رونمایی از تابلوی «عرش بر زمین» اثر استاد فرشچیان
کد خبر: 3662393
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰

رونمایی از تابلوی «عرش بر زمین» اثر استاد فرشچیان

گروه فرهنگی: مراسم رونمایی از تابلوی «عرش بر زمین یا گودی قتلگاه» اثر استاد محمود فرشچيان، پیشکسوت برجسته نگارگری و «قرآن حکاکی شده بر روی 114 سنگ» از داود زمانی آذر، ظهر امروز با حضور تولیت آستان قدس در موزه قرآن این مجموعه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مراسم رونمایی از اثر اهدایی تابلوی «عرش بر زمین یا گودی قتلگاه» اثر محمود فرشچيان، پیشکسوت برجسته نگارگری و قرآن حکاکی شده بر روی 114 سنگ از داود زمانی آذر، ظهر امروز، 21 آبان با حضور حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، توليت آستان قدس رضوی، در موزه قرآن آستان قدس رضوی برگزار شد.

رونمایی از تابلوی «عرش بر زمین» اثر استاد فرشچیان
در ابتدای مراسم، محمدهادی زاهدی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با بیان اینکه آثار اهدایی محمود فرشچیان به موزه آستان قدس، بدون ‎حضور ایشان اهدا شده است، اظهار کرد: اثر «عرش بر زمین یا گودی قتلگاه»، دل‌نگاشته فرشچیان است که حدود یک سال زحمت بر روی آن‌ کشیدند.
وی بیان کرد: امیدواریم بتوانیم با ایجاد زمینه بهتر برای پیشکسوتان و اساتید هنری، کاری کنیم تا آثار هنرمندان که خلق تمدن و آفرینش ثروت مادی و معنوی است، دیده شود.
زاهدی با اشاره به اینکه هنری که در فرهنگ‌سازی و خلق هویت اثرگذار باشد، ارزشمندتر است، بیان کرد: هنر می‌تواند در اقتصاد هم سهم زیادی داشته باشد.
وی در ادامه در خصوص برنامه‌های انجام شده در موزه هدایای رهبری، افزود: استفاده از آثار هنرمندان ایرانی، استفاده از فناوری نو و اینفوگرافیک، نورآرایی فضا و بهره‌مندی از خادم‌یاران از جمله این موارد است.

رونمایی از تابلوی «عرش بر زمین» اثر استاد فرشچیان
در ادامه پیام محمود فرشچیان، پیشکسوت برجسته نگارگری قرائت شد: برای این حقیر نهایت افتخار است که 17 اثر مذهبی و هنری و یک تابلو به نام «خمسه طیبه» که یادگار پدرم بود را به آستان مقدس امام رضا(ع) وقف شرعی کنم».
در ادامه، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، بیان کرد: برای هر بیننده‌ای اعجاب برانگیز است که چگونه شخصی می‌تواند چنین اثر فوق‌العاده‌ای را ایجاد کند.
وی در ادامه عنوان کرد: این دو اثر وجه مشترکشان قلم است و هر قلمی مورد ستایش قرآن کریم نیست بلکه قلمی که مستور توحیدی باشد، مورد توجه خداوند قرار می‌گیرد.
حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه اثر همراه با ابتذال که امروز به عنوان هنر از آن یاد می‌شود، هنر نیست، ابراز کرد: آنچه در فرهنگ و تمدن ما دیده می‌شود، هنری همراه با حکمت و مدنیت است.
وی ادامه داد: هنر در تاریخ فرهنگ اسلامی ما، تمدن‌ساز و هویت‌ساز است لذا می‌توان هویت یک جامعه را برای آنکه در تاریخ و تطور زمان گم نشود، در آثار هنری که فرهنگ ایجاد می‌کند مشاهده کرد.

رونمایی از تابلوی «عرش بر زمین» اثر استاد فرشچیان
حجت‌الاسلام رئیسی تصریح کرد: اگر دفاع مقدس و شکوه و عظمت مردم در صحنه‌های مختلف و خلق رشادت‌ها و آنچه در عاشورا اتفاق افتاده، در هنر جلوه کند، بقای آن در نسل آینده بهتر تضمین می‌شود.
تولیت آستان قدس رضوی در ادامه گفته‌های خود با اشاره به اینکه وقتی انقلاب‌های دیگر را کنار انقلاب اسلامی می‌گذاریم، می‌بینیم که انقلاب‌های کشورهای دیگر شبیه کودتا است، بیان کرد: در موزه‌های خارج از کشور سعی می‌کنند تا آثار رشادت‌های ما را در حاشیه قرار دهند که هنرمندان ما می‌توانند این رشادت‌ها را در آثار خود زنده نگه دارند.

رونمایی از تابلوی «عرش بر زمین» اثر استاد فرشچیان
وی در پایان گفته‌های خود، ادامه داد: موزه‌های آستان قدس رضوی باید پایگاه و باشگاه اندیشه‌ورزی برای تضارب آرا، نظرات و اندیشه‌ها در خلق آثار هنری باشد.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سهراب شکوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۸/۲۳ - ۱۳:۲۲
0
0
چه تصاویر زیبایی
captcha