فعالیت‌های قرآنی ورزش و جوانان در برنامه قرآنی افق تشریح شد
کد خبر: 3662164
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۴

فعالیت‌های قرآنی ورزش و جوانان در برنامه قرآنی افق تشریح شد

گروه فعالیت‌های قرآنی: برنامه «افق» رادیو قرآن، امروز 20 آبان ماه میزبان رحیم خاکی، مشاور امور قرآنی وزارت ورزش و جوانان و سطوتی، مدیر کل فرهنگی آموزش و پژوهش وزارت ورزش بود که به ارائه برخی از فعالیت‌های وزارت ورزش و جوانان پرداخته شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، رحیم خاکی، مدرس و داور بین‌المللی قرآن و مشاور امور قرآنی وزارت ورزش و جوانان و جعفر سطوتی، مدیرکل فرهنگی آموزش و پژوهش وزارت ورزش در برنامه زنده «افق» رادیو قرآن که با اجرای جواد نصیری 20 آبان ماه به روی آنتن رفت به تشریح برنامه‌های قرآنی وزارت ورزش و جوانان پرداختند.

در این برنامه، سطوتی مدیرکل فرهنگی آموزش و پژوهش وزارت ورزش و جوانان درباره تشریح و جایگاه فعالیت‌های قرآنی این وزارتخانه و موارد در دست اقدام گفت: شروع مسابقات قرآن وزارت ورزش و جوانان از سال 92 با تایید و تصویب طرح در وزارتخانه با محوریت استان قم آغاز شد. سپس با تحولی که در این زمینه در وزارت‌خانه با تصویب «نظام‌نامه فرهنگی ورزش کشور» در سال 95 در شورای انقلاب فرهنگی انجام شد، کار ادامه پیدا کرد.

وی به جزییات این نظام نامه اشاره کرد و افزود: در این نظام‌نامه به مهمترین فعالیت‌ها و محورهایی که وزارتخانه در حوزه فرهنگی می‌تواند داشته باشد، اشاره شده است. یکی از مواردی که از این نظام نامه استخراج می‌شود، ترویج فرهنگ قرآنی در میان جوانان و ورزشکاران است. ترویج فرهنگ قرآن، ایثار و شهادت، ترویج روحیه جوانمردی، فرهنگ پهلوان‌منشی و غیره از دیگر مواردی است که در این نظام‌‌نامه به قلم آمده است که وزارتخانه برای همه این تعریف‌ها باید برنامه داشته باشد.

سطوتی بیان کرد: وزارت‌خانه مکلف است که طبق این نظام‌نامه به گونه‌ای برنامه‌های خود را تنظیم کند که به اهداف فرهنگی مندرج در آن دست یابد. با توجه به این نظام‌نامه یک تکلیف قانونی برای این وزارت‌خانه تعریف شده است که برنامه‌های مدون و منسجم در ترویج فرهنگ قرآنی در میان جوانان و ورزشکاران داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه نخستین دوره از مسابقات قرآن ورزشکاران در سال 1392 برگزار شد، گفت: دومین سال برپایی مسابقات قرآن سال 95 در استان البرز و در سال جاری نیز، سومین دوره مسابقات قرآن ورزش و جوانان در استان فارس برگزار شد که براساس فرآیندی انجام شد.

مدیرکل فرهنگی آموزش و پژوهش وزارت ورزش در ادامه افزود: با توجه به اینکه سومین دوره از مسابقات با عنوان «مسابقات ملی قرآن کریم ویژه ورزشکاران، جوانان و کارکنان وزارت ورزش و جوانان» است به طبع مخاطبان مسابقه نیز بر این محور مشخص شده‌اند. این وزارتخانه 31 اداره کل در استان‌ها و همچنین 51 فدراسیون در حوزه ورزش دارد که فراخوان برای حضور همه کارکنان اعلام شد، البته به دنبال این هستیم که بتوانیم عنوان مسابقه را تغییر داده تا بتوانیم فراگیری بیشتری در این راستا داشته باشیم.

