آموزش مفاهیم و آموزه‌های اخلاقی فلسفه عاشورا به دانش‌آموزان با زبان تعزیه
کد خبر: 3662995
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸
سیدآبادی خبر داد:

آموزش مفاهیم و آموزه‌های اخلاقی فلسفه عاشورا به دانش‌آموزان با زبان تعزیه

گروه جامعه: رئیس فرهنگسرای اخلاق در آئین اختتامیه سومین سوگواره عاشورایی تعزیه پسران، با بیان اینکه نمایش تعزیه بهترین زبان جهت تعمیق پیام عاشورا با زبان هنر نمایش بین دانش‌آموزان است، از آموزش مفاهیم و آموزه‌های اخلاقی فلسفه عاشورا به دانش‌آموزان در طرح سوگواره عاشورایی تعزیه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، اختتامیه سومین دوره سوگواره عاشورایی امروز، 22 آبان‌ماه، با حضور رجبعلی خسروآبادی، رئیس میراث فرهنگی استان تهران، حسین خسروآبادی، قائم مقام سازمان مشارکت‌های شهرداری تهران، شهرام کرمی، مدیر هنر‌های نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و محمدحسین صداقت فرد، مدیر آفرینش و اجرای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و هنرمندانی همچون کریم اکبری مبارکه و حبیب دهقان نسب در فرهنگسرای اخلاق برگزار شد.

تعمیق شناخت نوجوانان از الگوهای دینی

‌ملوک سیدآبادی، مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۴ و رئیس فرهنگسرای اخلاق در سخنانی با قدردانی از حاضران در گزارشی برگزاری «سوگواره عاشورایی» را تعمیق شناخت نوجوانان از الگوهای دینی و نهادینه ساختن پیام‌های اخلاقی عاشورا عنوان کرد که در طول ماه محرم و صفر در مدارس تهران برگزار شد.

وی با بیان اینکه تعزیه هنر یادآوری عاشورا و انتقال بیان زیبایی آن است، گفت: هنر نمایش یک شیوه بیان و بسیار نافذ و ماندگار است. پیوستگی نمایش با آئین دینی همیشه مرتبط است، لذا با توجه به اینکه دین مظهر جوشش هنر است یکی از نمادهای مؤثر دینی و فرهنگی در فرهنگ تشیع، تعزیه است.

سیدآبادی با اشاره به اینکه تعزیه هنر نمایشی است که واقعه کربلا را به تصویر می‌کشد، تصریح کرد: تعزیه یک نمایش سنتی - ایرانی و شیعی در مورد مصیبت کربلا است؛ این در حالی است که تأثیر تعزیه در حال حاضر در نسل جوان بسیار زیاد است.

رئیس فرهنگسرای اخلاق تصریح کرد: سازمان فرهنگی هنری شهرداری در جهت تعمیق پیام عاشورا با زبان هنر نمایشی برای سومین سال این سوگواره را برگزار کرد، بنابراین این سوگواره بین مدارس متوسطه پسران مناطق 8، 11، 16، 15، 18 و 20 در ماه محرم و صفر اجرا شده است.

وی ادامه داد: پس از تدوین شیوه‌نامه در هر منطقه، پنج مدرسه متوسطه پسرانه انتخاب شد، در این راستا پنج نقش تعزیه اولیاخوانی، اشقیاخوانی، ام لیلا، ابن سعد و حضرت علی اکبر(ع) انتخاب شدند.

سیدآبادی گفت: برای آشنایی هر کدام از این نوآموزان یک دست لباس کامل تعزیه، لوح فشرده و تجهیزات نمایش به مدارس داده شد. این افراد از 23 مهر‌ماه تا 10 آبان‌ماه، توسط اساتید این هنر نمایشی آموزش دیدند و در 30 مدرسه شش منطقه این تعزیه اجرا شد.

رئیس فرهنگسرای اخلاق با بیان اینکه این گروه‌ها از 13 تا 20 آبان‌ماه، در فرهنگسرای مناطق خود به رقابت پرداختند، تصریح کرد: در نهایت از هر منطقه یک گروه تعزیه انتخاب شد و شبیه‌خوانان برتر سوگواره در نقش امام حسین(ع) و ام لیلا انتخاب و تجلیل شدند.

