جهاد دانشگاهی مصداق علمی آتش به اختیار فرهنگی است
کد خبر: 3662227
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۸
عین ‌القضاتی:

جهاد دانشگاهی مصداق علمی آتش به اختیار فرهنگی است

گروه فرهنگی: سرپرست معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک گفت: ماهیت جهاد دانشگاهی، فرهنگی است و به صراحت می‌توان گفت از سال 59 تاکنون در این زمینه آتش به اختیار عمل کرده، نمونه آن خبرگزاری بین‌المللی قرآن و مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان است.

پیمان عین‌ القضاتی، سرپرست معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اراک، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: امام خمینی(ره) و بزرگان کشور، اوایل انقلاب برای پر کردن خلأهای فرهنگی و بخشی از مباحث آموزشی و پژوهشی با تیزبینی خاصی، گفتمان جهادی را مطرح کردند.
وی ادامه داد: در دهه اخیر نیز مقام معظم رهبری بر اقدامات جهادی تاکید ویژه دارند که نشان دهنده هم سویی گفتمان حضرت امام(ره) و ایشان است؛ لذا گفتمان جهادی یک ضرورت محسوب می‌شود البته بحث تدوام حرکت جهادی از سوی مقام معظم رهبری بیانگر این است که همچنان حق مطلب در این زمینه ادا نشده است.
عضو شورای برنامه‌ریزی پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: جهاد دانشگاهی در بخش دانشگاه‌های دولتی و ادارات زیر مجموعه علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان حامی و یاری رسان حوزه‌های فرهنگی و پژوهشی اقدامات خوبی از خود باقی گذاشته است، با توجه به گذشت چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی، باید اهداف و ماموریت‌های جهاد دانشگاهی نیز به روز شود، امروز شاهد تاسیس دانشگاه‌های غیر دولتی، مؤسسات غیر انتفاعی و..  هستیم که نیاز به پشتوانه‌های فرهنگی دارند همچنین در دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز باید بیش از این به مباحث اجتماعی و فرهنگی توجه شود و این از رسالت‌های جهاد دانشگاهی است.
وی تصریح کرد: نباید رسالت جهاد دانشگاهی به حوزه دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری محدود شود بلکه لازم است فعالیت این نهاد از حوزه دولتی به بخش‌های خصوصی نیز کشیده شود.
عین القضاتی گفت: با توجه به تغییرات نسل چهارم انقلاب اسلامی و تغییر نیازها و خواسته‌های این نسل، باید تغییراتی در برنامه‌های فرهنگی نیز شاهد باشیم. معمولاً جهاد دانشگاهی در فعالیت‌های فرهنگی مبتنی بر خواسته‌ها و نیازهای هر نسل پیشقدم بوده و به دلیل قدرت خلاقیت، روحیه جهادی و نگاه انقلابی توانسته اشتیاق دانشجویان را به فعالیت‌های فرهنگی جذب کند.
وی بیان کرد: جهاد دانشگاهی در دهه اخیر در مباحث پژوهشی خوش درخشیده و در حوزه دانش بنیان نیز حرکت‌های بسیار مثبتی به یادگار گذاشته است اما نباید در همین حد متوقف شود و باید با عمومیت بخشیدن به جامعه مخاطب، چتر فعالیت‌هایش را روی تمام دانشگاه‌ها باز کند و در کنار آن از تجارب، اندیشه‌ها و نخبگان تمام دانشگاه‌ها بهره‌مند شود.  
سرپرست معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک تصریح کرد: اسلامی شدن علوم انسانی، یک مقوله پژوهش محور است که باید در این راستا پژوهشکده‌های علوم انسانی با همکاری حوزه‌های علمیه کار گروه‌ مشترک تشکیل دهند. دانشگاه خط سیر خود را درباره مباحث علوم انسانی مشخص کرده اما باید رفتار مشارکتی بین مراکز پژوهشی جهاد دانشگاهی و مراکز پژوهشی حوزه و دانشگاه‌ها یا پژوهشکده فرهنگ و تمدن اسلامی محقق شود اینکه انتظار داشته باشیم یک نهاد خاص پیگیر اسلامی شدن علوم انسانی باشد انتظار نابجایی است.
