راهپیمایی اربعین؛ حرکتی فرادینی و فرامذهبی/ دستگیری‌های عربستان، دعوای جنایتکاران دیروز و امروز
کد خبر: 3661769
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹
سید احمد خاتمی مطرح کرد:

راهپیمایی اربعین؛ حرکتی فرادینی و فرامذهبی/ دستگیری‌های عربستان، دعوای جنایتکاران دیروز و امروز

گروه سیاسی: خطیب جمعه تهران پیاده‌روی اربعین را یک حرکت فرادینی، فرامذهبی، فراکشوری، فراقومی و فرانژادی خواند و اظهار کرد: این اجتماع بزرگ به حق یک حماسه عظیم و بی‌نظیر است و یک نظم کاملا مردمی و خودجوش بر آن حاکم است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، ابتدا یاد و خاطره دو فیلسوف و علامه بزرگ از خطه آذربایجان و مایه فخر اسلام، علامه طباطبایی و علامه محمد تقی جعفری را گرامی‌داشت و آنها را رزمنده عرصه فرهنگی خطاب کرد.
خاتمی سپس یاد شهیدان مرزبان کشورمان در چالدران را که در مصاف با ضد انقلاب به شهادت رسیدند گرامی‌داشت.
خاتمی در ادامه با اشاره مراسم پیاده‌روی اربعین گفت: این اجتماع بزرگ به حق یک حماسه عظیم و بی‌نظیر است. عادی نیست که بیش از 20 میلیون نفر در یک مراسم شرکت کنند و این حرکت یک حرکت فرادینی، فرامذهبی، فراکشوری، فراقومی و فرانژادی است و یک نظم کاملا مردمی و خودجوش بر آن حاکم است.
وی ادامه داد: خدا این فرصت را خلق کرد و امیدوارم قدر این فرصت را بدانیم و ثبات قدم داشته باشیم و عطر سیدالشهدا را حفظ کنیم. زبان از بیان ایثارها و فداکاری‌ها در این مراسم قاصر است و ناسپاسی است که از مردم عزیز عراق به خاطر پذیرایی از زائران تشکر نکنیم.
وی با اشاره به مراسم روز گذشته جاماندگان از قافله حسینی گفت: باید از مردم عزیز تهران هم تشکر کرد که مسیر 17 کیلومتری میدان امام حسین(ع) تا مرقد حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) را پیاده طی کردند. آنهایی که تهران و زیر پوست تهران را تحلیل می‌کنند این پیاده‌روی را هم ببینند. آغاز جمعیت به مرقد رسیده بود اما پایان جمعیت میدان شهدا بود.
خاتمی با بیان اینکه زیر پوست تهران، تدین و عشق به اهل بیت(ع) است، اظهار کرد: البته ناهنجاری هم وجود دارد اما تحلیل‌گران آن چنان این معضلات را بزرگ نکنند که این حرکات زیبا دیده نشود.
خطیب جمعه تهران اضافه کرد: حرکت پیاده‌روی روز گذشته یک پیام به بیگانگان نیز دارد و آن این است که جماعتی که دیروز آمدند تربیت‌شده‌های مکتب «هیهات منا الذلة» هستند و روز حادثه دشمن اگر بخواهد کمترین آسیبی به ملت ایران بزند همین‌ها دندان دشمن را در دهانش خرد می‌کنند. زبان حال این جماعت این است که «ما پیرو حسینیم، ذلت نمی‌پذیریم».
خاتمی در ادامه به تحلیل برخی حوادث و اتفاقات هفته‌ای اخیر پرداخت و ابتدا به مسئله خنثی شدن توطئه تولد اسرائیل جدید در منطقه اشاره کرد و گفت: همه‌پرسی اقلیم کردستان توطئه‌ای برای ایجاد اسرائیل جدید در منطقه بود. مسئولان ایرانی و عراقی سردسته اقلیم را نصیحت کردند که دست از این کار بردارد اما او لجوجانه ایستاد و همه‌پرسی را برگزار کرد.