وی افزود: بر اساس تعریف ملی که در سال 84 از سوی شورایعالی جوانان شد، همه مردان و زنان ایرانی 15 تا 29 سال جوان محسوب می‌شوند و همگی مخاطبان و جامعه هدف ما هستند و 25 درصد جمعیت کشور را شامل می‌شوند.

سطوتی تصریح کرد: با توجه به ترویج فرهنگ قرآنی از سوی وزارتخانه، نسل جوان و نوجوان نسبت به قشر ورزشکار نگاه خاصی دارند و با توجه به محبوبیتی که آنان در جامعه دارند، می‌توانند به عنوان الگو در میان نوجوانان نقش آفرینی کنند، لذا هر اندازه بتوانیم فرهنگ قرآنی را در میان ورزشکاران ترویج کنیم کمک به این فرهنگ کرده‌ایم و وظیفه خود دانسته که روز به روز در وزارت‌خانه برنامه‌ریزی شود که از نظر کمی و کیفی این مسابقات را بتوانیم، ارتقا دهیم.

مدیر کل فرهنگی آموزش و پژوهش وزارت ورزش، درباره طراحی برنامه‌های ورزشی برای جامعه قرآنی بیان کرد: وزارت‌خانه چند دسته برنامه را ارتقاء می‌دهد که می‌توان به آنها اشاره کرد، ورزش قهرمانی، حرفه‌ای و همگانی از این موارد هستند. در زمینه ورزش همگانی که برای آن تاکید شده است و رویکرد نظام در بخش ورزش، تقویت ورزش همگانی بوده است و به منظور ارتقاء سلامت جامعه و شهروندان است، لذا قاریان و جامعه قرآنی در کنار دیگر اقشار در زمره ورزش همگانی در برنامه‌های وزارت‌خانه قرار دارند مانند پیاده روی‌های خانوادگی.

وی ادامه داد: آقای خاکی به عنوان نماینده وزارت‌خانه در جلسات شورایعالی توسعه فرهنگ قرآنی شرکت می کنند و تلاش ما بر این بوده است که نه تنها از طریق این شورا، بلکه با دیگر دستگاه‌ها هم ارتباط ایجاد شود و از این طریق جایگاه این مسابقات را در میان دیگر مسابقات قرآنی کشور تقویت نماییم و به دنبال این هستیم که این مسابقات که در وزارتخانه طراحی می‌شود با مسابقات قرآن که سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌کند، پیوند دهیم و در زمره مسابقات مورد تایید اوقاف باشد که بتواند انگیزه و جذب بالایی داشته باشد. اگر مسابقات در این ردیف قرار گیرد، انگیزه حضور جوانان در مسابقات بیشتر خواهد شد.

سطوتی بیان کرد: با توجه به اینکه وزارتخانه مسابقات قرآنی را در رده شهرستانی، استانی و ملی ساماندهی، برنامه‌ریزی و برپا می‌کند، در این فرایند فدراسیون‌ها باید کارهای خود را انجام دهند و ورزشکاران خود را برای حضور در این مسابقات توجیه می‌کنند. از جمله فدراسیونی که در این زمینه خوب کار می‌کند، فدراسیون تکواندو است. امیدواریم که در دیگر فدراسیون‌ها هم ساختارمندانه این کار انجام شود. تمام تلاش ما این است که فرهنگ قرآنی در جامعه ورزشی ترویج یابد.

مدیر کل فرهنگی آموزش و پژوهش وزارت ورزش ادامه داد: هر اندازه ورزشکاران ما به قرآن انس بیشتری داشته باشند، انرژی‌های معنوی خواهند گرفت. وقتی ورزشکار ما یا ابوالفضل(ع) می‌گوید و وزنه می‌زند این توسل و توکل است که به او قدرت مضاعف می‌دهد. جامعه ورزشی ما باید بداند که هر اندازه ورزشکاران ما تربیت معنوی و قرآنی بیشتری داشته باشند، به مدال آوردن آ‌نها کمک می‌کند. لذا تمام تلاش وزارتخانه این است که فرهنگ قرآنی در جامعه ورزشی ترویج پیدا کرده و شانس مدال‌آوری هم افزایش پیدا کند.

