اجرای نمایش در کربلا با توسل به امام حسین(ع) رقم خورد
کد خبر: 3662343
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱

اجرای نمایش در کربلا با توسل به امام حسین(ع) رقم خورد

گروه فرهنگی: یک کارگردان تئاتر مشهد با اشاره به اینکه برای اولین بار گروه نمایشی از مشهد در مسیر پیاده روی اربعین از نجف تا کربلا نمایش اجرا کردند، عنوان کرد: با توسل به امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) این حرکت رقم خورد.

محمد جهان‌پا، کارگردان تئاتر مشهد، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در خصوص تئاتر اجرا شده در مسیر نجف به کربلا، اظهار کرد: اجرای نمایش در مسیر نجف به کربلا، امسال برای اولین بار در تاریخ تئاتر مشهد صورت گرفت.
وی ادامه داد: برای اولین بار گروه نمایشی از مشهد در مسیر پیاده روی اربعین از نجف تا کربلا نمایش‌هایی را در قالب دومین همایش تئاتر مردمی روایت «راهیان» که حوزه هنری کشور برنامه‌ریز آن بوده، را اجرا کردند.
جهان‌پا با اشاره به هماهنگی‌هایی که با حوزه هنری خراسان صورت گرفت، افزود: با هماهنگی‌های صورت گرفته، گروه نمایشی را برای اعزام آماده کردیم. در عمود‌های مختلف مسیر نجف به کربلا چندین نمایش با موضوعات، روایت مسلم بن عقیل، زهیر بن قین، غلام امام حسین(ع)، روایت حضرت علی اصغر(ع) و حضرت عباس(ع) و بسیاری از روایت‌های مقتل را به صورت میدانی به نمایش گذاشتیم. 
این کارگردان تئاتر با تأکید بر اینکه این نمایش مورد استقبال زائران و مجاوران عراقی قرار گرفته بود، بیان کرد: این نمایش حرکت بسیار خوبی بود و امیدواریم در سال‌های بعد نیز با تخصیص موکب‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم، فضای کافی و جایگاه مشخصی برای اجرای نمایش در این مسیر معنوی داشته باشیم.
وی اظهار کرد: می‌توان با اجرای این گونه نمایش‌ها با زائران عراقی به خاطر مسائل فرهنگی و ضعف‌های مختلفی که در مباحث فرهنگی دارند، ارتباط برقرار کرد.
جهان‌پا با اشاره به اینکه این تئاتر از 12 الی 17 آبان در مسیر نجف به کربلا اجرا شد، ابراز کرد: از شهرهای مختلف نیز برای اجرای نمایش در مسیر نجف به کربلا آمده بودند، گروه نمایشی از اهواز، تعزیه حضرت علی اکبر(ع) را به زبان عربی اجرا کردند، گروهی از بهشهر نمایش خیابانی داشتند و گروهی از رشت نمایش خیابانی در مورد شهدای مدافع حرم اجرا کردند.
این کارگردان تئاتر در خصوص اعزام گروه تئاتر مشهد برای اولین بار به کربلا، افزود: از پارسال به شدت پیگیر این بودم که فضای اجرای نمایش‌های آیینی را در ایام اربعین در کربلا داشته باشیم، لذا این اتفاق خوب افتاد و ما توانستیم در سرزمین دیگر با فضای نمایشی متفاوت و با انسان‌هایی از تبارها و نژادهای مختلف که عاشقان اهل بیت(ع) هستند با زبان نمایش ارتباط برقرار کنیم.
وی در خصوص حس و حال خود، عنوان کرد: اجرای این نمایش در این مسیر معنوی حس و حال خوبی به انسان می‌دهد. هر چند که این گونه اجراها مشکلات خاص خود را دارد.
جهان‌پا با اشاره به اینکه با توسل به امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) این حرکت رقم خورد، اظهار کرد: اولین بار در تاریخ تئاتر مشهد، یک گروه نمایشی در مسیر نجف به کربلا تئاتر آیینی اجرا کردند.
این کارگردان تئاتر با بیان اینکه گروه نمایشی آن‌ها حدودا 16 نفر بودند، ادامه داد: اجرا در فضای میدانی آن هم در مسیر نجف به کربلا حس و حال خاصی داشت، اینکه کسی منتظر اجرای ما نیست، فضای متفاوتی را برای گروه رقم می‌زد.
وی در ادامه گفته‌های خود، بیان کرد: گروه نمایشی ما ابزار و وسایلشان را پهن می‌کردند و لباس‌های مخصوص خود را می‌پوشیدند و جالب‌تر این بود که صاحبان موکب‌ها که عراقی بودند، میدان بازی ما را کنترل و حمایت و به نوعی نظم گروه را برقرار می‌کردند و بعد از اجرای نمایش گروهمان را مورد تفقد قرار می‌دادند.
جهان‌پا گفت: اجرای این گونه برنامه‌ها کمک خواهد کرد تا زائر بتواند شور معنوی خود را با شعور تکمیل کرده و با انگیزه بیشتری به زیارت برود.
این کارگردان تئاتر حضور در این مسیر معنوی و اجرای نمایش را مهم‌ترین دستاورد این سفر دانست و اظهار کرد: آرزوی ما این است که حرکت ما را حضرت مهدی(عج) دیده باشند و مورد تفقد ایشان قرار گرفته باشد. ما خوشحالیم که در مسیر اربعین با زبان هنر عزاداری کردیم و قطعا خیر و برکت آن را در کارهایمان خواهیم دید.  
captcha