مروری بر صفحات معارفی رسانه‌ها / تمرکز بر احکام روز اربعین
کد خبر: 3660418
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۲

مروری بر صفحات معارفی رسانه‌ها / تمرکز بر احکام روز اربعین

گروه فعالیت‌های قرآنی: رسانه‌های مختلف کشور امروز نیز همچون چند روز گذشته بخش زیادی از صفحات معارفیشان را با خبرهای متعددی از پیاده‌روی اربعین و رخدادهای حول این موضوع به روز کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، صفحات معارفی رسانه‌های عمومی کشور امروز هم، مانند چند روز اخیر به انعکاس گسترده اخبار پیرامون پیاده‌روی اربعین پرداختند.
کیهان بخش اعظم صفحه معارف را به یادداشتی از «حجت‌الاسلام انصاریان» در مورد پیاده‌روی اربعین اختصاص داده است، فارس اما از برگزاری کرسی‌های تلاوت رضوی در پیاده‌روی اربعین خبر داده و تسنیم ‌ نیز در گفت‌وگو با «محمدحسین رجبی دوانی»، پیاده‌روی اربعین را «آیه و موهبت الهی» معرفی کرده است.
ایسنا روایتی از رئیس دفتر رئیس جمهور، در مورد «ورود دولت به بحث هزینه‌های اربعین» را نقل کرده و ایرنا نیز از برپایی اولین موکب دانش‌آموزی در پیاده روی اربعین خبر داده است.
باشگاه خبرنگاران جوان و میزان نیز هر دو آداب زیارت اربعین و احکام این روز را برای مخاطبان خودشان منتشر کرده‌اند.
در ادامه تحلیلی بر خبرهای معارفی منتشر شده در رسانه‌های مختلف کشور صورت گرفته است، خبرهای منتشر شده تا ساعت 14 در این تحلیل مورد مطالعه قرار گرفته است.
خبرگزاری‌های مهر و آریا نیز همچون روزهای دیگر خبری را تا این ساعت منتشر نکرده‌اند.
کیهان
صفحه معارف روزنامه کیهان امروز 14 آبان‌ماه اصلی‌ترین مطلب خود را به یادداشتی به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان و با عنوان «زائرین و خادمان اربعین حسینی، مبلّغان دین خداوند» اختصاص داده است، یادداشتی که البته پیش از این در خبرگزاری تسنیم منتشر شده و در صفحه معارف کیهان به این موضوع نیز اشاره شده است.
حجت‌الاسلام انصاریان در ابتدای یادداشت خود، امام حسین(ع) را بر «عظم‌العظمای عالم» عنوان کرده و در ادامه به روایاتی که در آن به گریه انبیاء الهی بر مصائب کربلا اشاره شده پرداخته است. 
حجت‌الاسلام انصاریان در بخشی از یادداشت خود علاوه بر سفارش ائمه اطهار(ع) به زیارت کربلا، به گریه انبیاء الهی بر مصائب کربلا نیز اشاره کرده و گفته است؛ گریه بر مصائب امام حسین(ع) امری واجب است. وی در بخش‌هایی از یادداشت خود آورده است؛‌ «تنها پیامبران الهی بر مصائب جانسوز کربلا نگریستند، بلکه اهل‌بیت(ع) هم در زمان ولادت امام حسین(ع) اشک ریختند و اندوهگین بودند. گریه بر آن حضرت هیچ‌گاه و در گذر زمان رنگ نباخته و کمرنگ نشده است و همواره دل‌های عاشق و مؤمن در رثای او گریه کرده‌ و به سوگ نشسته‌اند. لذا از فرمایشات حضرت امام رضا و بعضی از ائمه‌(ع) می‌توان دریافت که گریه بر حضرت واجب است و نه مستحب». 
این مفسر قرآن در ادامه یادداشت خود به سندیت زیارت اربعین در روایات پرداخته و آورده است؛ « ... اما آن زیارتی که پیغمبر اکرم‌(ص) و امامان معصوم‌(ع) به آن مکرراً و مؤکداً سفارش کرده‌اند، زیارت امام حسین(ع) در چهلمین روز شهادت آن حضرت و یاران باوفای ایشان است».