سطوتی به برنامه‌های آینده وزارت‌خانه اشاره کرد و گفت: برگزاری مسابقات در هر دوره به ما کمک ‌کرد که آسیب‌شناسی انجام شود و نقاط ضعف شناسایی شده را دانسته و بتوانیم فرصت‌های جدید را شناسایی کنیم و البته این روند ادامه دارد. پس از برگزاری سومین دوره مسابقات که در دو هفته گذشته بود به این نتیجه رسیدیم که باید به سمتی حرکت کرد که فضا را بازتر و دامنه رقابت را برای پوشش افراد بیشتری گسترش دهیم.

وی ادامه داد: خیلی از جوانان به ما رجوع کردند که حفظ 10 جزء محدود است و خواهان حفظ کل قرآن بودند، در میان جوانان 15 تا 29 ساله‌ افرادی که توانایی بالایی داشته باشند که بتوانند حفظ 20 جزء و حفظ کل قرآن را انجام دهند، بسیار هستند و به این دلیل برای دوره بعد این موارد لحاظ و همچنین برنامه ریزی برای حذف سطح ملی نونهالان به دلیل دشواری‌های آنان انجام خواهد شد.

مدیر کل فرهنگی آموزش و پژوهش وزارت ورزش تصریح کرد: نگاه ما به آینده این است که بتوانیم هم به لحاظ کمی در جهت حضور بیشتر جامعه و گروه هدف تلاش کنیم، لذا شرکت در مسابقات خودش یک حرکت برای فرهنگ سازی است هرچه تعداد بیشتر باشد به فرهنگسازی کار، کمک می‌کند. نگاه دیگر، مسئله کیفی است به نوعی که شرکت‌کنندگان در مرحله نهایی به تعالی رسیده باشند. به طوری که استعدادهای برتر قرآنی شناسایی و به جامعه معرفی شوند.

وی بیان کرد: امیدواریم برای چهارمین دوره مسابقات را در تبریز برگزار کنیم. یکی از دلایلی که سومین دوره مسابقات در شیراز برگزار شد به دلیل نامگذاری شیراز به عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام بود که هدف این بود که کمک کنیم به این نامگذاری و نشان دهنده مقام پایتخت جوانان جهان اسلام باشیم.

سطوتی با تاکید بر اینکه شهر تبریز در سال 2018 به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام معرفی شده است گفت: وزارت‌خانه در این راستا با همکاری فدراسیون های ورزشی و معاونت فرهنگی برای برپایی چهارمین دوره مسابقات برنامه ای را خواهد داشت که در این زمینه در تلاش بوده نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری در ستاد مرکز تشکیل شود و با برنامه‌های آینده‌نگارانه به نحو احسن مسابقات را برپا کنیم.

در ادامه این برنامه، رحیم خاکی، مشاور امور قرآنی وزارت ورزش و جوانان از حضور در این مسابقات و فعالیت‌های قرآنی در این بخش توضیحاتی را بیان کرد و گفت: قبل از شروع برنامه افق، بنده با آقای احمدی معاون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان به منظور بیان نقطه نظرات ایشان صحبتی داشتم. وزارت‌خانه اهتمام ویژه‌ای نسبت به فعالیت‌های قرآنی دارد و از حدود دو سال و نیم گذشته که بنده در این مجموعه حضور داشته‌ام، در سطوح مختلف، وزیر و معاونان این وزارتخانه اعم از معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهش وزیر ورزش و جوانان توجه ویژه‌ای به این امر دارند.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه وزارت ورزش و جوانان عضو رسمی شورای توسعه فرهنگ قرآنی است در مجموعه مدیران این معاونت نسبت به پیگیری و برگزاری برنامه‌های مختلف اثربخش به طور قطع اهتمام ویژه ای دارند و بیان این موضوع بحث تشریفاتی و شعاری را به دنبال ندارد. با توجه به شرایط اقتصادی همه وزارت‌خانه‌ها، علاقه‌ای در پیگیری و اجرای برنامه‌های قرآنی با حداقل‌ها ولی با همه توان از سوی آقای سطوتی و دیگر مدیران انجام شد و این نشان دهنده این است که این مجموعه قصد اثرگذاری و توسعه فعالیت‌های خود را دارد.

