبدالهادی فقهی‌زاده» معاون قرآن وزیر ارشاد شد
در  روز یکشنبه 7 آبان ماه انتخاب قرآنی مهمی در کشور رخ داد. در حکمی از سوی سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.
حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی مشاور وزیر ارشاد 
همچنین پس از این تغییر، طی حکمی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون سابق قرآن و عترت وزیر ارشاد به عنوان مشاور وزیر انتصاب شد.
برپایی جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی  
 در روز ششم آبان ماه، سی و هفتمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای این شورا برگزار شد. آئین‌نامه جدید کمک هزینه تحصیل دانشجویان قاری و حافظ قرآن کریم که همراه با چند تغییر نسبت به آئین‌نامه قبلی بود، تصویب شد. جزییات بیشتر این خبر را بخوانید.
اعلام موضوعات جشنواره «آوای نور سوره‌های سرخ»
در هفته ای که گذشت، دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین که طی روزهای اخیر اقدام به فراخوان ارسال اثر برای اولین دوره جشنواره «آوای نور سوره‌های سرخ»، کرده بود، موضوعات این جشنواره را اعلام کرد. زمان داوری آثار تا ۲۰ آذرماه به پایان خواهد رسید و از برگزیدگان برای حضور جهت تجلیل و اجرا در پنجمین همایش سوره‌های سرخ دعوت خواهد شد. پنجمین همایش سوره‌های سرخ ۹ دی‌ماه برگزار می‌شود.
آغاز پخش «عطر اربعین»  
به مناسبت فرارسیدن ایام اربعین حسینی و با توجه به پیاده‌‌روی گسترده مردم به سوی کربلای معلی، شبکه قرآن و معارف سیما برنامه‌ای را با عنوان «عطر اربعین» تولید کرده که در آن به انعکاس وقایع این رویداد عظیم می‌پردازد. این برنامه از تاریخ هشتم آبان ماه، مصادف با دهم صفر المظفر آغاز شد و این طرح جامع از ساعت ۶ بامداد تا ۲۳ به صورت شناور در بخش‌های مختلف روی آنتن می‌رود.
مراسم معارفه معاون جدید قرآنی وزیر ارشاد برگزار شد  
بعدازظهر روز دوشنبه هشتم آبان ماه، مراسم تودیع و معارفه معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن جلسات معاونت قرآن و عترت و با حضور وزیر ارشاد و جمعی از مدیران و فعالان قرآنی کشور برگزار شد.
در این جلسه، حجت‌‌الاسلام حشمتی یکی از سیاست‌های پیگیری شده در معاونت قرآنی ارشاد را سیاست هم‌افزایی در معاونت عنوان کرد و افزود: فعالیت‌های قرآنی و سیاستگذاری‌ها همه بر اساس هم‌افزایی دنبال شد به گونه‌ای که اگر حقی از ما ضایع می‌شد اما هم‌افزایی به دنبال داشت، مخالفت نمی‌کردیم.(مشروح خبر).
همچنین، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن بیان برنامه‌های دوره جدید مدیریتی در این معاونت، گفت: در دوره جدید به دنبال تمدن‌سازی قرآنی هستیم.(مشروح خبر).
در این جلسه، عبدالهادی فقهی‌زاده در مراسم تودیع و معارفه معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد با اشاره به برنامه‌های خود در این معاونت،‌ گفت: می‌توان بدون تبلیغات زائد نگاه مردم را به سمت قرآن بازگرداند.(مشروح خبر).
بازدید معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از غرفه ایکنا
بنابراین گزارش، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان بازدید از بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات در غرفه ایکنا حضور یافت و بر حمایت از مؤسسات قرآنی مردمی تأکید کرد.
برگزاری مسابقات قرآن قوه قضائیه در منطقه ۴ کشور  
مراسم افتتاحیه مسابقات قرآن قوه قضائیه در منطقه ۴ کشور، روز چهارشنبه۱۰ آبان‌ماه به میزبانی استان کهگیلویه و بویراحمد و شهر یاسوج برگزار شد. مرحله کشوری پنجمین دوره مسابقات قرآن قوه قضائیه نیز طی زمستان سال جاری برگزار خواهد شد. برگزیدگان مسابقات استانی از استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، بوشهر، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، فارس و لرستان در مرحله منطقه‌ای و منطقه ۴ کشور با یکدیگر به رقابت پرداخته که نفرات برتر این مسابقات به منطقه کشوری راه پیدا خواهند کرد.
بازدید قرآن‌آموزان مهد فرهنگسرای قرآن از کتابخانه هدی
طی برنامه‌ای که از سوی مدیریت مرکز پیش‌دبستانی و مهد قرآن فرهنگسرای قرآن تدارک دیده شد، قرآن‌آموزان این مرکز طی هفته کتاب و کتابخوانی از کتابخانه هدی واقع در فرهنگسرای قرآن بازدید کردند.