حجت‌الاسلام انصاریان در پایان گزارش خود زوار اربعین را مبلغان دین معرفی کرده و گفته است؛‌ «زوّار اربعین حسینی، مبلّغان دین الهی حقیقتاً افرادی که به این‌ شکل به پیاده‌روی اربعین می‌روند و آنان که به این گروه‌ها خدمت می‌کنند، دین الهی را در پرتو وجود ابی‌عبدالله تبلیغ می‌کنند».
«چرایی تاکید امام حسن عسکری(ع) به زیارت اربعین»، «شجاعت علمای نترس در اجرای امر به معروف و نهی از منکر» و «سخنان غیر مستند منتسب به امام حسین(ع)» از جمله دیگر مطالب منتشر شده در صفحه معارف روزنامه کیهان است.
فارس 
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس امروز با دو خبر صفحه خود را به روز کرده است که خبری از جشنواره قرآنی آیات در رشته داستان‌نویسی و همچنین خبری از برگزاری کرسی‌های تلاوت رضوی در پیاده‌روی اربعین را شامل می‌شود.
این خبرگزاری همچون روزهای گذشته صوت تلاوت ترتیل شهریار پرهیزکار را منتشر کرده است. همچنین تفسیر آیات 11 تا 19 سوره مبارکه «مزمل» از تفسیر نمونه آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی یکی دیگر از مطالب منتشر شده در صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس است که با عنوان «مراحل چهارگانه عذاب الهى/ راهی برای کسب سعادت ابدى» بر روی خروجی قرار گرفته است.
تسنیم 
خبرهای صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم امروز با گفت‌وگویی با «محمدحسین رجبی‌دوانی» استاد تاریخ اسلام و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) آغاز شده، گفت‌وگویی که با موضوع پیاده روی اربعین صورت گرفته و در آن پیاده‌روی عظیم اربعین به عنوان یک آیه و موهبت الهی معرفی شده است. 
انتشار خبری از «جشنواره بین‌المللی جوانان جهان اسلام» که هفته گذشته در شیراز برگزار شد، یکی دیگر از خبرهای امروز تسنیم است. تسنیم در این خبر بر کسب رتبه توسط دو عضو یکی از موسسات قرآنی کشور در جشنواره مذکور تأکید کرده است. همچنین در خبری دیگری که با عنوان «سفر ۵ روزه مشهد، جایزه ایده‌پردازی برای یک مؤسسه تربیت حافظ قرآن» منتشر شده، به تشریح یکی از طرح‌های موسسه «بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س)» در زمینه ایده‌پردازی پرداخته است.
پیش خبر برگزاری «یازدهمین آئین تجلیل از نوگلان حسینی همزمان با رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع)» از دیگر خبرهای امروز تسنیم است. 
«اهدای بیش از ۵ هزار دست‌ساخته‌ کودکان ایرانی به مسافران کربلا» و «۱۲۰ هنرمند میزبان مخاطبان بین‌المللی اربعین می‌شوند» از دیگر خبرهای روز 14 آبان‌ماه در صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم است. 
انتشار خبر فراخوان جشنواره آیات در رشته داستان نویسی دیگر خبر این خبرگزاری است. در این خبر علاوه بر تشریح جزئیات به موضوع و بخش‌های مختلف این جشنواره نیز اشاره شده است. 
ایسنا 
خبرگزاری دانشجویان ایران امروز گفت‌وگویی با معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد منتشر کرده و بر آن بخش از صحبت‌های معاون وزیر که به وارد کردن قرآن به عرصه نمایش و هنر اشاره کرده، تأکید کرده است. «عبدالهادی فقهی‌زاده» در این گفت‌وگو که در غرفه خبرگزاری دانشجویان ایران در نمایشگاه مطبوعات صورت گرفته، با بیان اینکه مهمترین وظیفه ما ترویج فرهنگ قرآنی و توسعه مفاهیم قرآنی در متن و بطن زندگی مردم است، اظهار کرد؛ «ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که بتوانیم آموزه‌های وحیانی قرآنی و عترت طاهره را به ذهن و زبان مردم ببریم و درصدد هستیم که مفاهیم قرآنی به خانه‌ها و فرهنگ مردم بیشتر از این‌ها راه پیدا کند».
گفت‌وگو با رئیس اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه حول موضوع مشکلات تردد زائران پاکستانی از دیگر خبرهای ایسنا در روز 14 آبان‌ماه است. در این گفت‌وگو علت مشکلات به وجود آمده در مرز میرجاوه ازدحام جمعیت و کمبود امکانات مرزی از طرف پاکستان عنوان شده است.
