تجلیل از 35 اثر در جشنواره کتاب سال دانشجویی/ آمادگی خانه کتاب برای برگزاری کارگاه‌های نشر
کد خبر: 3660657
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶
طی نشستی خبری عنوان شد؛

تجلیل از 35 اثر در جشنواره کتاب سال دانشجویی/ آمادگی خانه کتاب برای برگزاری کارگاه‌های نشر

گروه ادب: در نشست خبری بیست و چهارمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی روند برگزاری و داوری آثار تشریح شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری بیست و چهارمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی صبح امروز ۱۵ آبان ماه با حضور سعید پورعلی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، عادل تقوی، رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی و افشین داورپناه، معاون فرهنگی خانه کتاب در خبرگزاری ایکنا برگزار شد.
پورعلی در این نشست با اشاره به هفته کتاب جمهوری اسلامی گفت: جهاد دانشگاهی به واسطه نشر داده‌های علمی و انتشار کتاب از سوی پایگاه مدارک و اطلاعات علمی و سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، توانسته نقش مهم و سهم خوبی در فضای صنعت نشر کشور داشته باشد.
وی افزود: شاید یکی از علت‌هایی که جهاد دانشگاهی به عنوان یکی از اعضای شورای سیاست‌گذاری هفته کتاب جمهوری اسلامی است، انتخاب شده است به واسطه همین فعالیت‌ها در حوزه نشر کتاب است. از لحاظ اساسنامه‌ا‌ی نیز در آن نشر داده‌های علمی در قالب کتاب، مقالات و نشریه‌های پژوهشی و تخصصی مورد توجه قرار گرفته است. سازمان انتشارات و مرکز مدارک و اطلاعات علمی یا SID دو سازمانی است که مأموریت اصلی‌شان در حوزه نشر داده‌های علمی است و یکی از مهمترین خدماتی که در جهاد دانشگاهی ارائه می‌شود، تولید و ترجمه کتاب و ارائه خدمات به دانشجویان است.

تجلیل از 35 اثر در جشنواره کتاب سال دانشجویی/ آمادگی خانه کتاب برای برگزاری کارگاه‌های نشر

پورعلی ادامه داد: پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی در راستای دسترسی آسان دانشجویان و محققان به اطلاعات و داده‌های علمی کشور، تمام نشریات علمی، پژوهشی و تخصصی کشور را نمایه و امکان دسترسی به متن مقالات را فراهم کرده است. همچنین در این مرکز روزانه ۲۰۰ هزار نفر بازدید می‌کنند و خدمات مختلف به آنها ارائه می‌شود که جزء پایگاه‌های معروف کشور به لحاظ تعداد مقالات بوده و سازمان انتشارات نیز علاوه بر تولید و ترجمه کتاب و خدمات نشر یکسری رویدادهای فرهنگی و برنامه‌هایی را برای طرح ترویجی و مطالعه کتاب انجام می‌دهد.
وی در ادامه با اشاره به پایان‌نامه‌های دانشجویی و کتاب سال دانشجویی عنوان کرد: رویداد دیگری نیز به عنوان مسابقه دفاع سه‌دقیقه‌ای پایان‌نامه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است که اسفندماه امسال نیز برگزار می‌شود.
برنامه‌های جهاد دانشگاهی در هفته کتاب
پورعلی در ادامه با اشاره به اجرای 10 برنامه در هفته کتاب بیان کرد: تجلیل از کتابداران دانشگاهی، نقد فیلم، نقد کتاب، بازدید از کتابخانه‌ها، تجلیل از کتابخانه‌داران قدیمی، تجلیل از چاپخانه‌داران دانشگاهی و دست‌اندرکاران چاپ در حوزه دانشجویی، میزگردهای آخرین وضعیت صنعت نشر در محیط‌های دانشگاهی و غیره از جمله برنامه‌های جهاد دانشگاهی در هفته کتاب جمهوری اسلامی است.
عادل تقوی نیز در ادامه با اشاره به روند اجرایی بیست و چهارمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی گفت: این جشنواره به عنوان رویداد پرسابقه در جهاد دانشگاهی است که نزدیک به ربع قرن سابقه فعالیت داشته است و امیدواریم این فعالیت همچنان ادامه یابد تا بتوانیم سهمی در حوزه تولید فرهنگ داشته باشیم.

