آیا عربستان نسخه تحریم قطر را برای لبنان هم می‌پیچد
کد خبر: 3663226
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳

آیا عربستان نسخه تحریم قطر را برای لبنان هم می‌پیچد

سیاستمداران و بانکداران لبنانی می گویند عربستان قصد دارد همان کاری را که با قطر کرده با کشور آنها انجام دهد و کشورهای عربی را وادار به اعمال تحریم های اقتصادی علیه لبنان نماید.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) تسنیم به نقل از رویترز نوشت: سیاستمداران و بانکداران لبنانی می گویند عربستان قصد دارد همان کاری را که با قطر کرده با کشور آنها انجام دهد و کشورهای عربی را وادار به اعمال تحریم های اقتصادی علیه لبنان نماید.
بر خلاف قطر که بزرگترین عرضه کننده ال ان جی جهان است و تنها 300 هزار نفر جمعیت دارد، لبنان هیچگونه منابع طبیعی یا مالی ای در اختیار ندارد که بتواند در مقابل تحریم های احتمالی مقاومت کند. 400 هزار لبنانی در کشورهای حاشیه خلیج فارس کار می کنند و درآمد سالانه حدود 7 تا 8 میلیارد دلاری خود را به داخل لبنان می فرستند. این یکی از منابع درآمد مهم لبنان است که اقتصاد این کشور به شدت مقروض را سر پا نگه می دارد.
یک مقام ارشد لبنانی در این باره گفت: «اینها تهدیداتی جدی برای اقتصاد لبنان هستند که همین حالا هم با وضعیت نابسامانی روبروست. اگر ارسال پول کارگران لبنانی به کشور متوقف شود، فاجعه بار خواهد بود.»
این تهدیدات از جانب سعد حریری، نخست وزیر سابق لبان مطرح شده که روز 4 نوامبر در مصاحبه ای تلویزیونی در ریاض از سمت خود استعفا کرد. گفته می شود این استعفا تحت فشار عربستان صورت گرفته است. حریری روز یکشنبه در مصاحبه ای دیگر نسبت به وضع تحریم های احتمالی از سوی کشورهای عربی علیه لبنان و به خطر افتادن معیشت صدها هزار لبنانی ساکن کشورهای حاشیه خلیج فارس هشدار داد.
به گفته منابع سیاسی از تحریم های احتمالی ای که عربستان ممکن است بر لبنان تحمیل کند می توان به توقف پروازها، منع صدور ویزا، توقف صادرات و انتقال پول کارگران لبنانی اشاره کرد.
برخی از این تحریم ها علیه قطر اعمال شده، اما این محاصره اقتصادی که در ماه ژوئن آغاز شده، تاکنون تاثیر محدودی بر قطر داشته است.
captcha