سیدمرتضی موسویان، رئیس مرکز رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به نوع حمایت از محتوای تولیدی، اظهار کرد: امروزه نوع حمایتها در همه نهادهای حامی تغییر کرده است، یعنی در گذشته قراردادی منعقد میشد و ارگانها شریک میشدند و از محتوا حمایت میکردند. همچنین کسی که این کار را برعهده میگرفت، عموما سهمش انجام کار بود و دغدغهای در مورد تأمین مالی یک پروژه نداشت اما امروزه این رویکرد تغییر کرده است و ما صندوقهایی آماده میکنیم که تولیدکننده باید تعهدات لازم را انجام دهد و وام را دریافت کند.
وی ادامه داد: برای مثال سازمان فناوری اطلاعات به استارت آپها 15 میلیون پول میدهد و زمانی که آنها به بلوغ رسیدند این حمایت مالی را به 200 میلیون تومان افزایش میدهد. در گذشته هم محتواها و تولیدات خوبی صورت میگرفت اما متأسفانه کسی به دنبال نشر آن نبود اما امروزه تولیدکنندگان علاوه بر تولید به دنبال نشر آثارشان هستند و حتی برای خود تیمی تشکیل میدهند و تبدیل به یک مؤسسه فعالی میشوند. حمایتها در همه جای دنیا وجود دارد و بزرگترین استارتآپ دنیا در فرانسه است.
رئیس مرکز رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در خصوص ایجاد علاقه ما هنوز کار محکمی انجام ندادهایم، یعنی کسی که ابراز علاقه میکند، نبایست او را رها کنیم بلکه آموزشهای لازم را ارائه دهیم و امکانات خوبی برایش فراهم کنیم تا بتواند تبدیل به یک تولیدکننده شود و گروهی را مدیریت کند.موسویان اظهار کرد: در فضای مجازی باید امنیت ایجاد کنیم و موضوع مالکیت معنوی یکی از عمدهترین چالشها برای عدم گسترش است. البته طرح شامد به این مسأله کمک خواهد کرد و ما هم از موضوع پشتیبانی میکنیم. هر تولیدکنندهای زمانی که برای محصولش شامد میگیرد، محصول تأیید شده بوده و ما از آن حمایت خواهیم کرد.
وی با اشاره به ارائه مجوز پس از نشر گفت: روشها با توجه به فضای جدید یعنی فضای دوم قاعدتا باید تغییر کند. مثلا ممیزی پس از نشر را باید در پیش بگیریم. ممیزی پیش از نشر امکانپذیر نیست، زیرا محتوایی که تولید میشود معلوم نیست پس از نشر دچار چه تغییرات و آپدیتهایی شود. زمانی که تولیدکننده به خط قرمزها و نوع مسئولیتش آگاه باشد، قطعا تولید مناسبی خواهد داشت و نگران مجوز پس از نشر نخواهد بود چون تولیدی را به ارمغان آورده که هیچ مشکلی ندارد.