طی این بازدید که با حضور و سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین آجرلو، معاون آفرینش و اجرای فرهنگسرای قرآن در رابطه با اهمیت کتاب و کتابخوانی برگزار شد، اهمیت و جایگاه والای کتاب برای قرآن‌آموزان تشریح شد.
پیام های تبریک مسئولان قرآنی به «عبدالهادی فقهی‌زاده»
رضا سلامت‌پناه، معاون مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی و همچنین مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در پیامی انتصاب «عبدالهادی فقهی‌زاده» به سمت معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد را تبریک گفتند.
رونمایی از پوستر«شوق تلاوت»
در مراسم هشتمین همایش طرح ملی تلاوت که با حضور مسئولان قرآنی آموزش و پرورش و مؤسسات مجری این طرح در استان‌های مختلف به میزبانی مشهد مقدس در تاریخ هشتم و نهم‌آبان ماه برگزار شد از پوستر سومین دوره رقابت‌های قرآنی «شوق تلاوت» رونمایی به عمل آمد.
بزرگداشت قاری شهید «طالبی‌پور»  برپا شد
در روز پنجشنبه یازدهمین روز از آبان ماه مصادف با ۱۳ صفر، سالگرد شهادت قاری قرآن شهید محمود طالبی‌پور، از شاگردان محبوب ‌مرحوم استاد مولایی، از ساعت ۱۰ صبح با حضور اساتید قرآنی و دوستان شهید و خبرگزاری بین‌المللی قرآن برگزار شد.
یادواره شهید «محمدباقر مسعودی»  
یکصد و چهل و ششم کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم شام‌گاه سه‌شنبه، نهم آبان‌ماه با حضور علاقه‌مندان به ساحت مقدس قرآن کریم در شهرستان علی‌آباد کتول استان گلستان برگزار شد.
پیوستن بخش بانوان به مسابقات قرآن بسیج
همچنین در این هفته، سیدمیلاد تاجزاده،‌ دبیر بیست و پنجمین دوره مسابقات قرآن بسیج کشور خبر داد: امسال برای اولین بار بخش بانوان نیز به مسابقات قرآن بسیج کشور اضافه شده است. این مسابقات در هر دو بخش بانوان و آقایان و در مرحله کشوری همزمان برگزار می‌شود. همچنین بر اساس برنامه مقرر شده است تا مرحله استانی و نفرات راه یافته به مرحله کشوری تا ۲۰ آذرماه مشخص شود. تا همه چیز برای برگزاری مرحله کشوری در بهمن‌ماه فراهم شود.
جلسه پویش تغییر به نفع ترویج مسابقات برپا شد
بنابراین گزارش، جلسه پویش قرآنی تغییر به نفع ترویج در هفته جاری به منظور تهیه طرح پیشنهادی برای مسابقات قرآن در کشور برگزار و طرح اولیه این مسابقات تهیه شده است. این طرح برای بررسی و دفاع به شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارائه شده است.(مشروح خبر).
پایان دهمین دوره مسابقات قرآن وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  
در هفتمین روز از آبان ماه، دهمین دوره مسابقات قرآن خانواده كاركنان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با حضور حجت‌الاسلام صدری، رئیس اداره عقیدتی ـ سیاسی سازمان صنایع دفاع، مجید گلشادی، مدیر دارالقرآن سازمان عقیدتی ـ سیاسی وزارت دفاع، حجت‌الاسلام كاظمی، ارشد عقیدتی ـ سیاسی وزارت دفاع در منطقه پارچین و جمع كثیری از خانواده قرآنی سازمان صنایع، در منطقه پارچین به كار خود پایان داد.
برپایی مرحله کشوری مسابقات قرآن جوانان، ورزشكاران و كاركنان
در هفته‌ای که گذشت، سومین دوره مسابقات ملی قرآن کریم، ویژه ورزشکاران، جوانان و کارکنان وزارت ورزش و جوانان، با حضور بیش از هفتصد شرکت کننده، پنجم تا دهم آبان ماه سال جاری در شهر شیراز که امسال به عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام لقب گرفته است برگزار شد.
برپایی سی و هفتمین مسابقات قرآن منطقه پنجم نزاجا  
همچنین، سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه منطقه پنجم از سه‌شنبه تا پنج‌شنبه جاری، ۹ تا ۱۱ آبا‌ن‌ماه به میزبانی تیپ ۴۰ پیاده اردبیل برگزار شد. این مسابقات ویژه شاغلین و نیروهای وظیفه در رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل، حفظ کل، ۳، ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ جزء و همچنین اذان، مفاهیم سطح یک و دو در دو بخش شفاهی و کتبی برپا شد.
فینال مسابقات لیگ حافظان قرآن مازندران برگزار شد
در روز جمعه 12 آبان ماه، دومین دوره لیگ حافظان قرآن کریم استان مازندران در دو بخش تیمی و انفرادی، برگزار شد که در بخش تیمی هفت تیم در سه رشته ورزشی طی هفت هفته با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. مرحله فینال مسابقات به صورت منطقه‌ای و با حضور استان‌های زنجان، گیلان، مازندران، اصفهان و گلستان برگزار خواهد شد.
captcha