خاطره‌ای ماندگار در موکب «حشدالشعبی»/ تبعیض بین 3 طیف
کد خبر: 3662477
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳
محمد کرمانی از حضورش در پیاده‌روی اربعین می‌گوید:

خاطره‌ای ماندگار در موکب «حشدالشعبی»/ تبعیض بین 3 طیف

گروه فعالیت‌های قرآنی: عضو کاروان قرآنی اعزامی به پیاده‌روی اربعین با اشاره به خاطره زیبایی که در یکی از موکب‌ها برای او رقم خورده است،‌ به بنرهای تبلیغاتی بسیار زیاد برنامه مداحان و وعاظ در موکب‌ها اشاره و اظهار کرد: در مقابل این، هیچ تبلیغ محیطی در مورد اجرای قاریان قرآن در موکب‌ها وجود نداشت.

خاطره‌ای ماندگار در موکب «حشدالشعبی»

سیدمحمد کرمانی،‌ از اعضای کاروان قرآنی اعزامی به اربعین حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در مورد کرسی‌های تلاوت قرآن در مسیر پیاده‌روی اربعین به افتخار حضور داشتن در این کاروان به مدت دو سال اشاره کرد و گفت: با توجه به هماهنگی‌هایی که توسط ستاد اربعین و اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با موکب‌ها صورت گرفته بود، تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های منسجم‌تری صورت گرفته بود و شاهد نظم بهتری بودیم. 

وی افزود: با این وجود برخی مواقع دیده می‌شد با وجود هماهنگی‌های صورت گرفته از قبل، به لحاظ شرایط و ازدحام زیاد جمعیت، ‌گاهی برنامه‌ای لغو می‌شد و برخی مواقع نیز برنامه پیش‌بینی‌ نشده‌ای نیز رخ می‌داد که این موضوع جزء نکات جالب بود. 

کرمانی با اشاره به اینکه برخی برنامه‌های خارج از برنامه‌ریزی قبلی به شکل بسیار مطلوب و در سطح بالایی برگزار می‌شد، تصریح کرد: در این برنامه‌ها حضور پرشور مردم و حتی نوع برخورد مسئولان موکب‌ها برای اجرای برنامه قرآنی و درخواست‌هایی که در این زمینه داشتند جالب توجه بود.

این قاری ممتاز کشورمان در ادامه به سابقه سه‌ ساله کاروان قرآنی پیاده روی اربعین اشاره و اظهار کرد: خوشبختانه هر سال، شاهد تثبیت برنامه‌های قاریان در مسیر پیاده‌روی هستیم. در سال‌های گذشته معمولاً استقبال از برنامه‌های ذاکرین اهل بیت(ع) و وعاظ بسیار زیاد بود، امسال در کنار این موضوع شاهد استقبال از برنامه‌های قرآنی و کرسی‌های تلاوت‌ و محافل قرآنی بودیم. این استقبال خصوصاً از تلاوت‌های اذان‌گاهی بسیار زیاد بود. این موضوع که قاری به صورت زنده اذان را اجرا می‌کرد و گروه‌های تواشیح که معمولاً «اسماءالحسنی» را اجرا می‌کردند باعث شده بود تا استقبال زائران از این برنامه‌ها به چشم بیاید.

این عضو کاروان قرآنی اعزامی به پیاده‌روی اربعین حسینی همچنین در پاسخ به این سوال که زائران اربعین حسینی همانند برنامه‌های ذاکرین اهل بیت(ع) و سخنرانان مذهبی تشنه حضور در محافل قرآنی در موکب‌ها بودند یا خیر،‌ گفت: برای اینکه بخواهیم به این موضوع برسیم‌ نیازمند به یک سری شرایط هستیم که تبلیغ محافل و کرسی‌های تلاوت یکی از آنهاست. در طول مسیر پیاده‌روی اربعین به فواصل بسیار کم، شاهد بنرهای بسیار بزرگ تبلیغ مداحی و سخنرانی چهره‌های مختلف که شناخته شده هستند، بودیم، در صورتی که در مورد کاروان قرآنی با وجود اینکه در بین کاروان چهره‌های بسیار مطرح قرآنی نیز حضور داشتند، شاهد چنین تبلیغاتی نبودیم.

کاروان قرآنی اربعین

کرمانی با اشاره به اینکه باید تبلیغات محیطی در مورد اینکه فلان قاری مطرح و بین‌المللی کشور در چه تاریخی در چه موکبی تلاوت قرآن کریم دارد، صورت می‌گرفت، خاطرنشان کرد: ما به هیچ وجه شاهد چنین تبلیغاتی نبودیم. در واقع تلاوت‌هایی که صورت می‌گرفت مردم و زائران اربعین در لحظه متوجه چنین برنامه‌ای می‌شدند. البته این سومین سال اعزام این کاروان است و در سال‌های آینده قطعاً وضعیت به مراتب بهتر خواهد شد.

این قاری ممتاز کشورمان با اشاره به اینکه در حین تلاوت قاریان شاهد شور و اشتیاق مردم برای شنیدن تلاوت‌ها بودیم، اظهار کرد:‌ در برخی محافل شاهد بودیم که مردم با شنیدن تلاوتی زیبا، گریه می‌کردند. اینها همه موجب دلگرمی‌ است و البته همانطور که گفتم جای کار بیشتری دارد.

وی در مورد خاطراتی که در این سفر رقم خورده است، بیان کرد: یکی از اتفاقات جالب این بود که قرار بود در یکی از موکب‌های بزرگ اجرا داشته باشم که به دلیل برخی شرایط اجرای برنامه لغو شد، همه ما ناراحت از این موضوع در حال پیاده‌‌روی بودیم که یکی از موکب‌ها که مربوط به «حشدالشعبی» عراق بود و چادر بسیار محقری هم داشت از ما درخواست کرد تا در آنجا تلاوت داشته باشیم. اتفاقاً یکی از بهترین کرسی‌های تلاوت که صورت گرفت در آنجا بود. در این کرسی تلاوت اغلب حاضران با گوشی‌های خود شروع به ضبط تلاوت کردند و صحنه‌های زیبایی را رقم زدند. شخصاً تلاوتی که در آن موکب داشتم، بسیار پسندیدم و تلاوت بسیار خاصی بود.

کرمانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور که زمینه حضور قاریان در پیاده‌روی اربعین را فراهم کرد،‌ قدردانی و اذعان کرد: در کنار این قدردانی یک گلایه هم از ستاد اربعین دارم که در امر بازگشت کاروان مقداری کم لطفی کردند و سفری که قرار بود هوایی باشد به صورت نیمه زمینی بود. ما بیش از 14 ساعت زمینی از سامرا تا اهواز را طی کردیم و از اهواز با هواپیما به تهران آمدیم.

این عضو کاروان قرآنی اعزامی به اربعین حسینی در پایان بیان کرد: در حالی که دیده می‌شود برای مداحان و وعاظ هم هتل‌های درجه یک در نظر گرفته می‌شود و هم اینکه بهترین خدمات به آنها ارائه می‌شود. البته همین میزان که سفر زیارت اربعین نصیب ما شده است، سعادت بسیار زیادی است اما انسان این تفاوت‌ها و تبعیض‌ها را بین این سه گروه و سه طیف می‌بیند، دلسرد می‌شود. 

captcha