تجلیل از 35 اثر در جشنواره کتاب سال دانشجویی/ آمادگی خانه کتاب برای برگزاری کارگاه‌های نشر

وی افزود: فراخوان این جشنواره از ابتدای سال ۹۶ اعلام شد و تا پایان شهریور دانشجویان مهلت داشتند، آثار خود را ارسال کنند و با روندی که برای ارزیابی آثار وجود داشت، پس از احراز شرایط این آثار در 4 مرحله داوری شدند و هفته آینده، دوشنبه 24 آبان‌ماه مراسم اختتامیه این جشنواره در دانشگاه تهران، دانشکده علوم، سالن دهشور برگزار می‌شود.
تقوی در ادامه با اشاره به تعداد آثار ارسالی در این جشنواره عنوان کرد: 770 اثر به دبیرخانه ارسال شد که در مرحله اول حدود ۱۰۰ اثر حائز شرایط لازم نبودند و 660 اثر مورد ارزیابی داوران قرار گرفتند که این تعداد از لحاظ کمی نسبت به دوره‌های قبل بیشترین تعداد آثار را شامل می‌شود که حدود 5 درصد افزایش کمی را شاهد بودیم.
با شیب ملایم در حال حرکت به سمت ترجمه هستیم
وی ادامه داد: با توجه به نظر داوران که از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها نیز حضور داشتند، آثار در این دوره از لحاظ کیفی نیز ارتقا پیدا کرده بود، همچنین بیشترین تعداد اثر در حوزه علوم انسانی بود، که به تفکیک در رشته‌های حقوق با ۸۱ از سر، دین و فلسفه ۶۵ اثر و روانشناسی و علوم تربیتی ۶۳ اثر ارسال شده بود و پس از آن گروه علوم پزشکی و دامپزشکی و سپس فنی و مهندسی بیشترین تعداد اثر را دارا بودند.
رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی همچنین تعداد آثار تألیفی و ترجمه‌ای را مورد اشاره قرار داد و گفت: در این دوره بیشترین تعداد اثر در حوزه تألیف بود که نسبت آن به ترجمه حدود 70 به 30 است و با شیب ملایم به سمت ترجمه در حال حرکت هستیم که از نظر درصدی، تألیف 66 درصد آثار و ترجمه 34 درصد آثار را دربرمی‌گیرد.
بخش ویژه جشنواره کتاب سال دانشجویی
وی در ادامه به بخش ویژه این جشنواره اشاره کرد و گفت: دانشجویانی که در حوزه تألیف و ترجمه آثاری داشتند، در این بخش شرکت کرده و آثارشان مورد داوری قرار گرفت. یکی از بخش‌های ویژه دیگر شعار سال است که امسال موضوع اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال مورد توجه بود، بخش دیگر مربوط به فضای مجازی است که با توجه به گستردگی که در این حوزه به وجود آمده و اهمیتی که یافته، آثاری در این بخش ارسال و داوری شده است. گردشگری موضوع دیگری در بخش ویژه بود که با کمک مرکز مرکز گردشگری دانشجویان جهاد دانشگاهی اجرا شد، فرهنگ عمومی و آسیب‌های اجتماعی یکی از موضوعات دیگر در بخش ویژه بود که با همکاری وزارت کشور و مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم با همکاری سازمان فعالیت‌های قرآنی اجرا شد و در این بخش آثار از سوی اساتید برجسته داوری شده است. همچنین تجاری‌سازی و فناوری‌های نوین از سوی سازمان اشتغال جهاد دانشگاهی به عنوان حامی اصلی این بخش اجرا شد.

