برای حفظ سلامت روان روزه خبر بگیرید
کد خبر: 3659694
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۷
صالحی:

برای حفظ سلامت روان روزه خبر بگیرید

گروه اجتماعی: متخصص طب سنتی در دوره تربیت مربی یاوران سلامت گفت: کسی که دنبال حفظ سلامت روان است باید از تنش‌های احتمالی دوری کند، روزه خبر؛ دوری از گوش دادن خبر از هر نوع وسیله ارتباطی، بگیرد، از مشاوره افراد متخصص بهره‌مند شود، تنفس عمیق داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) استان مرکزی، دکتر مهدی صالحی، متخصص طب سنتی، در اولین دوره تربیت مربی «یاوران سلامت با رویکرد طب اسلامی  سنتی» که جمعه 12 آبان برگزار شد با اشاره به اعراض نفسانی گفت: هر کدام از اعراض نفسانی انسان دارای مزاج است.
وی گفت: تفاوت بسیاری بین انواع اعراض نفسانی از جمله خشم، غم، ترس و لذت وجود دارد. شادی و لذت در حد اعتدال حرارت غریزی را تقویت می‌کند، مزاج را گرم و تر نگه می‌دارد، بدن از غذا بهره بیشتری می‌گیرد و چاقی فرد را به دنبال دارد، مواد زاید بدن را دفع و پیری را به تأخیر می‌اندازد.
صالحی افزود: بین غم و هم تفاوت وجود دارد غم انسان را سرد می‌کند و البته ترس نسبت به غم در سرد کردن بدن سریع‌تر است، خشم و غضب دارای مزاج گرم و خشک است.این نوع حالت روحی باعث افزایش حرارت بدن می‌شود، قوت روح و حرارت بدن را به ظاهر تن می‌رساند.
متخصص طب سنتی در ارتباط با راهکار کاهش خشم در طب سنتی خاطر نشان کرد: پرهیز از موادی مانند ادویه تند، پرهیز از غذاهای بسیار گرم، عسل کهنه، سیر و پیاز خام، خرمای خشک، عدم استفاده از موادی مانند قهوه، کافه و چای، نخوردن فست فود و غذای حاوی مواد نگهدارنده در کاهش خشم موثر است.
صالحی بیان کرد: مصرف غذاهایی مانند سوپ، بوییدن عطرهای ملایم خنک مانند بنفشه و گلاب، گوش دادن به نغمه‌های طبیعی مانند صدای امواج دریا و آب روان به افراد دارای حالات خشم و غصب توصیه می‌شود.
وی گفت: به افراد دارای غم و اندوه توصیه می‌شود از مصرف موادی مانند عدسی، قارچ، بادمجان، کلم خام، غذاهای سوخته، گوشت گاو و گوشت فراوری شده سوسیس و کالباس پرهیز کنند و سحرخیزی، قدم زدن در طبیعت، شرکت در ورزش دسته جمعی و رقابتی را جدی بگیرند.
این استاد دانشگاه افزود: افراد دارای حالات غم و اندوه باید مصرف گوشت گوسفند جوان، زرده تخم مرغ، شربت‌ها و دم نوش‌های مفرح مانند فالوده سیب را جزو برنامه زندگی خود قرار دهند.
صالحی در ادامه برای حفظ سلامت روان توصیه کرد: کسی که دنبال حفظ سلامت روان است باید از تنش‌های احتمالی دوری کند، روزه خبر؛ دوری از گوش دادن خبر از هر نوع وسیله ارتباطی، بگیرد، از مشاوره افراد متخصص بهره‌مند شود، تنفس عمیق داشته باشد همچنین اموری مانند باغبانی و کشاورزی در حفظ سلامت روان تاثیرگذار است.
وی بیان کرد: به منظور کاهش تنش‌های روانی، بازی، مسافرت، گوش کردن به موسیقی مناسب، ملایم و آرامش بخش، انتخاب رنگ و عطر مناسب، بوییدن سیب تازه و شیرین و همچنین پرهیز از رایانه و... توصیه می‌شود.
متخصص طب سنتی گفت: مهمترین عامل حفظ سلامتی از دیدگاه ابن سینا ورزش و حرکت است باید توجه داشت حرکت دارای معنای عام است و در مفهوم ساده به ورزش اشاره می‌کند. متاسفانه در جامعه با کاهش فعالیت جسمی مواجه هستیم، ورزش فعالیتی برگرفته از طب ایرانی و آلوپاتی است.
وی به فواید ورزش از منظر طب اسلامی اشاره کرد و گفت: افزایش حرارت غریزی، رقیق کردن مواد زاید، محکم شدن تاندون‌ها و ربات‌ها، پذیرش غذای بیشتر و افزایش نیروی جاذبه و دافعه از فواید ورزش است. همچنین در طب آلوپاتی که طب به روز است، فواید بسیاری از جمله کاهش فشارخون و سرطان و... برای ورزش بیان شده است.
صالحی گفت: نشانه‌هایی مانند پوست سرخ، تنفس عمیق، افزایش ضربان قلب و تعریق پس از ورزش از خاصیت‌های ورزش خوب به شمار می‌رود.
یادآور می‌شود، در پایان این جلسه آموزشی به پرسش‌های شرکت کنندگان پاسخ داده شد.
captcha