خاکی به جزئیات برپایی مسابقات اشاره کرد و ادامه داد: در بخش کتبی مسابقات، مفاهیم محور بودن مسابقات مورد نظر قرار گرفت به نوعی که در این راستا کتابچه‌هایی با نگاه جوانگرایی، اخلاق پهلوانانه و آرمان‌گرایی که در حوزه ورزش نیاز است، تدوین شد. همچنین در بخش تفسیر نیز از کتب جلد سوم «فهم زبان قرآن» حجت‌الاسلام و المسلمین حمید محمدی استفاده شد. در اصل یک کارگروه محتوای ویژه در این راستا تعیین شد.

وی با توجه به اینکه این اقدام حرکتی ویژه است، تصریح کرد: ابعاد بین‌المللی برنامه‌های قرآنی وزارت‌خانه با تمام احتیاط‌هایی که در این حوزه نیاز است، همکاران در استان فارس و اداره کل ورزش و جوانان شهرستان شیراز زحمات بسیاری برای برپایی مرحله کشوری متحمل شدند. به طوری که محفلی تحت عنوان «جوانان جهان اسلام» با محوریت کارگاه و آموزشی طراحی شد و اساتید ایرانی و خارجی در کمیته داوری این محفل حضور داشتند و یک اجتماع ویژه و مطلوبی برای نخستین بار برپا شد.

مشاور امور قرآنی وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: در برپایی سه دوره از مسابقات قرآن و ورزش و جوانان نقاط قوتی کسب شد که برای چهارمین دوره برخی از این نکات قابل اصلاح و ارتقاء است، به ویژه استفاده حداقلی از کاغذ و بهره مندی از فضای مجازی. در سومین دوره از مسابقات، همه امورات اعم از کتابچه، آیین نامه در فضای مجازی برای مخاطبان اطلاع رسانی شد و هیچگونه چاپی در این دوره انجام نشد که این یک مزیت بسیار چشمگیر بود.

خاکی به برنامه‌های دیگری به غیر از مسابقات اشاره کرد و افزود: معاونت فرهنگی وزارت ورزش و جوانان در دو دوره قبل به معرفی سفیران ورزشی مبادرت ورزید به نوعی که به معرفی چهره‌های ورزشی بین‌المللی که در حوزه قرآن علاقه‌مندی دارند، استفاده کرده و در مراسم اختتامیه مسابقات این چهره‌ها در هر استان معرفی می‌شوند به عنوان نمونه در سال گذشته بهنام محمودی و امسال ساره جوانمردی انتخاب شدند.

مشاور امور قرآنی وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: ابعاد آموزشی مسابقات قرآن ورزش و جوانان بسیار بالا است، به نوعی که همه اساتیدی که در استان‌ها حضور پیدا می‌کنند، استاد ناظر مسابقات استانی کارگاه آموزشی برای متسابقین مرحله استانی برگزار می‌کنند که دارای اهمیت ویژه است.

خاکی افزود: همچنین در سایت مسابقات تلاش شد که بعد آموزشی برجسته باشد به طوری که فایل‌های آموزشی، درس‌ و سایت‌های دیگر معرفی شد. باید توجه داشت که فعالیت‌های فرهنگی در سطح وزارت‌خانه، بسیار گسترده است در این راستا سهم قرآن و فعالیت‌های قرآنی از نظر بودجه ای که سهم عمده ای در نظر گرفته شده است، قابل چشمگیر است که امیدواریم برای سال آینده اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

