پیاده روی علامه امینی از نجف تا کربلا به همراه امر به معروف و نهی از منکر
کد خبر: 3661702
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸
یادداشت وارده/

پیاده روی علامه امینی از نجف تا کربلا به همراه امر به معروف و نهی از منکر

کانون نبأ: حجت‌الاسلام خادمیان در یادداشتی نوشت: علامه امینی رضوان‌الله تعالی در طول سال چند بار از نجف تا کربلا پیاده می‌رفتند و در طول مسیر مشغول امر به معروف و نهی از منکر بودند و می فرمودند فلسفه زیارت این است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسین خادمیان، استاد حوزه و دانشگاه به مناسبت اربعین حسینی یادداشتی را به نگارش درآورد.

متن یادداشت به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام و تسلیت
در استفاضه از یوم الله اربعین حسینی صلوات الله تعالی علیه مطالب ذیل تبیین می‌گردد:
۱. زیارت ریشه در عقل و فطرت دارد.
عقل دعوت می کند انسان از صاحب حرم سرمشق بگیرد و او را بشناسد و لذا زیارت بزرگراه شناخت می شود و فطرت، آدمی را به سوی محبوبش سوق می دهد و مزار محبوب، مانند تماشای جمال محبوب است؛ همان گونه که زیارت پیراهن یوسف، مانند زیارت جمال یوسف چشمان بی رمق یعقوب را بینا نمود:"فَلَمّٰا أَنْ جٰاءَ اَلْبَشِيرُ أَلْقٰاهُ عَلىٰ وَجْهِهِ فَارْتَدَّ بَصِيراً "
پس زیارت پیوند اندیشیدن و محبت ورزیدن است.
۲. زیارت اربعین، جمع میان اندیشه و محبت است ؛ لذا فرازهای آن ؛ بر دو قسم است: وقتی تبیین می کند:" بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة و حيرة الضلالة "این ارتقاء فکر و اندیشه است و آن گاه که می گوید :"السلام علی قتیل العبرات و ..." این خلجان دادن به ضلع محبت است و التقای این دو می شود پویایی انسان و مذهب.
۳. چون حائر مقدس حسینی علیه السلام کامل ترین اثر فکری و محبتی را ایجاد می کند؛ لذا حتی دستور است پیاده قدم بردارید تا این زیارت جلوه کند تا عقل و حب در بین آدمیان پویا و زنده شود.
قَالَ أَبُو عَبْدِاللَّه:«... مَنْ خَرَجَ مِنْ مَنْزِلِهِ یُرِیدُ زِیَارَةَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ إِنْ کَانَ مَاشِیاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً وَ مَحَى عَنْهُ سَیِّئَةً حَتَّى ...»؛
امام صادق علیه السلام فرمود: کسى که از منزلش بیرون آید و قصدش زیارت قبر حضرت حسین ابن على علیهما السلام  باشد، اگر پیاده رود خداوند منّان به هر قدمى که بر مى‌‏دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مى‏‌فرماید.
۴. زیارت تجلیل و تعظیم فضایل بزرگان و احیاء و تذکار و تعلیم ارزش های گفتاری و رفتاری آنان و گرامی داشت و زنده نگهداشتن خاطره اسوهای برتر انسانیت است و زیارت اربعین برای همین یکی از نشانه های مومن قرار داده شده است.
۵.ملا مهدی نراقی می فرماید: رمز زیارت اجابت دعوت ائمه، پیوند با آنان، خشنودی آن ها؛ تجدید عهد با ولایت آنان، احیای اوامر آنان و ارتقای و اعتلای کلام آن ها و نابودی و خواری دشمنان آن ها است.
حقیقتا زیارت اربعین برترین نماد تحقق این واقعیت است.
۶. زیارت یک طرفه نیست لذا جناب بلال پیامبر صلوات الله علیه و آله را در خواب دید و حضرت از او گله کرد چرا به زیارت مزار من نمی آیی و بلال گریان شد و به مدینه آمد و در کنار مزار حسنین علیهما السلام را دید و گریست.
۷. امام رضا علیه السلام فرمود:" ان لکل امام عهد فی عنق اولیائه و شیعته و ان من تمام الوفاء بالعهد و حسن الاداء زیارة قبورهم"
برای هر امامی برگردن شیعیان و اولیائش پیمانی است و از جمله وفا به این پیمان زیارت قبور آنان است.
۸. علامه امینی رضوان الله تعالی در طول سال چندبار از نجف تا کربلا پیاده می رفتند و در طول مسیر مشغول امر به معروف و نهی از منکر بودند و می فرمودند فلسفه زیارت این است
و نیز محدث کبیر میرزا حسین نوری رضوان الله تعالی، جامع «مستدرک الوسائل» در عید قربان هر سال به صورت پیاده به کربلا می آمد.
۹. مرحوم صاحب جواهر علیه الرحمه از متن الدروس شهید اول رحمت الله تعالی نقل می کند: از جمله آداب زیارت این است که زائر بهتر از قبل شود و از زیارت باز گردد؛ فتامل
۱۰. یکی از سران صوفیه علیهم اللعنه از جناب بوعلی سینا پرسید فلسفه زیارت چیست !!!؟ ایشان پاسخ داد: در هنگام تشرف به زیارت اذهان صفای زیادتری پیدا نموده ؛ خاطره ها با تمرکز شدیدتری جلوه نموده و باعث نزدیکی به خداوند می گردد.
۱۱. در لسان روایات پیمودن مسیر زیارت مشاهده شریفه در باره سایر معصومین علیهم السلام به صورت پیاده؛ وارد است؛ لذا در روایت داریم:«مَنْ زار أمیرالمؤمنین علیه السلام ماشیاً کَتَبَ الله لَهُ بکُلِّ خُطْوَۀٍ حَجَّۀً و عُمْرۀً فَأِنْ رَجَعَ ماشِیاً کَتَبَ الله له بکُلِّ خُطْوَۀٍ حَجَّتَیْنِ و عُمْرِتَیْنِ»؛ هر کسی پیاده به زیارت أمیرمؤمنان علی بن ابی طالب علیه السلام برود ، با هر قدمی ، خداوند یک حج و یک عمره می نویسد و اگر پیاده بازگردد، خداوند با هر قدمی دو حج و دو عمره برایش نوشته است.
۱۲. با استظهار از این فراز دعای کمیل: وَعَلی جَوارِحَ سَعَتْ اِلی اَوْطانِ تَعَبُّدِک طآئِعَةً»؛ زیارت مشاهد شریفه دیگر؛ مانند حرم حضرت حمزه سیدالشهداء و سید الکریم عبدالعظیم حسنی علیهما السلام و ... نیز به صورت پیاده مثاب است و حضرت زهرا سلام الله همراه حسنین علیهم السلام پیاده به مزار حضرت حمزه مشرف می شدند.
البته باید از نشر خرافات جلوگیری نمود و سبب وهن و تضعیف شعائر دیگر نشود.
والله المستعان
سید حسین خادمیان

خبرنگار علیرضا برومند


captcha