مدیر مؤسسه قرآن و عترت اصحاب الثقلین اراک با اشاره به بخش قرآنی جهاد دانشگاهی گفت: برگزاری مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان یکی از بزرگترین رخدادهای فرهنگی در سطح بین‌المللی است که به عنوان همایش علوم قرآنی قلمداد می‌شود اما با توجه به تغییر ذائقه نسل جدید همچنان  خلأهای فرهنگی در دانشگاه‌ها مشهود است.
عین القضاتی تاکید کرد: برنامه‌های قرآنی را باید فارغ از نگاه‌ مسابقه‌ای دنبال کنیم، لازمه این امر شناخت مخاطب است علی رغم همه تلاش‌ها توفیقات در این باره کم بوده؛ لذا می‌طلبد با نگاه ویژه‌ای به مباحث قرآنی بپردازیم، به عنوان مثال در بحث ترویج قرآن در میان دانشجویان باید نگاه سبک زندگی داشته باشم نه صرفاً آموزش قرائت، دانشجویان بیشتر به کاربردی شدن مفاهیم قرآن علاقه دارند تا قرائت.
سرپرست معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک ادامه داد: در مباحث دینی باید از ابزارهای نوین آموزشی استفاده کرد جهاد دانشگاهی می‌تواند در این زمینه پیشگام باشد چراکه ماهیت این نهاد، فرهنگی است و به صراحت می‌توان گفت از سال 59 تاکنون آتش به اختیار عمل کرده است.
عین القضاتی ادامه داد: در واقع فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی نمود علمی آتش به اختیار است هر کجا خلأ داشتیم جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد عمومی انقلابی وارد عمل شده است نمونه آن پوشش خلأها و کمبودها قرآنی است.
مدیر مؤسسه قرآن و عترت اصحاب الثقلین افزود: در اطلاع رسانی قرآنی نیز با خلأ جدی مواجه بودیم که باز هم جهاد دانشگاهی آتش به اختیار عمل کرد و خبرگزاری بین‌المللی قرآن را راه‌اندازی کرد و انصافاً تاکنون این خلأ را پر کرده است، همچنین در حوزه شرکت‌های دانش بنیان، سلول‌های بنیادی و... این‌ها مصداق آتش به اختیار بودن است درواقع جهاد دانشگاهی با شناسایی کمبودها، بدون چشمداشت و با روحیه جهادی وارد عرصه عمل شده است.
عضو شورای برنامه ریزی پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اسلامی شدن دانشگاه‌ها باید همچنان از دغدغه‌های جهاد دانشگاهی باشد چراکه اساساً شکل گیری جهاد دانشگاهی با هدف اسلامی شدن دانشگاه‌ها بود، این هدف با توجه به اینکه خود جهاد دانشگاهی اقدام به تأسیس دانشگاه کرده است باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
وی تصریح کرد: مرکز افکار سنجی جهاد دانشگاهی(ایسپا) بازوی توانمند برنامه‌ریزان فرهنگی است قبل از اجرای تدوین هر سیاستی باید از زیر پوست جامعه رصد گری داشته باشیم مرکز افکار سنجی جهاد دانشگاهی در این خصوص خیلی خوب کار را آغاز کرد اما امروز دچار نشیب شده است و هنوز نتوانسته توانمندی‌های خود را به جامعه و مدیران معرفی کند.
سرپرست معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک افزود: ضرورت دارد این نهاد انقلابی که با رویکرد اسلامی کار می‌کند در عرصه رصدگری حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی بیش از گذشته در جامعه نقش آفرین باشد هر چند در استان مرکزی ایسپا ارتباط خوبی با استانداری و سایر نهادها دارد اما توان ایسپا بیش از این است.
عین القضاتی در پایان بیان کرد: جهاد دانشگاهی باید توانمندی‌های خود را به عنوان سمبل حرکت انقلابی و جهادی، بیش از گذشته به نمایش بگذارد و ظرفیت‌های خودش را به سمع و نظر مسئولان برساند.
captcha