عدم‌ حمایت مالی از سوی دولت؛ بزرگ‌ترین مشکل مؤسسات قرآنی یزد
کد خبر: 3662584
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۱

عدم‌ حمایت مالی از سوی دولت؛ بزرگ‌ترین مشکل مؤسسات قرآنی یزد

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد گفت: عدم‌ حمایت مالی از سوی دولت روند تربیت حافظ و قاری قرآن را با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآنی(ایکنا) از یزد، یزدبانو نوشت: حسین دشتی، رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در مورد تعداد مؤسسات قرآنی فعال در استان یزد تصریح کرد: در حال حاضر 110 موسسه قرآنی با نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یزد فعالیت می‌کنند که از این تعداد 60 موسسه دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و 50 موسسه به‌عنوان شعبه مؤسسات مجوز دار هستند.
وی با بیان اینکه تمام شهرستان‌های یزد موسسه قرآنی دارند، اذعان کرد: به‌زودی بانک اطلاعاتی اصحاب قرآن توسط معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل خواهد شد که پس از تکمیل آن می‌توان آمار دقیق از فعالان قرآنی ارائه داد.
دشتی تعداد حافظان بیش از 10 جزء قرآن کریم در استان یزد را حدود یک هزار و 500 نفر اعلام کرد و افزود: بیش از 70 درصد حافظان قرآن را بانوان تشکیل می‌دهند.
وی بزرگ‌ترین مشکل پیش روی مؤسسات و فعالان قرآنی را عدم‌حمایت مالی از سوی دولت عنوان کرد و گفت: متأسفانه عدم‌حمایت مالی به‌ویژه از سوی دولت روند تربیت حافظ و قاری قرآن را با مشکل مواجه کرده است؛ به‌عنوان‌مثال مدرسه شبانه‌روزی حفظ قرآن کریم به دلیل عدم‌حمایت مالی و ناتوانی در تأمین هزینه‌های قرآن آموز نمی‌تواند جذب بالایی داشته باشد.
دشتی با بیان اینکه بیش از 80 درصد قرآن آموزان در سنین بزرگ‌سالی را بانوان تشکیل می‌دهند، ادامه داد: مردان در سنین بزرگ‌سالی خیلی به قرآن آموزی نمی‌پردازند؛ این یکی از آسیب‌هایی است که در حوزه قرآنی با آن مواجه ایم.
وی افزود: همان‌طور که مادران باید دغدغه قرآن آموزی را داشته باشند تا بتوانند نقش خود را در پرتو قرآن به‌خوبی ایفا کنند، پدران نیز باید به‌عنوان یکی از ستون‌های خانواده و با توجه به نقش برجسته آن‌ها در جامعه قرآن و دستورات آن را فراگیرند.
رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در بخش دیگری از سخنان خود از برگزاری شانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت خبر داد و گفت: این آزمون در 2 قالب کتبی و الکترونیکی به‌صورت سراسری و برای نخستین بار به‌صورت مشترک با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان آموزش‌وپرورش در روز پنج‌شنبه و جمعه 26 و 27 بهمن‌ماه سال جاری در چهار نوبت برگزار خواهد شد.
وی از برگزاری جشنواره ملی نقاشی خط آیات خبر داد و گفت: به‌زودی فراخوان جشنواره ملی نقاشی‌خط آیات و اطلاعات لازم برای شرکت در این جشنواره منتشر خواهد شد.
captcha