تجلیل از 35 اثر در جشنواره کتاب سال دانشجویی/ آمادگی خانه کتاب برای برگزاری کارگاه‌های نشر

تجلیل از 11 برگزیده و 24 شایسته تقدیر
وی در ادامه به بخش دانشجویان فارسی‌نویس اشاره کرد و گفت: در این بخش با تمرکز بر دانشجویانی که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند یا دانشجویانی خارجی که آثار خود را به زبان فارسی منتشر می‌کنند، این آثار داوری شد. همچنین از نوآوری‌های این دوره می‌توان به بخش جنبی این جشنواره با عنوان نگارستان کتاب اشاره کرد که دانشجویان به فعالیت‌های هنری با موضوع کتاب در قالب فیلم، فیلم کوتاه، نمایش، عکس و ... تولید می‌کنند و این محصولات فرهنگی می‌تواند در راستای غنی‌تر کردن شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد.
تقوی همچنین گفت: در مراسم اختتامیه بیست و چهارمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی از دو ناشر فعال دانشگاهی، استاد دانشگاه که بیشترین تألیفات را در فضای کتاب و کتابخوانی داشته و به عنوان خادم کتاب معرفی می‌شود، جوان‌ترین دانشجوی مؤلف با همکاری وزارت ورزش و جوانان و پرکارترین مؤلف و مترجم در مدت زمان محدود با حفظ کیفیت اثر تجلیل و قدردانی می‌شوند.
وی در پایان سخنان خود یادآور شد: در مراسم اختتامیه بیست و چهارمین جشنواره کتاب سال دانشجویی از 11 برگزیده و 24 شایسته تقدیر با اهدای لوح و جوایزی تجلیل می‌شود.
افشین داورپناه، معاون فرهنگی مؤسسه خانه کتاب نیز در ادامه گفت: امسال سال دومی است که خانه کتاب با سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در برگزاری بیست و چهارمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی مشارکت می‌کند که امیدوارم این مشارکت و همپوشانی‌ها ادامه یابد.

تجلیل از 35 اثر در جشنواره کتاب سال دانشجویی/ آمادگی خانه کتاب برای برگزاری کارگاه‌های نشر

ترجمه فربه‌تر از تألیف
وی افزود: کتاب سال دانشجویی بخش بنیادی در حوزه کتاب و نشر به شمار می‌رود؛ چرا که بسیاری از افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند از سن دانشجویی آغاز می‌کنند و در صورتی که آموزش‌های ویژه در حوزه تدوین و تألیف کتاب را ببینند در سال‌های آتی و به ویژه در جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی شاهد آثار فاخر خواهیم بود.
داورپناه ادامه داد: در سال‌های اخیر با کاهش کیفی آثار در جایزه کتاب سال مواجه بودیم که بخش عمده آن مربوط به حوزه‌های نه چندان درست و ناصواب است که در حوزه دانشگاهی وجود دارد و این امر به یک ضعف جدی در حوزه تولید کتاب تبدیل شده است. از این رو چهار کارگاه برای کسانی که برگزیده کتاب سال دانشجویی می‌شوند، پیشنهاد می‌دهم؛ چرا که حوزه نشر و نویسندگان باید در حوزه نویسندگی تقویت شوند. عناوین این کارگاه‌ها، آموزش درست‌نویسی، روش تبدیل پایان‌نامه به کتاب، اصول تدوین کتاب و آموزش نقد کتاب است که در این راستا آموزش‌های لازم وجود نداشته است و خانه کتاب در برگزاری این کارگاه‌ها اعلام آمادگی می‌کند.
وی در ادامه به هفته کتاب جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: امسال هم مانند سابق یک روز را به عنوان کتاب و جامعه دانشگاهی نامگذاری کرده‌ایم و شعار امسال هفته کتاب نیز «آینده روشن با خانواده کتابخوان» است.
معاون فرهنگی مؤسسه خانه کتاب یادآور شد: متأسفانه در چند سال اخیر بخش ترجمه در بازار نشر کشور فربه شده و این روند غیرطبیعی در حوزه کتاب و نشر است و از دلایل آن می‌توان به دشواری تدوین، ضعف تألیف و نبودن مشوق‌های لازم اشاره کرد که مشکل جدی در این حوزه محسوب می‌شود و اگر فعالیت همسویی با دبیرخانه جایزه کتاب سال دانشجویی داشته باشیم، می‌تواند مشوق خوبی باشد، هر چند این امر نیازمند فرهنگ‌سازی است.

گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید
captcha