نگاهی به آثار برگزیده قرآنی در جشنواره کتاب سال دانشجویی
کد خبر: 3663753
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵

نگاهی به آثار برگزیده قرآنی در جشنواره کتاب سال دانشجویی

گروه ادب: در شاخه مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم بیست و چهارمین جشنواره کتاب سال دانشجویی، دو اثر برگزیده شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، کتاب «ظرفیت‌های پژوهش سبک زندگی از منظر آیات و روایات» یکی از آثار برگزیده برگزیده در بیست و چهارمین جشنواره کتاب سال دانشجویی در بخش مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم است که از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدتقی موسوی‌فر به نگارش درآمده است.
این کتاب درباره سبگ زندگی است که یکی از مباحث نوین و راهبردی عصر حاضر بوده و توصیف یا تجویز حالات و گفتارها و رفتارهای انسانی در همه ساحت‌های زندگی را سبک زندگی گویند. اینکه آیا اسلام در سبک زندگی بیانی دارد یا به‌طورکلی توانایی و ظرفیت ارائه سبک زندگی را دارد از چالشی‌ترین سوالات در این حوزه است.
دین مبین اسلام آخرین دین الهی و کامل‌ترین برنامه تأمین‌کننده سعادت دنیا و آخرت بشر است. جهان‌بینی آن فرامکانی و فرازمانی یعنی جهان‌شمول و جاودانه است. از ارکان تأمین سعادت انسان برنامه‌ریزی برای امور روزمره و مسائل زندگی است. معارف اسلامی تمام ابعاد زندگی را شامل می‌شود و در یکایک این مسائل مبنا یا اصل یا راهکار عملی ارائه می‌دهد. این دیدگاه نسبت به اسلام در قرون متمادی موافقان و مخالفانی داشته است.
اندیشمندان مسلمان از دیرباز دغدغه تدوین و تبیین در این حوزه را داشته‌اند. تألیفات این حوزه دارای تنوع در روش تحقیق و ارائه و بیان بوده است که در این کتاب به معرفی اجمالی اصلی‌ترین سبک‌های نگارشی اندیشمندان مسلمان پرداخته‌ایم و پس از مهم‌ترین ساختارها و طبقه‌بندی‌های پیشنهادی برای سبک زندگی اسلامی که توسط اندیشمندان این حوزه ارائه شده، بررسی شده است.
در این اثر مبانی این دیدگاه به اثبات رسیده و ظرفیت دین، قرآن و روایات برای ارائه سبک زندگی جامع بررسی‌شده است و روش‌هایی برای بهره‌گیری از آیات و روایات در این حوزه پیشنهادشده که با محوریت بررسی‌های موضوعی در گونه‌های مختلف آن(درون‌گرا، برون‌گرا، تطبیقی و سوره محور) ارائه‌شده است.
کتاب «جنسیت و زبان قرآن»
کتاب «جنسیت و زبان قرآن» نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین مجید دهقان است که در شاخه مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم به عنوان اثر برگزیده انتخاب شده است. در این اثر تصویر زنان در قرآن از سوی برخی پژوهشگران غیرمسلمان، فرودستانه قلمداد شده است. ظاهر برخی از آیات قرآن نیز چنین برداشتی را تقویت می‌کند. استفاده فراوان از الفاظ مذکر در زبان قرآن، تشبیه زنان به «حرث» (بقره 223)، تعبیر از شوهر به «قوامون» (نساء 34) پرورش زنان در میان زر و زیور و عدم توانایی آنان در استدلال (زخرف 18) و مانند آن از جمله آیاتی هستند که براساس خوانشی فمنیستی، می‌توانند فرودستی زنان در قرآن را نتیجه دهند.
روشی که در این پژوهش به کار برده شده، تلفیقی از سه لایه است، دسته اول زنانی از گذشته هستند که ماجرای آنان بازگو می‌شود و در این پژوهش به اختصار زنان تاریخ نام گرفته‌اند. دسته دوم زنانی هستند که مخاطب قرآن‌اند؛ چه زنانی که در جامعه زمان نزول می‌زیستند و چه زنانی که به دوران پس از نزول تعلق دارند. این دسته به اختصار زنان معاصر نامیده شده است.
captcha