وی درباره رصد ورزشکارانی که قهرمان هستند و به طور ویژه ای نیز به حوزه قرآن پرداخته‌اند بیان کرد: رصد ویژه‌ای در این مورد به طور روشن تا کنون صورت نگرفته است اما در شناسایی چهره‌های ورزشی قرآنی ان شاالله تلاش خواهیم کرد که با همکاری وزارتخانه، فهرستی تهیه شود. با توجه به اینکه دبیرخانه ستاد عالی مسابقات در سازمان اوقاف و امور خیریه قرار دارد و مسابقات ورزش و جوانان نیز از نظر سطح فنی از مسابقات اوقاف دست کمی ندارد و تلاش می‌کنیم که در ستاد عالی مسابقات عضویت داشته و کار استاندارد را بهتر انجام بدهیم.

این داور قرآنی ادامه داد: در سال‌های آینده باید تلاش شود که در رده ورزشکاران شرکت‌کنندگان یا ورزشکاری باشند که با علاقه به سمت فعالیت قرآنی آمده‌اند و یا رده حرفه ای قراء هستند که به صورت حرفه‌ای و یا نیمه حرفه ای کار ورزش می‌کنند.

وی تصریح کرد: تلاش خواهیم کرد در رده ورزشکاران تمهیداتی را داشته باشیم که ورزشکاران به صورت حرفه‌ای شرکت کنند و امسال بحث نونهالان را در مرحله کشوری داشتیم که جزء نقاط قوت این دوره از مسابقات بود. در برنامه ریزی‌های آینده مقرر است رشته‌های این گروه را در مرحله استانی بیشتر کنیم. برای مربیان ورزشی که در استان‌ها بسیار تاثیرگذار هستند، تلاش می‌شود که رشته‌های ویژه مربوطه ایجاد شود و نقش اثر گذاری دارند که توجه به این قشر می تواند به وزارت ورزش و جوانان برای توسعه فرهنگ اخلاق دینی کمک کند. همچنین در هر صورت همکاری جدی با رسانه‌ها به ویژه شبکه قرآن، رادیو قرآن و خبرگزاری ایکنا که بسیار اثرگذار کار کردند، برای دوره بعد نیز بیشتر خواهد شد.

مشاور امور قرآنی وزارت ورزش و جوانان در پایان با اشاره به اینکه یکی از ورزشکاران بنام (آقای علی دایی) در زمان رقابت‌های ورزشی تاملی بر آیات قرآن کریم داشتند، بیان کرد: علاقه ویژه ای به ایشان دارم و به دلیل این کار، بسته قرآن‌های ویژه و نفیس با کیفیت را برای ایشان ارسال کردم.

خاکی درباره احراز ورزشکاران و جوانان در مسابقات تصریح کرد: در بخش جوانان، دختران و پسران به صورت آزاد در سنین 15 تا 29 سال در مسابقات شرکت کردند. در بخش ورزشکاران بحث داشتن کارت بیمه ورزشی رکن اصلی و احراز آن مورد توجه است، البته برای امسال باید یکسری روش‌های دیگری را به منظور قطعی و مسجل بودن ورزشکار استفاده کرد به نوعی که در بخش ورزشکاران افرادی که شرکت می‌کنند قطعا ورزشکار بوده و در طول هفته حداقل دو جلسه فعالیت ورزشی داشته باشند.

وی درباره حضور ورزشکاران در مسابقات بیان کرد: از دوستان قرآنی که مایل هستند در دوره بعدی مسابقه در بخش ورزشکاران شرکت کنند حضورشان در ورزشگاه را جدی‌تر دنبال کرده و از آنان ما استقبال می‌کنیم. امیدواریم حرفه‌‌ای ترین چهره‌های قرآنی کشور در رده ورزشکاران مسابقات شرکت کرده و با یکدیگر به رقابت بپردازند.