وی ادامه داد: بعد از برگزاری همه‌پرسی بارزانی متوجه شد که در میدان آمریکا و رژیم صهیونیستی بازی کرده به گونه‌ای که در ان منطقه با کمال وقاحت پرچم اسرائیل را بلند کردند. اما دولت عراق بلافاصله وارد عمل شد و کرکوک را گرفت؛ کرکوکی که پول نفتش به جای اینکه به مردم کردستان برسد به حساب شخصی سران اقلیم واریز می‌شد. به مسئولان جدید اقلیم کردستان هم می‌گوییم که یک‌بار تجربه بس است و حالا شما همراه با دولت یکپارچه عراق شده و بازیچه صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها نشوید.
خطیب جمعه تهران سپس به از بین رفتن داعش اشاره کرد و گفت: به فضل خدا طومار گروهک جنایتکار داعش در عراق و شام پیچیده شد. آنهایی که آرزوی دولت بزرگ عراق و شام را داشتند، رفتند و یک پرونده سراسر خیانت و جنایت باقی گذاشتند.
وی اضافه کرد: دنیا باید از نظام مقدس اسلامی، فتوای مرجعیت، دولت و ارتش عراق، حشد الشعبی، دولت و ارتش سوریه تشکر کند که این خطر را از سر بشریت راندند. به خصوص باید از سردار سرافراز اسلام، حاج قاسم سلیمانی تشکر کرد که به خوبی مسئولیت مستشاری‌اش را ایفا کرد.
خاتمی با اشاره به تشکیل ائتلاف غربی ضد داعش گفت: این حرکت کاملا عوام‌فریبی بود. این ائتلاف در این مدت نه تنها اقدامی ضد داعش نکردند بلکه مستندا می‌گویم در مواردی به داعش کمک هم کردند. اروپا و آمریکا یک داعش مدیریت شده می‌خواهند که به ایران نیش بزند اما نیشی به آنها وارد نکند.
وی یادآور شد: تحقیقا اگر ایران در عرصه مبارزه با داعش وارد نمی‌شد این پیروزهای اخیر حاصل نمی‌گردید. برخی افراد می‌گفتند چرا ایران باید وارد شود و این همه هزینه کند. فکر کنم ان افراد امروز خوب فهمیدند که اگر ایران وارد نمی‌شد امروز باید با داعش در استان‌ها و شهرهای مرزی و در خیابان‌های تهران می‌جنگیدیم اما خوشبختانه این موفقیت‌ها با مدیریت رهبری انقلاب به دست آمد.
خطیب جمعه تهران به عنوان مسئله بعدی به تحلیل استعفای سعد حریری در عربستان پرداخت و گفت: عربستان در این قضیه یک دخالت صریح و با کمال پررویی انجام داد. یعنی نخست‌وزیر کشور دیگر را فراخواند و در حبس کرد و بعد به او گفت استعفا بده و متن استعفا را هم نوشت و جلوی وی گذاشت؛ این یعنی «تحت‌الحمایگی» که ذلیلانه‌تر از این وجود ندارد.
وی تأکید کرد: عربستان به لبنان امیدها داشته و دارد. عربستان یک لبنان درهم‌ریخته و آشوب‌زده می‌خواهد و آرامش در لبنان مورد تنفر این حکومتی است که در همه جنایات منطقه حضور دارد. سیاه باد روی کسانی که وقتی در لبنان، عراق، سوریه، یمن و ... توطئه است یک پایش آنها هستند. آفرین بر رهبر مجاهد حزب‌الله، سید حسن نصرالله، که شرایط را درست هدایت کرد و در این وضعیت رئیس‌جمهور لبنان نیز همراه با سید حسن نصرالله است
خاتمی به عنوان تحلیل پایانی مسئله اتفاقات داخلی عربستان را مورد توجه قرار داد و گفت: این روزها حاکم تازه به دوران رسیده عربستان دستگیری‌های گسترده‌ای از درون خاندان سعودی را انجام داده است. همیشه دعایی می‌خوانیم که خدایا ظالمان را به خودشان مشغول کن. این دعا امروز در عربستان مستجاب شده است و جنایتکاران امروز و دیروز با هم درافتاده‌اند و اینها همه‌اش دعوای زرگری است. ولیعهد جدید 1 میلیارد دلار به ترامپ داده که او را به سلطنت برساند. امیدواریم این حوادث و زلزله‌های، روزهای آخر رژیم جنایتکار آل سعود باشد.
