حزب‌محوری، راهکار مهم تربیت کادر سیاسی «اخلاق‌مدار»/ احزاب به مثابه ضربه‌گیر انقلاب
کد خبر: 3663925
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۳
امیر طاهرخانی مطرح کرد:

حزب‌محوری، راهکار مهم تربیت کادر سیاسی «اخلاق‌مدار»/ احزاب به مثابه ضربه‌گیر انقلاب

گروه سیاسی: نماینده سابق مجلس با اشاره به چرخه معیوب تربیت کادر سیاسی و کمرنگ شدن اخلاق‌مداری در بین سیاسیون و کارگزاران، حزب‌محوری به شکل واقعی نه دولت‌ساخته را یکی از مهمترین راهکارهای رفع این دو معضل دانست و گفت: حزب برای حضور در عرصه رقابت سیاسی، نیروی کارآمد تربیت کرده و از سوی دیگر برای ارتقای جایگاه و اعتبار خود بیش از شخصیت‌ها به اخلاق پایبند خواهد بود.

«امیر طاهرخانی» نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) درباره ضرورت توجه به مسئله تربیت کادر سیاسی اخلاقمدار برای آینده نظام و دلایل دچار شدن به مشکل عدم گردش نخبگان گفت: عوامل زیادی را می‌توان برای این مسئله برشمرد.‌ نظام ما تنها نظامی است که می‌توان ادعا کرد بر پایه اخلاق و معنویت بنا شده است، زیرا خاستگاه آن خاستگاه دینی است و ما بر مبنای برخورداری از فرهنگ غنی اسلامی با دنیا تعامل می‌کنیم و حرف خود را می‌زنیم و این در حد یک ادعا نیست بلکه دین اسلام حقیقتا به لحاظ محتوای اخلاقی غنی است.                       

ضرورت اندیشه‌ورزی برای تحلیل افول جایگاه اخلاق در میان سیاسیون


وی ادامه داد: اما اینکه چرا دچار روزمرگی و دوری از اخلاق به ویژه در حوزه سیاسی شده‌ایم به عوامل زیادی بستگی داشته و نیاز به بررسی کارشناسی دارد. اخیرا مقام معظم رهبری پیشنهادی به مجلس خبرگان رهبری دادند که یک هیات اندیشه‌ورز را برای بررسی مسیر حرکت انقلاب و ارزیابی وضعیت مؤلفه‌های کلان مانند عدالت، میزان تدین مردم، استقلال و ... تشکیل دهند. به عقیده من انجام چنین اقدام فکری و اندیشه‌ای در حوزه سیاسی نیز ضروری است و باید دلایل دور شدن سیاسیون و کارگزاران از اخلاق سیاسی را تحلیل و بررسی کرد.
طاهرخانی عنوان کرد: به عنوان نمونه می‌توان پایبندی مردم به ارزش‌های حاکم بر جامعه و مسئولان در سال‌های ابتدایی انقلاب را با الان مقایسه کرد. آیا امروز مسئولی در کشور حاضر است یک ساعت افتخاری فعالیت کند؟ امکان ندارد. متاسفانه امروز افراد غالبا به دنبال کسب بیشترین منفعت و ثروت از بیت‌المال هستند و این بزرگترین خطری است که انقلاب اسلامی را تهدید می‌کند.

سیستم انتخاباتی به بداخلاقی دامن زده است/ برخی مدیریت‌ها جفا به انقلاب است

نماینده سابق مجلس اظهار کرد: اینکه امروز انقلاب اسلامی با وجود این معضلات، مشکلات و کمرنگ شدن برخی آرمان‌ها در نزد مسئولان سرپا مانده، نشان‌دهنده قوت و ریشه‌دار بودن مبانی و آرمان‌های آن است، وگرنه با لطمات و آسیب‌هایی که مسئولان غیر معتقد به نظام و انقلاب وارد کردند اینکه انقلاب اسلامی همچنان پابرجا مانده است از معجزات انقلاب اسلامی است.
وی افزود: یکی از عوامل مهم بی‌توجهی به تربیت نیروهای جوان برای سمت‌های مدیریتی این است که افرادی که مدیر می‌شوند تنها به مدتی که در این مسئولیت هستند توجه می‌کنند تا در دور‌ه‌ای که بر سر کار هستند بیشترین منافع را از این دوره مدیریتی کسب کنند و لذا با این نگاه دیگر توجهی به تربیت نیرو یا جانشین‌پروری ندارند. متاسفانه اینگونه مدیریت‌ها جفا به انقلاب اسلامی و اخلاق است و با این کار آنها را مهجور می‌کنیم. متأسفانه یکی از مسائلی که به بداخلاقی در عرصه سیاسی دامن زده و اخلاق‌مداری را به حاشیه برده و کمرنگ می‌کند، سیستم انتخاباتی و رقابت‌های سیاسی در کشور است‌ که حتما باید مورد تجدید نظر قرار بگیرد.                                                                                       
وی تاکید کرد: سیستم انتخاباتی ما نه غربی است که مانند آنها عمل کنیم نه اسلامی است که ضمانت اجرایی برای مقابله با تخلفاتی از قبیل عدم رعایت اخلاق، تخریب رقیب و ... را مشخص کرده باشد. شاید یکی از دلایل فسادهای کلانی که در کشور ایجاد می‌شود همین موضوعات انتخاباتی و رقابت‌های سیاسی است.                                                              
نماینده سابق مجلس اظهار کرد: متأسفانه نحوه برگزاری انتخابات و رقابت‌های سیاسی به ویژه انتخابات مجلس، به برخی آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی انجامیده است و لازم است کارشناسان، مجلس و کمیسیون‌های تخصصی راجع به این موضوعات تدبیری بیندیشند.

حزب‌محوری، راهکار ارتقای سطح اخلاق سیاسی/ احزاب، ضربه‌گیر انقلاب

طاهرخانی با اشاره به اینکه حزب‌محوری یکی از راهکارهای ارتقای اخلاق سیاسی و اصلاح چرخه معیوب تربیت کادر سیاسی است، گفت:  واهمه‌ای هم در بین مردم و هم برخی مسئولان و نهادها از محوریت یافتن حزب در کشور و به ویژه در دوران انتخابات وجود دارد، اما اتفاقا احزاب اگر به شکل واقعی محوریت پیدا کنند، برای انقلاب و نظام فرصت ایجاد کرده و به نوعی می‌توانند در نقش ضربه‌گیر انقلاب عمل کنند و تهدیدات و آسیب‌های حوزه سیاسی و حتی فرهنگی و اجتماعی را کاهش دهند.
وی در پایان ابراز کرد: البته باید به این مسئله توجه کرد که حزب‌ نباید از سوی حاکمیت ساخته شود که این خودش آسیب‌زاست و تجربه منفی از احزاب دولتی وجود دارد. وجود احزاب واقعی سبب می‌شود که خود حزب برای ادامه حیات و حضور در عرصه رقابت سیاسی، نیروی کارآمد تربیت کرده و هم برای حفظ حیثیت خود و ارتقای جایگاه و اعتبار خود بیش از شخصیت‌ها به اخلاق پایبند خواهد بود.                      



captcha