آرزو دارم معلم قرآن شوم
کد خبر: 3663593
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۸

آرزو دارم معلم قرآن شوم

گروه فعالیت‌های قرآنی: زهرا صدیقی از مربیان طرح دانشجو معلم قرآن کریم است، با جایزه سفر حج وارد وادی قرآن و حافظ کل شد هر چند به جایزه‌اش نرسید اما به گفته خودش اهدافی بزرگتر از جایزه سفر به مکه پیدا کرده اهدافی که سختی کار را برایش شیرین می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، زهرا صدیقی از مربیان طرح دانشجو معلم قرآن کریم است که فعالیت قرآنی خود را از خمین و البته با دیدن جایزه سفر به مکه در قبال حفظ قرآن آغاز کرد، رشته دانشگاهی‌اش آی تی است اما وقتی وارد وادی قرآن می‌شود تصمیم می‌گیرد استعداد خود را وقف آموزش قرآن کند.
صدیقی در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به روزهای اول کار قرآنی‌اش گفت: سال 90 که کنکور دادم با دیدن جایزه مکه وارد وادی حفظ قرآن شدم و ظرف مدت 3 سال حافظ کل قرآن شدم هر چند نوبت به من که رسید دیگر خبری از سفر مکه نبود و به این جایزه نرسیدم.
وی ادامه داد: البته وقتی وارد حوزه قرآن شدم اهداف بزرگتری برایم به وجود آمد و حتی به جایزه و هدفی که به بهانه آن تصمیم به حفظ قرآن گرفتم می‌خندیدم به مرور زمان با دوره‌های اوقاف آشنا شدم و مدرک مربی گری حفظ را هم گرفتم از سال 95 هم از طریق دانشگاه پیام نور گلپایگان با طرح «دانشجو معلم قرآن کریم» جهاد دانشگاهی آشنا و با گذراندن آزمون، به عنوان مربی این طرح انتخاب شدم.
صدیقی با اشاره به میزان استقبال دانشجویان از دوره‌های قرآنی گفت: بخش عمده میزان استقبال، بستگی به تربیت خانواده دارد در برخی از خانواده‌ها هر شب محفل قرائت قرآن برگزار می‌شود و اما برخی والدین سالی یک بار هم قرآن را باز نمی‌کنند. انتظار می‌رود خانواده‌ها همانقدر که به سمت کلاس زبان و موسیقی توجه می‌کنند به دوره‌های قرآنی هم اهمیت بدهند.
وی با اشاره به شرایط جذب جوانان به دوره‌های قرآنی گفت: البته رفتار مربی قرآن نیز خیلی تأثیرگذار است برخی از دانشجویان و جوانان صرفاً به بهانه همراهی با دوستانشان در کلاس حاضر می‌شوند در این مواقع واکنش مربی در جذب یا دفع این افراد بسیار مهم است.
صدیقی ادامه داد: متأسفانه برخی مربیان فضای کلاس قرآن را خشک  و سخت می‌کنند در حالیکه با اخلاق و روحیه اعتدال می‌توان دانشجویان را جذب کرد. طرح دانشجو معلم قرآن نیز یکی از نیازهای اساسی قشر دانشجو است امروز بسیاری از دانشجویان با مدارج تحصیلی بالا نمی‌توانند حتی یک قرآن را بدون غلط بخوانند.
وی تأکید کرد: این طرح می‌تواند قدم اول نهضت ملی روخوانی و روانخوانی در کشور باشد و امیدوارم رها نشود البته بهتر است رشته‌های دیگر مانند حفظ و مفاهیم هم به آن اضافه شود و از طرفی اجرای آن را برای دانشگاه‌ها الزامی کنند. متأسفانه برخی از دانشگاه‌ها متوجه اهمیت و دغدغه طرح نیستند و همکاری لازم را ندارند.
وی تأکید کرد: خوشبختانه همکاران بنده در جهاد دانشگاهی راهنمایی لازم را در جذب و برگزاری مطلوب کلاس‌ها دارند و همیشه پیگیر اجرای کلاس‌ها هستند اما اگر این طرح در قالب بخش‌نامه لازم الاجرا به دانشگاه‌ها ابلاغ شود و در پایان کار نیز همکاری دانشگاه مورد ارزیابی قرار گیرد پیشرفت بهتری خواهیم داشت یا اینکه اگر این دوره را به عنوان نمره درسی حساب می‌کردند استقبال بیشتری می‌شد.
این مربی قرآن افزود: جایزه و تشویق در جذب مخاطب برای طرح‌های قرآنی بسیار اثرگذار است خود بنده به امید جایزه مکه وارد وادی قرآن شدم هر چند به این جایزه هم نرسیدم اما نمی‌توان از مشوق‌های مادی هر چند ناچیز، غافل بود حتی یک اردوی پارک در روحیه و جذب نوجوانان تأثیر دارد شاید یک نوجوان بارها به سفرهای مختلف رفته باشند اما اینکه از طرف نهادی خاص و با گروه همسالان و مربی به یک اردوی ساده برود مزه دیگری دارد.
صدیقی ادامه داد: برخی از شاگردان بنده از بزرگسالان هستند حتی همین قشر هم انتظار جایزه دارند جایزه‌هایی که معمولاً تهیه می‌کنیم قیمت چندانی ندارد و شاید نیازی هم به این جایزه‌ها نداشته باشند اما از بعد روانشناسی چنین انتظاری را از مربی و مجری طرح دارند و آن را نوعی حمایت و دلگرمی می‌دانند.
این مربی قرآن افزود: بنده با دارالقرآن آموزش‌وپرورش، اوقاف گلپایگان و خمین و کانون مساجد همکاری دارم در طرح امین مدارس هم حضور مشارکت داشتم و با روحیه نسل‌های مختلف کلاس‌های دینی آشنایی دارم و طبق تجربه معتقدم جوایز مادی و معنوی در جذب مخاطب و استمرار کار قرآنی بسیار مهم است.
مربی طرح دانشجو معلم قرآن کریم افزود: از مربی قرآن بودن خیلی راضی هستم هر چند حق الزحمه‌ای که می‌گیرم بسیار ناچیز است و همین مقدار هم صرف هزینه ایاب و ذهاب می‌شود یا شهریه‌هایی هم که از قرآن آموزان گرفته می‌شود معمولاً صرف جایزه برای خود قرآن‌ آموزان می‌کنیم البته بنده از بچگی عاشق شغل معلمی بودم و آروز دارم روزی معلم قرآن شوم و برای تحقق این آرزو تلاش می‌کنم.

captcha