از بساز و بفروش تا تدریس قرآن
کد خبر: 3662678
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳

از بساز و بفروش تا تدریس قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی- مدیر مرکز تخصصی بیت‌الحفاظ مشهد الرضا(ع) با بیان اینکه شغل پردرآمدی داشتم اما فاصله گرفتن از قرآن یک خلأ در زندگیم ایجاد کرده بود، لذا کار بساز و بفروش را رها کرده و به تدریس قرآن مشغول شدم، گفت: دغدغه تدریس کلاس حفظ درجه یک که حافظی با محفوظات بالای 70 درصد خروجیش باشد، سبب شد تا تدریس قرآن را آغاز کنم.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، بالاخره به پلاک 31 در کوچه‌ای دو متری رسیدم. تا قبل از جستجو، یک مکان با تابلویی بزرگ و ساختمانی وسیع در ذهنم تداعی شده بود، اما به محض اینکه به خیابان پاسداران یک رسیدم، یک بنر ساده در سردرب طبقه منهای یک ساختمانی را مشاهده کردم. درب نیمه باز را وارد شدم، صوت تکرار آیات دلنشین قرآن با صدای جمعی از قرآن‌آموزان به گوش می‌رسید. با پایین رفتن از هر پله، صدا واضح‌تر می‌شد و در پایین‌ترین پله صدای تدریس استاد به وضوح شنیده می‌شد. بانویی مرا به کلاس راهنمایی کرد، وارد شدم و قرآن‌آموزان مشغول حفظ و استاد نیز در حال تدریس بود.

محمد جواد یوسفی، مدیر و مدرس مرکز تخصصی بیت‌الحفاظ مشهد الرضا(ع) در گفت‌وگو با ایکنا از حضورش در عرصه حفظ و بعد تدریس قرآن می گوید و بیان می‌کند: با توجه به اینکه خودم حافظ قرآن هستم و در طول حفظ با مشکلاتی روبه‌رو بودم لذا همیشه دغدغه تدریس درجه یک و عالی را در ذهن داشتم.

وی می‌افزاید: خیلی از افراد جامعه قلبا دوست دارند، حافظ قرآن بشوند و حتی خیلی افراد بارها تصمیم به این کار گرفته اند و چندین سوره از جزء۳۰ و یا حتی چند جزء از قرآن را هم حفظ کرده‌اند، ولی هر کدام به دلایلی نتوانسته‌اند در این مسیر موفق شوند و بعد از مدتی حفظ قرآن را کنار گذاشته اند.
این مدرس قرآن ادامه می دهد: افرادی که همین قدر محفوظات را دارند نیز متاسفانه پس از مدتی که حفظ را رها می کنند، محفوظات خود را به فراموشی سپرده و از برکت حفظ محروم می‌شوند.
عدم آگاهی از چگونگی حفظ قرآن، باعث ناامیدی حافظ می‌شود
یوسفی ادامه می‌دهد: مهمترین دلیلی که افراد نمی‌توانند در مسیر حفظ قرآن موفق شوند، نداشتن اطلاعات کافی در زمینه چگونگی حفظ قرآن است لذا بعد از مدتی که حفظ قرآن را شروع می کنند، خود را از ادامه کار ناتوان می‌بینند.
وی  در خصوص چگونگی ورود خود به وادی حفظ قرآن می‌گوید: از سال 85 حفظ قرآن را آغاز کردم اما فقط در حد حفظ آیات و بدون شناخت مفاهیم بود و آن زمان کلاس مناسبی برای حفظ تخصصی پیدا نکردم.
از حرفه بساز و بفروش تا تدریس قرآن
این حافظ و مدرس قرآن با اشاره به عدم حضور خود در عرصه مسابقات قرآن ادامه می‌دهد: حافظ کل قرآن هستم، ولی به دلیل شغل پر دغدغه‌ای که داشتم و از طرفی از عرصه قرآنی فاصله گرفته بودم، هیچگاه در مسابقات قرآن شرکت نکردم.
یوسفی بیان می کند: با اینکه شغل پردرآمدی داشتم و به لحاظ مالی کاملا تامین بودم اما فاصله گرفتن از قرآن یک خلاء در زندگیم ایجاد کرده بود، لذا کار بساز و بفروش را رها کرده و به تدریس قرآن مشغول شدم.
ضرورت وجود مراکز تخصصی حفظ قرآن در جوار عترت
وی با بیان اینکه وجود کلاس تخصصی حفظ قرآن در مشهد با توجه به هم‌جواری با عترت، یک ضرورت است، اضافه می‌کند: دغدغه تدریس کلاس حفظ درجه یک که حافظی با محفوظات بالای 70 درصد خروجیش باشد، سبب شد تا تدریس قرآن را همراه با مفاهیم و به صورت تخصصی در مرکز بیت‌الحفاظ مشهد الرضا(ع) آغاز کنم.
یوسفی، حرکت در راستای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم را از دیگر اهداف خود در روی آوردن به تدریس بیان می کند و می افزاید: به نظرم در زمینه وجود کلاس های تخصصی  و جامع برای حفظ قرآن با مشکل مواجه بودیم.
حفظ تخصصی و ورود حفاظ به عرصه‌های بین‌المللی
وی می‌گوید: برنامه ریزی برای تدریس در مرکز تخصصی بیت‌الحفاظ مشهد الرضا(ع) در راستای تربیت حافظان با محفوظات بالای 70 درصد همراه با درک مفاهیم با مشورت استاد مهدی حسنی، تنظیم و آغاز شد تا شاهد حضور حافظان در آینده نه چندان دور در عرصه‌های بین‌المللی قرآن باشیم.
انتهای پیام
captcha