رسانه؛ فرصتی برای بهره گیری بیشتر از آموزه‌های قرآنی
کد خبر: 3661001
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳

رسانه؛ فرصتی برای بهره گیری بیشتر از آموزه‌های قرآنی

گروه فرهنگی: نفر اول سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور در خصوص نقش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه گفت: در حال حاضر عدم توجه مخاطبان فضای مجازی به اخبار و رویدادهای قرآنی و مذهبی یکی از مواردی است که توجه ویژه‌ای را می‌طلبد تا نقاط ضعف و قوت‌ها شناسایی و پوشش داده شوند.

حامد ولی زاده نفر اول سی و سومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کشور مان در گفت و گو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از آذربایجان غربی با اشاره به اینکه پوشش و انعکاس درست عملکرد حوزه های قرآنی سهمی در ارتقای فعالیت های قرآنی در استان دارد که بدون هنر و ابزار رسانه مفاهیم و معارف قرآنی منت‍ق‍‍ل نخواهد شد، افزود: رسانه‌ها نقش مهمی در انعکاس رویدادها و جریانات پیرامونی نهادهای متولی فعالیت های قرآنی و همچنین بیان و پیگیری مشکلات و مطالبات مردم بر عهده دارند.
وی ادامه داد: امروزه نقش بی‌بدیل رسانه‌ها در شکل‌دهی و هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... بر هیچ کس پوشیده نیست، شاید تا چندی پیش محوری‌ترین نقشی که برای رسانه‌ها متصور بود صرفاً اطلاع‌رسانی از رویدادهای عینی و واقعی بود امّا در حال حاضر رسانه‌ها به عنوان یک ابزار و امکان اطلاع‌رسانی محض کم‌کم جای خود را به یک ابزار هدایتگر جریانات مختلف در جامعه داده است.
قاری بین المللی کشورمان گفت: در حال حاضر عدم توجه مخاطبین فضای مجازی به اخبار و رویدادهای قرآنی و مذهبی یکی از مواردی است که توجه ویژه ای را می طلبد تا نقاط ضعف و قوت ها شناسایی و پوشش داده شوند .
وی در خصوص سمت گیری رسانه ها گفت: رسانه ها یا با ذائقه مردم خود را هماهنگ می کنند و یا با تولیدات خود ذائقه مردم را شکل می دهند . آگاهی مخاطبین و سوال علمی و قدرت تحلیل آنها از رویدادها و اتفاقات پیرامون ، نقش بسزایی در روند برنامه ریزی مطبوعات خواهد داشت. اینکه مخاطب ما قشر فرهیخته باشد یا مردم اهل بازار ، قطعا رویکرد رسانه برای این دو قشر متفاوت خواهد بود . پس سطح آگاهی مخاطب تاثیر زیادی در جهت گیری و سبک و سیاق تولیدات رسانه ها خواهد داشت .  
ولی زاده با اشاره به خبرگزاری های فعال در حوزه قرآنی اظهار کرد: این رسانه ها اغلب به درج اخبار و رویدادها توجه دارند و از تحلیل خبری فاصله دارند. گاها در معدود مصاحبه هایی شاید به برخی از مسائل اشاره گذرا شود اما این کافی نیست و باید یک سطح بالاتر وارد ادبیات این حوزه شده و خبرنگاران و سردبیران فعال در این حوزه صرفا درج کننده اخبار نباشند و قدرت و اختیار تحلیل و جهت دهی به ذهن مخاطبان را نیز در کنار سایر هنرهای خود تقدیم این جامعه کنند . 
وی ادامه داد: جامعه هنوز با نقش واقعی رسانه و جایگاه آن آشنا نیست. پیدایش دگرگونی های اجتماعی و تغییر ارزش های اجتماعی از مواردی است که در نتیجه ی کارکرد رسانه ها صورت تحقق به خود می گیرند. از سوی دیگر این وسایل در فرایند تهاجم فرهنگی و مقابله با آن، جنگ روانی، استعمار ملت ها در امر باز سازی و دستیابی به توسعه یافتگی، تحقق هدف های آموزشی به سرگرمی و غیره کاربرد مؤثری دارند.
این قاری بین المللی تصریح کرد: اما مردم ما هنوز به این توانایی رسانه واقف نیستند و آن را چندان در زندگی روزانه خود دخیل نمی دانند . غافل از اینکه حساسیت و دقت نظر در اخبار پیرامون و رویدادهای منطقه ای و جهانی بهترین منبع برای اطلاع از روند تغییرات و جهت گیری هاست.
ولی زاده گفت: ضمن احترام به اهالی رسانه و مطبوعات در استان آذربایجان غربی و تجلیل از خدمات ارزنده شان، باید عرض کنم که در استان به این علت که غالب مردم با خبر و خبرگزاری ها غریبه هستند و پیگیری شان از اخبار صرفا محدود به شنیده ها از اطرافیان است ، رسانه ها در کانون توجه مورد انتظار نیستند . آمار بازدید روزانه صفحات استانی خبرگزاری های مختلف گواه بر این ادعا است.
captcha