امامزاده سیدجلال؛ عامل جذب گردشگری مذهبی در قروه
کد خبر: 3660837
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۳

امامزاده سیدجلال؛ عامل جذب گردشگری مذهبی در قروه

گروه فرهنگی: شهرستان قُروه یکی از شهرستان‌های استان کردستان و از شهرهای تاریخی ـ فرهنگی ایران محسوب می‌شود، این شهرستان از شهرهای مهم گردشگری مذهبی و فرهنگی منطقه غرب کشور است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، روستا‌ی باباگرگر در 28 کیلومتر‌ی جنوب شهر قروه قر‌ار دارد. ‌آر‌امگاه ‌امامز‌اده سیدجلال‌، مشهور به «باباگرگر»، در ‌این روستا قرار دارد که یکی از جاذبه‌های ناشناخته غرب کشور است.

در کنار ‌این مکان مذ‌هبی چشمه‌‌‌ها‌ی ‌آب‌‌معدنی وجود د‌ارد که چشم هر بیننده‌‌‌ای ر‌ا جذب می‌‌کند و مردم منطقه نیز باور‌هایی بر شفابخشی ‌این ‌آب د‌ارند.

امامزاده سیدجلال؛ زمینه‌ساز جذب گردشگری مذهبی در شهرستان قروه

آب این چشمه، که در استخری عمیق و دایره‌شکل با محیطی حدود 300 متر جمع می‌شود، از دسته آب‌های کلر و بی‌کربنات مخلوط گازدار است که برای برخی از بیماری‌های دستگاه گوارش مانند سوءهاضمه مفید است. همچنین این نوع آب‌ها در ترکیب خود، انیدریدکربنیک دارند و آرامش‌بخش‌اند و در درمان بیماری‌های ناشی از سوءتغذیه نیز مؤثرند.

گد‌ازه ‌آتش‌فشانی شگفت‌انگیز مشهور به سنگ ‌اژد‌ها

امامزاده سیدجلال؛ زمینه‌ساز جذب گردشگری مذهبی در شهرستان قروه

یکی ‌از ‌عارضه‌‌‌ها‌ی طبیعی جالب در کنار ‌این مجمو‌عه گد‌ازه ‌آتش‌فشانی شگفت‌انگیز مشهور به «سنگ ‌اژد‌ها» است ‌که ظا‌هر‌ی شبیه به حیو‌انات ‌عظیم‌‌الجثه ماقبل تاریخ دارد که تبدیل به سنگ شده باشد و مردم در گذشته بر این باور بودند که این یک اژدهای سنگ‌شده است.

مجموعه این جاذبه‌های گردشگری زیبا موجب شده تا هرساله گردشگران زیادی از اقصی‌نقاط استان و کشور برای دیدن این جاذبه به شهرستان قروه سفر کنند. چشمه‌ي آب معدني و امامزاده «باباگرگر» در 18 كیلومتری شمال شرقی شهرستان قروه، قرار دارد.

واژه «گر» به زبان کردی به معنای آتش است، به همین دلیل ترجمه «باباگرگر» را شاید بتوان، پدر چشمه گرم و آتشی بیان کرد.

لازم به ذکر است، نام چشمه «باباگرگر» برای اهالی ترک‌نشین تعریف دیگری دارد؛ «گر» در زبان ترکی معنای نگاه‌کردن می‌دهد، گرگر یعنی نگاه‌کن ‌نگاه‌کن! اما درباره انتخاب این نام روایت‌های مختلفی بین مردم وجود دارد، مثلا عده‌ای می‌گویند روزی امامزاده جلال‌الدین در حال نماز خواندن بوده که آب با فشار از دل زمین خارج می‌شود و پسرش که شاهد این ماجرا بوده به زبان ترکی می‌گوید: باباگرگر، یعنی بابا نگاه‌کن.

چشمه آب معدنی باباگرگر به "دنگز به معنای دریاچه" شهرت یافته، یک چشمه‌ گازدار طبیعی که دارای استخر عمیق و مدور به محیط 200 مترمربع و همچنین دارای آبی آجری رنگ مایل به سرخ و در برخی مواقع به رنگ زرد مایل به لیمویی است.

رنگ آب این چشمه که احتمالاً از دهانه یک آتشفشان خاموش بیرون می‌آید، به علت وجود املاح معدنی از جمله فسفات، کلر، منیزیم، کلسیم و به ویژه گوگرد است و به همین دلیل برای امراض سودایی، پوستی، سوء هاضمه، بیماری های دستگاه گوارش و همچنین نیز راشیتیسم و درمان تورم مؤثر است.

در شرق روستای باباگرگر نیز، بنای امامزاده جلیل القدری به‌ نام سیدجلال‌الدین ابن‌سید معزالدین وجود دارد که بنای اولیه آن به دوره صفویه بر می‌گردد، چنانچه از کتب قدیم بر می‌آید نسبت شریف آن حضرت با چند واسطه به امام محمدباقر علیه‌السلام می‌رسد.

امامزاده سیدجلال؛ زمینه‌ساز جذب گردشگری مذهبی در شهرستان قروه

مقبره باباگرگر در سال 1382 تحت شماره 3486 در ردیف آثار ملی کشور به ثبت رسیده و احداث مکان م‍ذ‌ه‍ب‍‍ی‌ و ت‍ف‍ری‍ح‍‍ی‌ ب‍ه‌ ‌ع‍ن‍و‌ان‌ م‍رک‍ز ب‍زرگ‌ گ‍ردش‍گ‍ر‌ی‌ ‌اس‍ت‍‍ان‌ در ‌ای‍ن‌ روس‍ت‍‍ا در دس‍ت‌ س‍‍اخ‍ت و تکمیل‌ ‌اس‍ت.

يكي از عارضه‌هاي طبيعي جالب در كنار اين مجموعه گدازه آتشفشاني مشهور به "سنگ اژدها" است که ظاهر آن شبيه حيوانات عظيم‌الجثه ماقبل تاريخ است.

درباره این اژدها و تبدیل شدن آن به سنگ باورهای عامیانه جالبی بین بومیان منطقه وجود دارد، به طوری که اهالی این منطقه می‌گویند در گذشته‌های خیلی دور این اژدها قصد حمله به مردم را داشته که خشم امامزاده سیدجلال‌الدین به اذن خداوند این اژدها را تبدیل به سنگ کرده است.

امامزاده سیدجلال؛ زمینه‌ساز جذب گردشگری مذهبی در شهرستان قروه

همه این دیدنی‌ها دست به دست هم داده تا باباگرگر به منطقه توریستی تبدیل شود، اما هنوز شرایط مناسبی برای استفاده آب‌معدنی این منطقه فراهم نشده و تنها در حدود 20 اتاقک برای اسکان مسافران در باباگرگر ساخته شده، مسافران می‌توانند در آنها ساکن شوند و از آب چشمه استفاده کنند.

یادآور می‌شود؛ منطقه باباگرگر به دلیل وجود امامزاده و همچنین پتانسیل آب معدنی و فضای تفریحی موجود، قابلیتهای زیادی برای تبدیل شدن به منطقه نمونه گردشگری را دارد، لذا طرح جامع منطقه نمونه گردشگری در آن پیاده شده است.

امامزاده سیدجلال؛ زمینه‌ساز جذب گردشگری مذهبی در شهرستان قروه

captcha