وی با بیان اینکه پس از برگزاری اولین دوره سوگواره از سال 94 گروه تعزیه خوانان نوجوان به نام مرثیه آفتاب تشکیل شد، اظهار کرد: این گروه از دو سال پیش مورد آموزش حرفه‌ای این هنر قرار گرفتند.

آموزش ردیف‌های موسیقی برای نوجوانان تعزیه‌خوان

سیدآبادی با بیان اینکه این گروه امسال در 10 امامزاده در طول ماه محرم و صفر تعزیه اجرا کردند، تصریح کرد: از جمله دوره‌هایی که امسال ویژه این نوجوانان برگزار شد آموزش ردیف‌های موسیقی برای نوجوانان تعزیه‌خوان بود.

رئیس فرهنگسرای اخلاق با اشاره به آموزش مفاهیم و آموزه‌های اخلاقی فلسفه عاشورا به این گروه تعزیه‌خوان ادامه داد: بعد از این سوگواره، نوجوانان مورد آموزش‌های حرفه‌ای زیر نظر اساتید قرار می‌گیرند. به عنوان مثال در ترم زمستان دوره الفبای شبیه خوانی ویژه این نوآموزان برگزار می‌شود که منتخبان این سوگواره با مبانی الفبای شبیه‌خوانی آشنا می‌شوند.

سید‌آبادی با اشاره به آموزش نسخ مختلف تعزیه مانند شهادت امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) در ترم‌های بعدی گفت: آموزش ردیف‌های موسیقی و آوازی از دیگر دوره‌های آموزشی این افراد است. در محرم سال آینده چهارمین گروه حرفه‌ای با گذراندن این ترم‌ها ایجاد می‌شود و این افراد بعد از آموزش‌های گوناگون اجرای حرفه‌ای تعزیه را آغاز می‌کنند.

مشاوره‌های جمعی و هدایت‌های فردی به نوجوانان تعزیه‌خوا‌ن

رئیس فرهنگسرای اخلاق با اشاره به دیگر دوره‌های آموزشی برای این افراد ادامه داد: مشاوره‌های جمعی و هدایت‌های فردی از سوی مشاوران فرهنگسرا صورت می‌گیرد؛ همچنین این نوجوانان به لحاظ درسی مورد آموزش قرار می‌گیرند. با ظرفیتی که امسال در مدارس هم در حوزه «تعزیه» و هم در حوزه «نمایش‌های مذهبی» مشاهده شد، امیدواریم در سال آتی شاهد گسترش این سوگواره در تمام مناطق و مدارس شهر تهران باشیم.

به گزارش ایکنا برگزیدگان سومین دوره سوگواره عاشورایی به شرح زیر است:

افشین مرادی، اتابک اطمینان، سینا مخدوم‌زاده، علی دهقان‌نژاد، محمدمهدی حاجیان، امیرحسین بنی‌اردلان، حسین قادری از فرهنگسرای گلستان، منطقه هشت، دبیرستان پسرانه نبوت.

محمدعلی خاکباز، بهرام قدوسی، هاتف دنیوی، امیر عبدی‌مقدم، امید پاشایی، سینا نجفعلی‌زاده و عرفان جوادی از فرهنگسرای رازی، منطقه ۱۱، دبیرستان پسرانه جوادالائمه(ع).

مهدی اسدی، علی اصغر منتهایی، محمدحسین کوشکستانی، محمدرضا مهدی هادی کاشانی، محمدمهدی سپهری، امیرمحمد صبوری، سهیل صارمی از فرهنگسرای اخلاق، منطقه ۱۴، دبیرستان پسرانه شهید افتخاری.

همچنین علیرضا حیدری از منطقه ۲۰، محمد سعیدی از منطقه ۱۸، سید محمدصالح خاکسار از منطقه ۱۵، محمد عرفان رضایی از منطقه ۱۵، محمدهادی صبوری از منطقه ۲۰ به عنوان شبیه خوانان برتر سومین دوره سوگواره عاشورایی معرفی شدند.

captcha