گفت‌وگو با محمود واعظی،‌ رئیس دفتر رئیس جمهور در مورد پیاده روی اربعین یکی دیگر از عناوین خبری امروز خبرگزاری دانشجویان ایران است. واعظی در این گفت‌وگو از ورود دولت به مسئله قیمت بلیت‌های اربعین خبر داده است. همچنین «پخش زنده مراسم راهپیمایی اربعین به صورت مستمر و ویدئویی» آخرین خبر صفحه دین و اندیشه ایسنا تا ساعت 14 روز 14 آبان‌ماه است.
ایرنا 
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران امروز با سه خبر که دو مورد از آن با موضوع پیاده روی اربعین است به روز شده است.
خبرنگار ایرنا در این روز گفت‌وگویی با مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش انجام داده و در آن خبر از نداشتن هیچ برنامه‌ای برای افزایش مدارس شاهد به میان آمده است. محمدرضا رزاقی در این گفت‌وگو ابراز کرده است؛ «برنامه‌ای برای افزایش مدارس شاهد نداریم اما از آنجا که 25 درصد ظرفیت این مدارس را جامعه هدف (فرزند شهید، آزاده و جانباز 50 درصد به بالا) تشکیل می‌دهند امکان ایجاد مدارس جدید وجود دارد».
همچنین در گفت‌وگوی دیگری، حامد علامتی، دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان از برپایی اولین موکب دانش‌آموزی در کربلای معلی در ایام اربعین خبر داده است.
آخرین خبر این خبرگزاری در صفحه معارف نیز حاکی از برگزاری نشست‌های علمی بین‌المللی در آستانه اربعین در کربلا هست.
باشگاه خبرنگاران جوان 
گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالعلی گواهی، تولیت آستان مقدس امامزاده صالح(ع) و کارشناس امور دینی از جمله خبرهای منتشر شده در صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان است، گفت‌وگویی که تلاش شده است تا در آن تفاوت بین دو کلمه «چله‌نشینی» و «اربعین» تشریح شود.
همچنین «اعمال شب و روز اربعین حسینی»، «حدیث امام حسین(ع) درباره طلب حاجت» و «زندگینامه شهید امامعلی فاضلی» از دیگر خبرهای روز 14 آبان‌ماه صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان است.
انتشار صحبت‌های مطرح شده توسط حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، در موکب سید‌الشهدا(ع) در نجف یکی دیگر از خبرهای منتشر شده این خبرگزاری است. این خبر با عنوان «حضور شیعیان در حماسه اربعین عامل شکست داعش است» منتشر شده است.
میزان 
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان هم مانند بسیاری از خبرگزاری‌ها امروز 14 آبان‌ماه خبری با عنوان «احکام زیارت» منتشر کرده تا از قافله دیگر خبرگزاری‌ها که اطلاع‌رسانی وسیعی در این زمینه داشته‌اند عقب نماند.
همچنین پاسخ به استفتاء در خصوص «حکم خون باقی مانده در بدن حیوان ذبح شده» دیگر خبر این خبرگزاری است.
ایبنا 
خبرگزاری کتاب ایران امروز دو خبر بر روی خروجی صفحه دین و علوم دینی قرار داده است. خبرنگار این خبرگزاری در یکی از خبرهای خود به ارائه روایت ساخت کتابخانه «علامه میرداماد» از زبان آیت‌الله میردامادی پرداخته است. 
همچنین خبرنگاران این خبرگزاری با «نجفقلی حبیبی» پژوهشگر فلسفه اسلامی در مورد موضوعاتی همچون ضرورت برگزاری هفته کتاب، ‌‌اهمیت برپایی نمایشگاه‌هایی همچون کتاب و مطبوعات و لزوم برخورد با پدیده کتابسازی در کشور به گفت‌وگو پرداخته‌اند، حبیبی در این گفت‌وگو کتابسازی را بدترین شکل خیانت به فرهنگ عنوان کرده است. 
صفحات قرآن و متون دینی و قرآن و عترت دو خبرگزاری مهر و آریا نیز تا ساعت 14 خبری منتشر نکرده‌اند.
captcha