ارتقای شعور دینی به موازات ایجاد شور دینی مورد توجه مداحان باشد
کد خبر: 3661177
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۶

ارتقای شعور دینی به موازات ایجاد شور دینی مورد توجه مداحان باشد

گروه اجتماعی: رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان تالش گفت: شک نیست ارتقای شعور دینی به موازات ایجاد شور دینی باید مورد توجه مداحان باشد، به طوری که افت فرهنگی، مذهبی و دینی از جمله فعالیت‌های نامطلوب مداحان است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از گیلان و به نقل از روابط عمومی تبلیغات اسلامی گیلان،  روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی گیلان، حجت‌الاسلام حسن ملائکی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان تالش با بیان اینکه مداحی در کشور ما یک هنر مذهبی است که نباید نسبت به آن بی‌توجه بود، اظهار کرد: فعالیت مداحان به خودی خود ارزشمند است؛ چرا که به واسطه آن، دل‌ها به اشکال مختلف متوجه اهل بیت(ع) می‌شوند.

وی افزود: مداحان نقش اساسی در معرفی و برانگیختن صحیح و عاقلانه عواطف و احساسات مثبت دینی دارند، اما این عرصه تأثیرگذار دچار آسیب‌هایی شده است و آسیب‌شناسی مداحی به منظور جلوگیری از ورود هرگونه آسیب از جمله خرافات و تحریف به این عرصه ضروری است و آسیب‌زدایی از این عرصه به هوشیاری فرهنگی نیاز دارد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان تالش گفت: شک نیست ارتقای شعور دینی به موازات ایجاد شور دینی باید مورد توجه مداحان باشد، به طوری که افت فرهنگی، مذهبی و دینی از جمله فعالیت‌های نامطلوب مداحان است، در چنین شرایطی سیمایی که گاه از اهل بیت(ع) ترسیم می‌شود، سیمایی غیرواقعی است که آسیب‌های جدی را در پی خواهد داشت.

این مسئول فرهنگی ادامه داد: مداحى اهل بیت و نوحه خوانى در سوگ آنان، از جمله کارهایى است که حادثه عاشورا را زنده نگه داشته است و ائمه نیز از مداحان و ذاکران، تقدیر و تشویق مى‏ کردند، صله مى ‏دادند، دعا مى‏ کردند و براى این کار، فضیلت و ثواب بسیار مى‏ شمردند، به طوریکه امام‏ صادق‏«ع‏»فرموده است:«الحمد لله الذى جعل فى الناس من یفد الینا ویمدحنا و یرثى ‏لنا». خدا را سپاس که در میان مردم،کسانى را قرار داده که به سوى ما مى‏ آیند و مارا مدح و مرثیه مى ‏گویند.

وی تصریح کرد: جامعه مداح و ذاکر و ستایشگران اهل بیت(ع)، طبقه ‏اى هستند که در سایه این روش، بیشترین تاثیر را در تعمیق فرهنگ و معارف اسلامى در ذهن مردم دارند و قضیه، فقط قضیه شعر خوانى نیست و مسأله، مسأله بیان مدایح و فضایل و حقایق در قالبى است که‏ براى همه شنوندگان، قابل فهم و درک باشد و در دل آنها تاثیر بگذارد.

حجت‌الاسلام ملائکی در پایان با اشاره به اهمیت ساماندهی امور مداحان خاطر نشان کرد: اگر افرادی هستند که بدون مجوز و به صورت مردمی به انجام امور مذهبی مشغول هستند، لازم است ضمن مدارا با آنها این افراد را به قانونمندی، سازماندهی و اخذ مجوز رسمی ترغیب کنیم.

 

 

 

captcha