وی با اشاره به تهدیدات مداوم ایران و حزب‌الله لبنان از سوی محمد بن سلمان گفت: از این حرف‌ها خجالت بکشید. یمن را با خاک یکسان کردید طوری که سازمان ملل از قحطی بی‌نظیر در یمن سخن می‌گوید. خوراک شما آدم کشتن است. ثانیا «ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست، عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری».
خطیب جمعه تهران تصریح کرد: بزرگتر از شما که صدام بود با این ملت درافتاد و سرانجام این ملت او را به روز سیاه نشاند، شما که عددی حساب نمی‌شوید. از این حرف‌های بچه‌گانه دست بردارید که اگر دست برندارید و وارد عرصه‌های عملی شوید یک سیلی خواهید خورد که از جا بلند نشوید.
بنابراین گزارش خطیب جمعه تهران در خطبه اول نماز جمعه در ادامه مبحث سبک زندگی قرآنی با محوریت «یا ایها الذین امنوا»های قرآن به ادامه مطالب مربوط به آیه 200 سوره آل عمران پرداخت و گفت: در این آیه از «صابروا» سخن گفته شده که از باب مفاعله است. یعنی همانطور که دشمنان شما می‌ایستند و مبارزه می‌کنند صبر شما هم نباید کمتر از آنها باشد و این در عرصه گروهی و اجتماعی است.
وی ادامه داد: 5 نکته در تفسیر این آیه وجود دارد. اول اینکه زندگی ارزشی در طول تاریخ هزینه‌بر بوده است. تمام پیامبران با مشکلات روبرو بودند. دوم اینکه هزینه پرداختن فقط برای ارزشی‌ها نیست. غیر ارزشی‌ها نیز برای زندگی باطل خود هزینه می‌پردازند و کشته هم می‌دهند. آمریکایی‌ها که در همه جای جهان فضولی و دخالت می‌کنند کشته هم می‌دهند. اما بین این دو هزینه تفاوت وجود دارد. هزینه ارزشی‌ها برای آنها می‌ماند و از بین‌رفتنی نیست. اما آنانی که خدا را باور ندارند هرچه هزینه کنند تلف می‌شود.
خاتمی افزود: نکته سوم این است که دشمن از سرسختی بر موضعش سه هدف را دنبال می‌کند؛ سست کردن و تضعیف جبهه مؤمنان؛ جا انداختن فرهنگ «ما نمی‌توانیم» و وادار کردن مومنین به تسلیم. «مصابره» این است که سست و ضعیف نشویم. دشمن می‌خواهد ما را به تسلیم وادارد. اما جبهه مؤمنان هزینه دادند و شهید دادند و ایستادند؛ لذا «صابروا» یعنی سست نشدن در پیمودن راه حق.
خطیب جمعه تهران در بیان نکته چهارم گفت: رهروان راه حق بدانند گه برنده نهایی این میدان آنها هستند. درست است که دشمنان دست و پا می‌زنند اما پیروز نهایی متدینین و معتقدان به دین هستند.
خاتمی در پایان به عنوان نکته پنجم و پایانی به تفاوت «صابروا» و «تواصوا بالصبر» اشاره کرد و گفت: تفاوت این دو در یک کلمه است. «صابروا» مقاومت عملی در برابر دشمنان دین است ولی «تواصوا بالصبر» سفارش زبانی به صبر است.             
captcha