خاکی به افزایش تعداد شرکت کنندگان در مسابقات اشاره کرد و افزود: امسال به نسبت سال گذشته تعداد شرکت کننده‌ها افزایش داشت. حدود 26 هزار نفر در کل کشور همه رده‌ها در رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل، حفظ 10، حفظ یک جز، مفاهیم و احادیث موضوعی شرکت کردند. تعداد 5200 نفر در مرحله‌ استانی حضور داشتند که 800 نفر به مرحله کشوری راه یافتند که تعداد حدود 700 نفر حضور پیدا کردند. شرکت کنندگان در بخش بانوان و آقایان در سطوح جوانان، ورزشکاران، کارکنان بودند.

وی با اشاره به اینکه در وزارت ورزش و جوانان در نمایشگاه قرآن امسال غرفه ای داشته است بیان کرد: برای ماه رمضان امسال با کمک آقای سطوتی و دیگر همکاران در معاونت فرهنگی برنامه ویژه‌ای را طراحی خواهیم کرد. در سال گذشته فدراسیون‌ها حضور فعالی داشتند و همچنین ورزشکاران حرفه‌ای و سرشناس در نمایشگاه حضور یافتند که آشنایی مردم با ورزشکاران و جامعه ورزشی با نمایشگاه و فعالیت های قرآنی از ثمرات بود که نشست‌ها  ارائه گزارش فعالیت های وزارتخانه سال گذشته در نمایشگاه انجام شد که نشان دهنده این بود که وزارت ورزش و جوانان در حوزه قرآن حضور جدی در امر توسعه قرآنی دارد که امسال به صورت جدی تری حضور خواهیم داشت.

مشاور امور قرآنی وزارت ورزش و جوانان در پایان با تاکید بر فعالیت های قرآنی در این مجموعه اظهار کرد: تلاش می شود که سهم فعالیت‌های قرآنی و اثرگذاری فعالیت‌های قرآنی و فرهنگ قرآنی و استفاده از این محتوای اثرگذار در فعالیت‌های فرهنگی وزارت ورزش و جوانان سال به سال با یک منطق مشخص افزایش یابد که محدود به برگزاری مسابقات و نمایشگاه قرآن و یا فعالیت‌های تبلیغی ترویجی نخواهد بود.

وی افزود: به مسئله آموزش توجه ویژه ای شده است به نوعی که در هیئت‌های ورزشی در استان‌ها، شهرستان‌ها جلسات آموزشی برگزار شده است. بحث پیام سازی و پیام رسانی در اماکن و فضاهای ورزشی یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های ما است که امیدواریم به نحو احسن انجام و همچنین تعامل همکاری جدی با همه مجموعه سازمان‌ها و مراکز قرآنی کشور و استفاده از تجربیات آنها از اهمیت برخوردار است.

خاکی در پایان صحبت های خود به بحث بین‌المللی حوزه ورزش تاکید کرد و گفت: بحث ارتباطات بین‌المللی بسیار اثرگذار و مهم است. بهانه فعالیت‌های قرآنی و به برکت فعالیت‌های قرآنی کشور در سطح منطقه و هم در سطح قاره‌ای در سطح جهانی این امکان را داریم که جامعه ورزشی بین‌الملل در حوزه قرآن یک ایجاد ارتباط ویژه برقرار کرده و این امکان برای جمهوری اسلامی ایران باشد که بتواند ورزشکاران اخلاق مدار و قرآنی خودش را در ارتباط با جامعه قرآنی جهانی و ورزشی فراهم بسازد که در این راستا اولین دوره امسال در شیراز در قالب یک محفل برگزار شد و تجربیات خوبی فراهم آورد.

وی خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم مسابقات برای سال آینده ابعاد بین‌المللی وسیعتری پیدا کند. با توجه به گفته آقای سطوتی سال 2018 تبریز به عنوان میزبان پایتخت گردشگری معرفی شده است که در این زمینه طبیعتا ابعاد بین‌المللی دادن به این کار می‌تواند اثرگذار باشد.

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۸/۲۱ - ۰۹:۲۵
0
0
باید به توسعه فعالیت‌های قرآنی تدابیر لازم اندیشیده شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۸/۲۱ - ۰۹:۲۶
0
0
توسعه فعالیت‌های قرآنی نتایج مثبتی خواهد داشت
captcha