«روایت‌های ناتمام» کتابی درجهت حفظ تاریخ دفاع مقدس همدان
کد خبر: 3662128
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵

«روایت‌های ناتمام» کتابی درجهت حفظ تاریخ دفاع مقدس همدان

گروه فرهنگی: کتاب زندگی‌نامه و خاطرات سرتیپ محمد جوادی با عنوان «روایت‌های ناتمام» به قلم ابوالفتح مؤمن، نویسنده همدانی منتشر می شود.

ابوالفتح مومن نویسنده همدانی که کتاب خاطرات سرتیپ محمد جوادی را به تحریر درآورده است در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از همدان، با اشاره به هدف خود از تحریر این کتاب گفت: با توجه به کارهای ارزنده‌ی سرتیپ محمد جوادی در زمان دفاع مقدس برای دفاع از وطن خود تصمیم به نوشتن کتابی بر اساس خاطرات وی گرفتم.
وی درباره شیوه نگارش این کتاب توضیح داد: در این کتاب خاطرات این سرتیپ در 7 فصل تدوین شده که فصل اول از کوچه شالبافان تا دبیرستان مروی نام گرفته، در این کتاب آمده است «سرتیپ محمد جوادی متولد 1314 همدان، تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در همدان گذراند، دوره متوسطه را در مدرسه دارالفنون و مروی تهران پشت سر گذاشت، سپس وارد دانشکده افسری شد، پس از طی دوره سه ساله دانشکده افسری برای گذراندن دوره مقدماتی پیاده به شیراز اعزام شد.
وی ادامه داد: در فصل دوم این کتاب به پشت سر گذاشتن دوره مقدماتی با درجه ستوان دومی در تیپ 3 همدان که در آن هنگام به «هنگ بیستم» معروف بود و به عنوان فرمانده دسته مشغول به خدمت شد، اشاره می‌شود، این سرتیپ در طول خدمت دوره‌های چتربازی، موتوری، جنگ‌های چریکی، دوره عالی، دوره کوهستان و دوره فرماندهی ستاد را طی کرد.
مومن با بیان اینکه فصل سوم این کتاب «از بیستون تا تخت جمشید» نام دارد، اضافه کرد: فصل چهارم با عنوان «یک دهه تکاپو» به فعالیت‌هایی که جوادی در کردستان داشته می‌پردازد. قالب این کتاب پرسش و پاسخ است همچنین در این کتاب روایات مختلفی آورده شده و لوح تقدیر و تصاویری نیز ضمیمه کتاب کرده‌ایم که خوشبختانه از پژوهشکده اسناد دفاع مقدس تهران تأیید شده و آماده چاپ است.
وی به بیان برخی از فعالیت‌های محمد جوادی پرداخت و اظهار کرد: او فرمانده تیپ 3 زرهی همدان، فرمانده تیپ 40 سراب، فرمانده لشگر 18 کردستان، فرمانده قرارگاه مقدم ارتش در غرب کشور در هشت سال دفاع مقدس بود همچنین یکی از شاخص‌ترین فعالیت‌های وی دفاع از پادگان سنندج بود چرا که محمد جوادی تنها کسی بود که توانست پادگان سنندج را در ایام انقلاب بدون خونریزی حفظ کند.
این نویسنده در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تاریخ همدان غریب واقع شده است، گفت: از آنجایی‌که تاریخ هر کشور شناسنامه آن است بنابراین باید هویت ملی خود را شناخته و به نسل جدید منتقل کنیم.
وی با اشاره به اینکه اگر بتوانیم آموزه‌های تاریخی را به نسل جدید منتقل کنیم، موفق شده‌ایم، اظهار کرد: باید بدانیم چرا همدان را پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین نامیده‌اند.
مومن افزود: موضوعات بسیاری در همدان وجود دارد که می‌توان با استناد به اسناد فیلم، مستند، کتاب و مقاله تهیه کرد اما متأسفانه توجه آنچنانی به این موضوع نشده است که امیدوارم بنیاد همدان‌شناسی که چند ماهی است، افتتاح شده در این زمینه فعالیت‌های خوبی انجام دهد.
وی با بیان تعریفی از تاریخ، تصریح کرد: تاریخ عبارت است از خویشتن بودن و خویشتن ساختن بنابراین اگر تاریخ خود را بشناسیم دیگر دچار خودباختگی نخواهیم شد.

captcha