همکاری جهاد دانشگاهی و اداره کار خراسان شمالی در حوزه مشاغل خانگی تحول آفرین است
کد خبر: 3663942
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴

همکاری جهاد دانشگاهی و اداره کار خراسان شمالی در حوزه مشاغل خانگی تحول آفرین است

گروه اجتماعی: مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان شمالی با بیان اینکه تسهیلات قرض الحسنه 4 درصد به متقاضیان مشاغل خانگی پرداخت می شود، گفت: همکاری جهاد دانشگاهی و اداره کار خراسان شمالی در حوزه مشاغل خانگی تحول آفرین است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌شمالی، حسن نوری مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان شمالی، ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته جهانی کارآفرینی، با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی آموزش و توانمندسازی کارآفرینان متقاضی مشاغل خانگی را بر عهده دارد، اظهار کرد: در حوزه مشاغل خانگی قرار است سه محصول ویژه خراسان شمالی از جمله گیاهان دارویی برند سازی شود.
وی یکی از رشته های مورد آموزش توسط جهاد دانشگاهی که تحت عنوان مشاغل خانگی حمایت می شود را رشته پرورش گیاهان دارویی عنوان کرد و ادامه داد: طبق تفاهم نامه، متقاضی کار به جهاد دانشگاهی خراسان شمالی مراجعه کرده و پس از طی کردن دوره مهارت درخواست وی در کارگروه تخصصی اشتغال استان مطرح و به بانک معرفی می شود.
وی اضافه کرد: شرط دریافت تسهیلات مشاغل خانگی گذراندن آموزش های لازم و  دوره های توانمندسازی است.
این مسئول با بیان اینکه دولت دوزادهم در آغازین روزهای کار به خوبی از مشاغل خانگی حمایت می کند، از مردم خواست تا برای اشتغال زایی و دریافت تسهیلات به اداره کار مراجعه نمایند.
نوری با بیان اینکه سهم خراسان شمالی از مشاغل خانگی 20 میلیارد تومان است، افزود: این تسهیلات به ازای هر نفر تا سقف 20 میلیون تومان است که با سود چهار درصد پرداخت می شود.
وی با اشاره به اینکه به منظور توسعه روستاها بانک سینا و پارسیان خراسان شمالی 40 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار دارند، اضافه کرد: این وام با سود هشت درصد و تا سقف دو میلیارد تومان به ازای هر طرح در خور توجه، پرداخت می شود.
وی سهم خراسان شمالی از برنامه اشتغال فراگیر رسته های پر اشتغال را نیز 190 میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: این تهسیلات با نرخ رایج 18 درصد فعلی واگذار می شود که با اعطای یارانه سود آن به دو الی هفت درصد کاهش می یابد.
نوری رشته های گردشگری و صنایع دستی، گیاهان دارویی، فرش دستباف، تولیدات محصولات باغی و گلخانه ای، صنایع تبدیلی کشاورز، دامپروری، پرورش طیور، پوشاک و صنایع پلاستیک را از رشته هایی عنوان کرد که به زیر گروه های آن نیز تهسیلات پرداخت می شود.
وی خاطرنشان کرد: 9 رسته ذکر شده مورد تایید کارگروه اشتغال است و طرح متقاضی به شورای اشتغال معرفی و پس از تایید بانک تسهیلات پرداخت می شود.
مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: اعتبار طرح توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی عشایری و مرزی کشور 6 هزار میلیارد تومان و با مشارکت بانک ها به 12 هزار میلیارد تومان می رسد که کارمزد آن 6 درصد اعلام شده است.
نوری سهم خراسان شمالی از اعتبار طرح توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی عشایری و مرزی را 3.13 درصد یعنی 190 میلیارد تومان در رسته های پر اشتغال ذکر کرد.
