ساختمان‌ها باید شناسنامه فنی داشته باشند
کد خبر: 3663992
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۰

ساختمان‌ها باید شناسنامه فنی داشته باشند

گروه اقتصاد و سیاست: مشاور عالی رئیس جمهور با اعلام اینکه برای تکمیل یک ساختمان همزمان با اجرای مبحث مقررات ملی آن نیازمند صدور شناسنامه فنی و ملکی است، بیان کرد: لازم است در استان مازندران نیز با سخت‌گیری جدی به اجرای مقررات ملی ساختمان‌سازی پرداخته شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از مازندران به نقل از فارس، اکبر ترکان عصر امروز 24 آبان ماه 96 در نخستین کنفرانس بین‌المللی مهندسی عمران با رویکرد پیشرفت‌های نوین به میزبانی این شهرستان، اظهار کرد: زمین همیشه با توجه به مقدرات الهی رفتار خود را طی می‌کند هر چند لازم است انسان  برخلاف توجه بر قهر الهی، طبق مقدرات الهی باید زندگی خود را بسازد و معیارهای فنی خود را استفاده کند.

وی با بیان اینکه حادثه ناگوار و دلخراش زلزله در سرپل ذهاب و کرمانشاه باعث رنجش قلب مردم زیادی شده است، افزود: این حادثه برای جامعه نظام مهندسی کشور هم حادثه بسیار دلخراش بوده است.

مشاور عالی رئیس جمهور با اشاره به اینکه طی یک قرن گذشته کشورمان ایران شاهد زلزله‌های بزرگی بوده که تعداد این زمین‎لرزه‌های بزرگ به 18 مورد می‌رسد، بیان کرد: راه‌اندازی نظام مهندسی با 22 مبحث مقررات ملی ساختمان تصویب شد همچنین در این مباحث به آب، برق، گاز، آتش‌نشانی، پی‌کنی، سازه و دیگر موارد ساختمانی توجه ویژه شده است.

این مسMول با اشاره به اینکه این نظام باید مورد توجه نظام مهندسی قرار گیرد تا شاهد کمتر بروز حوادث ناگوار در آینده باشیم، ادامه داد: با راه‌اندازی نظام مهندسی سازه‌ای به مدت 20 سال مبحث مقررات جاری شده دارای نواقص است.

ترکان با اعلام اینکه برای تکمیل یک ساختمان همزمان با اجرای مبحث مقررات ملی آن نیازمند صدور شناسنامه فنی و ملکی است، بیان کرد: لازم است در استان مازندران نیز با سخت‌گیری جدی به اجرای مقررات ملی ساختمان‌سازی پرداخته شود هر چند باید قبل آغاز فعالیت ساختمانی نقشه‌ها به تأیید کنترل ملی برسد.

مشاور عالی رئیس جمهور در مورد وقوع زلزله بیش از 7 ریشتر بزرگی در کرمانشاه و آمار جان باختگان این حادثه، یادآور شد: با توجه به تخریب ساختمان مسکن مهر در سرپل ذهاب می‌توان گفت که اصول مقررات ملی ساختمان در سازه‌ها رعایت نشد و ساختمان‌ها بدون نظارت مهندسی بنا شد.

این مسؤول با اشاره به اینکه از 20 سال گذشته تاکنون ساختمان‌های احداث شده زیر نظر نظام مهندسی ویژگی‌های مناسبی را دارا هستند، گفت: باید برای ایجاد استحکام بنا و توجه به ساخت و ساز مقاوم همه مسئولان توجه ویژه داشته باشند.
captcha