وی در ادامه سخنان خود به موضوع بیکاری فارغ التحصیلان پرداخت و با تاکید بر اینکه رشته های دانشگاهی کاربردی در بازار اشتغال ندارد، تصریح کرد: متاسفانه نیمی از فارغ التحصیلان و یا دانشجویان در حال تحصیل بیکار مطلق بوده و علاقه ای به ایجاد کسب و استفاده از طرح تسهیلات اشتغال زایی ندارند.
وی با اشاره به اینکه کرمانشاه بالاترین نرخ بیکاری در کشور و استان مرکزی پایین ترین نرخ را دارد، گفت: تا پایان سال 95، حدود صد هزار نفر دانشجو در خراسان شمالی مشغول به تحصیل بوده اند که طبق آمار جمعیت غیر فعال 37 هزار و 325 نفر و فعالان اقتصادی نیز 57 هزار نفر بوده اند.
این مسئول به آمار بیکاران دانشگاهی در سطح کشور نیز اشاره کرد و افزود: آمار جمعیت فارغ التحصیل یا در حال تحصیل در سال 95، 12 میلیون و 138 هزا و 980 نفر گزارش شده است که فقط 55 درصد از این جمعیت فعال اقتصادی هستند.
نوری با اشاره به اینکه حدود 5/5 میلیون دانشجو در کشور یعنی معادل 45 درصد از جمعیت دانشجویی ما، جمعیت غیر فعال اقتصادی است، تاکید کرد: معضل بیکاری در اینجا نهفته شده است و باید برای اشتغال این افراد برنامه ریزی شود.
وی با اشاره به اینکه در رشته های علوم کامپیوتر نرخ بیکاری 41.4 است و گروه مهندسی با نرخ بیکاری 21 اشباع شده است، تصریح کرد: رشته هایی مانند علوم تربیتی، دامپزشکی و در مجموع رشته های علوم انسانی کمترین متقاضی و در عین حال کمترین نرخ بیکاری را دارد.
وی تشکیل بازارچه دستاوردهای کارآفرینان دانش آموزان برای نخستین بار در خراسان شمالی، اجرای برنامه های ویژه در حوزه کارآفرینی بانوان و برپایی جشنواره های کارآفرینی در منطقه را از دیگر اقدامات انجام شده عنوان کرد و یادآور شد: کارآفرینی نیاز به کار مستمر دارد.
مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان شمالی نرخ بیکاری این استان را 9.9 درصد اعلام کرد و ادامه داد: نرخ بیکاری از میانگین کشوری پایین تر بوده و خوشبختانه در سه سال اخیر این نرخ رو به کاهش بوده است.
نوری آمار دقیق تامین اجتماعی از بیمه شدگان تامین اجتماعی که مشمول قانون کار و دارای کد کارگاهی و دفترچه هستند را دلیل بر ادعای کاهش نرخ بیکاری توصیف کرد و افزود: آمار بیمه شدگان از اسفندماه سال 94 تا پایان سال 95، رشد 10 درصدی را نشان می دهد.
وی با بیان اینکه کارآفرینی اولویت اول اقتصاد مقاومتی است، خاطرنشان کرد: مشکلی برای ارائه تسهیلات کارآفرینی و توانمندسازی نداریم اما بسیاری از افراد خود علاقه به حضور ندارند.
وی نگاه به کارآفرینی در خراسان شمالی را امتیازی مثبت و متمایز نسبت به کشور دانست و گفت: برای برنامه جامع کارآفرینی اعتبارات خوبی پیش بینی شده که امسال، سال نخست آن است و باید فرهنگ کارآفرینی در خراسان شمالی حاکم شود.
مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان شمالی در پاسخ به سوالی مبنی بر عملکرد وزیر کار در حوزه اقتصاد مقاومتی و انتقاد نماینده مردم بجنورد در مجلس از فعالیت وی در این استان نیز توضیح داد: ربیعی نماینده دولت در ستاد اقتصاد مقاومتی است و ارزیابی عملکرد وی در خراسان شمالی باید توسط مقام عالی استان صورت گیرد و مسایل اقتصاد مقاومتی از طریق بنده پیگیری نمی شود.
captcha